کارشناس مسائل سیاسی و منطقه غرب آسیا گفت: توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان به منزله تشییع جنازه آمریکا از خاورمیانه و منطقه است.

توافق ایران و عربستان

به گزارش همشهری آنلاین، منصور حقیقت پور با اشاره به توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط سیاسی و دیپلماتیک با میانجیگری چین اظهار کرد: این توافق یک چارچوب منطقی برای تامین منافع ما برای رفع برخی مشکلات منطقه هم برای ما و هم برای عربستان خواهد بود.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن این توافق بیان کرد: زوایای سیاسی این توافق قوی تر از زوایای اقتصادی و فرهنگی آن خواهد بود و پیش بینی می شود ما آثار این توافق دو جانبه را در سطح خلیج فارس، غرب آسیا بویژه در حوزه لبنان، بحرین و یمن ببینیم.

وی تاکید کرد: این توافق کمک خواهد کرد که یک همکاری دسته جمعی در سطح خلیج فارس برای حل مسائل امنیتی و گسترش همکاری های سیاسی و امنیتی شکل گیرد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این توافق افول جدی آمریکا در سطح منطقه است؛ شواهد نشان می دهد که آمریکا باید از منطقه اخراج شود و این میخی بر تابوتی است که آمریکایی‌ها را تشییع می‌کند تا به زباله دان تاریخ بپیوندند.

وی ادامه داد: حُسن قضیه این است با رفتن آمریکایی‌ها حضور چینی‌ها قوت می یابد که رفتار پلید آمریکایی‌ها را در سطح منطقه ندارند؛ تمامی جریانات در منطقه می فهمند از تمامی ظرفیت های چین در تمامی ابعاد می‌توانند استفاده کنند.

حقیقت پور تاکید کرد: بعد از موضوعات سیاسی و امنیتی نزدیک‌ترین دستاورد توافق در موضوع اقتصادی است، ما در حوزه انرژی نیازمند روابط با عربستان هستیم و امیدوارم دولت سیزدهم از این ظرفیت به وجود آمده استفاده کند و توافق صورت گرفته را زودتر اجرایی کند.

کد خبر 748228
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha