همشهری آنلاین: دولت قرقیزستان روز جمعه 6فوریه اعلام کرد که نگرانی‌های مالی و کشته شدن یک شهروند از دلایل مهمی است که این کشور را متقاعد به تعطیلی پایگاه ماناس کرد

به گزارش سی ان ان، پایگاه هوایی ماناس در بیشکک پایتخت قرقیزستان یکی از کلیدی‌ترین پایگاه‌هایی است که امریکا از آن مبادرت به ارسال تدارکات نظامی و غیر نظامی به افغانستان می‌کند.

تصمیم به تعطیلی پایگاه ماناس همزمان با تصمیم دولت آمریکا مبنی بر اعزام 30 هزار نیروی اضافی به افغانستان جهت مقابله با طالبان اتخاذ می شود. [آمریکا پایگاه نظامی قرقیزستان را از دست می‌دهد]

هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا تصمیم به بستن پایگاه هوایی ماناس را پشیمان کننده توصیف کرده است. تنها چند هفته پیش نیز ژنرال دیوید پترائوس فرمانده مرکزی نیرو‌های آمریکا در خاورمیانه که بر عملیات این کشور در آسیای میانه نیز نظارت دارد اعلام کرده بود که این پایگاه برای اهداف و مقاصد آمریکا بسیار مهم است.

با این حال قرمان بیک باقی‌‌اف رئیس جمهوری قرقیزستان روز سه شنبه 3 فوریه اعلام کرد که  مراحل بسته شدن پایگاه ماناس آغاز شده است. رئیس جمهوری قرقیزستان پس از اعلام کمک 2 میلیارد دلاری روسیه به کشورش خبر بسته شدن پایگاه ماناس را اعلام کرد.

ای بیک سلطان قاضی‌اف سخنگوی ایگور چودین‌اف نخست وزیر قرقیزستان نیز روز جمعه  اعلام کرد که پایگاه آمریکایی مستقر در این کشور ماموریت خود را در زمینه استقرار یک دولت جدید در افغانستان به انجام رسانده است.

سلطان قاضی‌اف افزود که دولت کشورش از اینکه پرونده کشته شدن یک شهروند قرقیزستانی توسط یک شهروند آمریکایی به سرانجام نرسیده بسیار متاسف است.

او گفت: دولت قرقیزستان هم چنین بر این باور است که دولت آمریکا به میزان کافی اجاره برای استفاده از این پایگاه پرداخت نمی‌کند. ما از مسائل محیط زیستی که استقرار این پایگاه در بیشکک متوجه شهروندان این شهر می کند نیز نگران هستیم.

ژنرال پترائوس اما در واکنش به خبر تعطیلی پایگاه ماناس گفت که کمک‌های مالی آمریکا به قرقیزستان تاسقف 150 میلیون دلار افزایش یافته که 63 میلیون دلار از این مبلغ بابت استفاده از پایگاه ماناس پرداخت می‌شود.

او افزود:این پایگاه بیش از 320 شهروند قرقیزستان را در استخدام خود دارد و دولت آمریکا هم چنین حدود 25 میلیون دلار در سال به نیرو‌های ضد تروریسم، ضد قاچاق مواد مخدر و نظامیان این کشور اختصاص می‌دهد.

او هم چنین گفت که نخست وزیر قرقیزستان نظر وی را درباره کشته شدن یک شهروند این کشور در پایگاه ماناس پرسیده است: "در پاسخ به نخست وزیر گفتم که پرونده این قتل مجددا باز شده و من در این باره وی را در جریان خواهم گذاشت."

این حادثه در دسامبر 2006 به وقوع پیوست و سرباز خاطی از قرقیزستان خارج شد و ارتش امریکا نیز به خانواده شهروند مقتول قرقیز پیشنهاد  غرامت کرد.

اما رئیس جمهوری قرقیزستان روز سه شنبه اعلام کرد که از روند بازجویی‌های انجام گرفته در این پرونده و ناتوانی دولت آمریکا در تامین امنیت شهروندان قرقیز ناراضی است. او افزود: ناتوانی ارتش آمریکا در تامین امنیت شهروندان قرقیز موجبات نگرانی زیادی را فراهم آورده است.

کد خبر 74795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز