مدیرکل آژانس اتمی طی سخنرانی در آغاز نشست شورای حکام، با بیان اینکه به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت از تمایل تهران در این زمینه استقبال می‌کند.

گروسی

به گزارش همشهری آنلاین، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) طی سخنرانی در آغاز نشست شورای حکام آژانس اتمی، درباره سفرش به جمهوری اسلامی ایران نیز صحبت کرد.

گروسی با بیان اینکه به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت: «من از تضمین‌های ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را انجام دهد، استقبال می‌کنم».

به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس اتمی، وی توضیح داد: «روز شنبه از تهران برگشتم و در آنجا با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران آقای ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آقای محمد اسلامی گفتگو کردم».

مدیرکل آژانس اتمی با بیان اینکه در این نشست‌ها اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های بیشتر جهت تسریع در حل مسائل پادمان باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: «هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر بین دولت‌های عضو هموار کند. به زودی اعضای شورای حکام را با جزئیات بیشتری در مورد سفر خود به ایران و وضعیت مربوط به تعهدات ایران در چارچوب برجام و توافقنامه ان‌پی‌تی ارائه می‌کنم».

گروسی بعد از صحبت کردن درباره دیگر مسائل از جمله اوکراین، زلزله در ترکیه و سوریه و همچنین امنیت اتمی در جهان، به موضوع ایران بازگشت و گفت: «آخرین گزارش من در مورد راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را در اختیار دارید. همانطور که می‌دانید، آژانس به مدت دو سال قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) نبوده است، از جمله نزدیک به ۹ ماه که تجهیزات نظارتی مانند دوربین‌ها نصب نشده بود».

وی ادامه داد: «پس از گفتگوهایم با معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در تهران در روز شنبه، موافقت ایران برای اجازه‌دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر که برای آژانس در انجام مأموریتش ضروری است را یادآوری می‌کنم. دستیابی به این امر بسیار مهم خواهد بود زیرا به آژانس اجازه می‌دهد تا در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، شروع به ایجاد یک خط پایه جدید کند».

مدیرکل آژانس اتمی با بیان اینکه اکنون مشتاقانه منتظر بحث‌های فنی بعدی و اجرای سریع و کامل تضمین های ایران و بیانیه مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است، تصریح کرد: «این بیانیه مشترک را به عنوان ضمیمه آخرین گزارش من در مورد توافقنامه پادمان ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران که در پیش روی شماست، پیوست خواهید یافت».

گروسی در ادامه اظهاراتش گفت: «در ژانویه، ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییر قابل توجهی در اطلاعات طراحی اعلام شده برای تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو اعمال کرد. این برخلاف تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمانی بود. پس از گفتگوهای بین ایران و مقامات آژانس، ایران تأیید کرده است که افزایش بیشتر دفعات و شدت فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در فردو، همانطور که توسط آژانس اطلاع داده شده است را تسهیل خواهد کرد. همچنین در ماه ژانویه در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو، ذرات اورانیوم با غنای بالا را با سطوح غنی‌سازی بسیار فراتر از سطح غنی‌سازی اعلام شده توسط ایران پیدا کردیم. آژانس و ایران گفتگوهای فنی را برای روشن شدن کامل این موضوع آغاز کرده‌اند».

وی همچنین افزود: «من از تضمین‌های سطح بالای ایران مبنی بر اینکه مایل به اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیشتر و همکاری با آژانس برای حل و فصل مسائل پادمان باقی‌مانده، از جمله موارد مربوط به سه مکان اعلام نشده که آژانس در آن آثار ذرات اورانیوم ناشی از فعالیت انسان پیدا کرده است، استقبال می‌کنم. بر اساس روح بیانیه مشترک، من مشتاقانه منتظر شرکت در گفتگوهای فنی با ایران، همانطور که توافق شده، هستم. کار مهمی در پیش داریم».

پیش از این، مدیرکل ژانس اتمی در سفر چهارم به تهران در زمان دولت سیزدهم، با رئیس جمهور هم دیدار و توافق‌هایی درباره برخی مسائل پادمانی کرد و در مقابل ایران نیز از آمادگی برای ادامه همکاری خبر داده بود.

کد خبر 746912
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 31
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    44 9
    دولت آقای ریسی باید برجام را به اتمام برساند مخالفان داخلی برجام میخواهند دولت را زمین گیر کنند بنابراین دولت باید با پنجه فولادی بر سر مخالفان برجام بکوبد.
    • CA ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      14 1
      حالا چند چندند؟ و توپ در زمین کیه؟
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    37 12
    تضمین های سطح بالای ایران؟ م مگر هنوز دولت قبلی روی کاره؟ این دولت قرار نبود این همه تضمین و اجازه بازرسی و دوربین و ....بده چه فرقی کرد؟
    • جعفر IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      16 54
      فرقش اینست که این دولت واداده نیست که از دهانش برای ارتباط با غرب اب راه بیفتدحتما تضمینی که مثل ظریف داده را نخواهد داد وبا چشم باز حرکت میکند دولت روحانی کلا عشق غرب کورش کرده بود
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      22 3
      شما که بلدید بگید بجاش چکار کنن
    • NL ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      49 5
      این دولت عشق به غرب نداره عشق به روسیه داره
    • NL ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      36 3
      جعفر خود برجام دقیقا یعنی اب از دهان راه افتادن.حالا اکه میخوای بگی این دولت اب از دهانش رراه نیفتاده برای غرب باید به طور کامل برجام رو بذاره کنار.برجام چیزی جز رابطه با امریکا نیست.اگر هست به من بگو.بگو که چرا امریکا زد زیرش ولی بقیه 200 تا کشور کاری نکردن ما نریم زیر فشار تحریم؟ بگو چرا برجام رو امریکا زد زیرش ولی چین و روسیه برای مردم ما کاری نکردن که تو الان باید یه ماشین چینی که توی عراق میفروشن 900 تومن رو توی ایران باید 3 میلیارد بخری.چرا چین به تو چیزی نمیده که راحت زندگی کنی؟ پس نگو برجام اجرا میشه بدون اب از دهن راه افتادن برای غرب برجام اگر در این دولت اجرا بشه اب از دهن دولت نمیچکه بلکه شر شر میریزه
  • الهیار IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    10 6
    بابا اینو ببرید آرایشگاه تا مخش شاید بهتر کار کنه و باهامون خوب بشه
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    18 2
    این همه دوربین و این همه کنترل در مقابل چی؟ آژانس چی می ده؟
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    11 20
    در صورتی که با رئیس رژیم نجس تل اویو ملاقات نکند همه چیز خوب پیش می رود .
  • رستم IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    21 2
    ماحصل برجام ورژن روحانی عبارت بود از رفع تحریم ایران از سوی غرب و اجازه بازرسی و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای از سوی ایران، ظاهراً غرب در سفر گروسی به ایران به مقصود خود رسید، ایران اما؟؟؟؟؟؟؟ البته شاید برجام روحانی دارای ویژگی های پیش گفته بود ولی برجام رییسی متفاوت است و همین است که رخ داده، راستی آزمایی، نظارت وسیع و نصب دوربین های پادمانی بدون رفع تحریم ها.
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    29 3
    رئیس جمهورتون وامیرعبداللهیان سررشته زیاداز موضوعات هسته ای ندارن....امیدوارم محمداسلامی حواسش کاملاجمع باشه وبدونه داره چکارمیکنه و معتدلانه رفتارکنه ......!
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    15 1
    جالبه فقط میگه تضمینات ایران، عدم اطلاع ایران در خصوص فعالیتها، اجازه بیشتر بازرسی و... یعنی چی آخه، پس اونها نباید تضمینی بدن، راستایی آزمایی نباید بشن؟ انگار که ایران زده زیر میز بازی باز هم اعتماد الکی به گروسی
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    4 1
    سالن ملل وآژانش وحقوق بشر و این دروغهای آمریکایی‌ها برای تسلط برجهان است که هرطور منافع آنها اقتصاکندان استفاده می‌کنند،، مامجبوریم باآنها مذاکره کنیم ولی نباید اجازه سلطه به آنها بدهیم ونفوذ کنند،، پاکستان اسرائیل وهند واروپا وآمریکا وووووهمه بمب اتم دارن مهم نیست ایران نیروگاه هسته ای داره وحشتناکککککککه!!
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    20 1
    نرمش قهرمانانه
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    11 8
    مثل ضریف ساده نباشین اونا همه چی از ما گرفتن ما دست خالی موندیم اول 50درصد اونا قدم بردارن بعد شما
  • NL ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    8 4
    اینقد نگین این همه بازرسی و تضمین و دوربین و اینا چرا زیاد شده ولی در قبالش هیچ چیزی دست ایران رو نگرفته اصلا مهم نیست که ما داریم زیر تحریم ها منقرض میشیم مهم اینه که امنیت داریم
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    37 4
    دولت ضعیف ریسی توانایی رفع مشکلات داخل کشور را ندارن بعد توقع داریم در سیاست کلان خارجی بر مشکلات فایق بیاید.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    20 2
    اقای گروسی نگران دستیابی ایران به غنی سازی و بمب اتم است نه نگران اقتصاد مردم وقیمت دلار واقلام مردم
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    9 3
    شما بفکر ماموریت خودت باش واز جاسوسی وخدمت به شیطان دست بردار انوقت حرف ما راسند متقن خواهی یافت اما اگر زیر ابی بروی تضمینی درکار نیست
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    2 2
    چیزی که عقل من میگه قبلا هم گفتم ایستگاهتون رو گرفتن خنده ار هست که امریکا وایران بشینن سر یه سفره با هم دیگه کوبیده بخورن وسفارتها باز بشه اصلا ایران فازش یه چیز دیگه هست امریکا فاز فرهنگی و... یه چیز دیگه اصلا تو هر نو وصلتی که با اسم برجام وغیربرجام با امریکا صورت بگیره فاز هردو طرف منفی هست اینکه ما ایران به سلاح اتمی وبمب اتم نیاز داریم شکی نیست ولی این سلاح ها نسخه های جدیدی نیست نسخه های جدید داره میره به سمت سلاح بیولوژیک ولیزر وهوش مصنوعی وماهواره ها و حمله های سایبری و رباتها سربازهای کپی شده انسانی نصب تراشه روی مغز انسانها وکنترل انها برای خرابکاری و.... وبیشتر به نظر میاد که امریکا به دنبال قرارداد انرژی پایدار با ایران هست ووابسته کردن بیشتر ایران
  • DE ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    3 5
    خدا بخیر کنه، شما را به خدا مواظب و مراقب دانشمندانمون باشید. به این نسناس های کثیف و جاسوس ظاهر فریب و عهد شکن هیچ امید و اعتمادی نیست. اینها با اون لبخندهای شیطانی و تصنعی شون افکاری بسیار شیطانی و خطرناک در سر میپرورونن. اینها جز به نابودی و تجزیه جمهوری اسلامی ایران و انقلاب و ملت ایران فکر نمیکنن و این مربوط به امروز نیست این راهبرد استراتژیک غرب در برابر ما بوده، هست و خواهد بود. تنها راه نجات ما اول مبارزه قاطع با فساد در همه اشکالش در داخل و ایجاد و بسط عدالت و رفاه در میان ملت و بالا بردن سطح امید و قوی شدن و ایجاد بازدارندگی سخت افزاری در مقابل آنهاست.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    6 2
    خب این که خلاف مصوبه مجلس ایران در زمستان سال 99 است.
  • رحیمی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    2 0
    به کوری چشم حسود
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    1 0
    تضمین های سطح بالای آقای رئیسی به رافائل چه بوده است، که اینهمه گردو را یکجا شکسته؟ نکنه رافائل داره دروغ دهن رئیسی می زاره؟!!!!