همشهری‌آنلاین: سفیر پاکستان در تهران بر این باور است که ایران می‌تواند با دایر کردن یک صندوق سرمایه‌گذاری، جای نهادهای مالی بین‌المللی همچون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را در این کشور بگیرد.

به گزارش مهر، محمدبخش عباسی سفیر جدید پاکستان در ایران با اشاره به چالش‌های جهان اسلام گفت: امروز برخی از کشورهای اسلامی‌ با چالش‌های بین‌المللی و یا منطقه‌ای روبرو هستند، ما باید شرایط را درک کنیم و از هم حمایت کنیم.

عباسی گفت: در 20 الی 30 سال گذشته پاکستان نیز چالش‌های بسیاری داشته که چالش افغانستان و حضور نیروهای شوروی در آن یکی از مهمترین این چالشها بود. چرا که نتیجه شکست شوروی در افغانستان ظهور طالبان و افراطی گری در منطقه و افغانستان و مشکلات پس از آن شد.

وی همچنین در ادامه با اشاره به مبارزه پاکستان با تروریسم به مشکلاتی که افراطی گری در مرزهای دو کشور ایجاد کرده اشاره کرد و گفت: ما عمیقا از اینکه برادران ایرانی در اثر اقدام عوامل تروریستی کشته و یا ربوده می‌شوند متاسفیم و برای مقابله با آنها تلاش خواهیم کرد.

سفیر پاکستان ضمن ابراز تاسف از به گروگان گرفته شدن یک دیپلمات ایرانی در پیشاور گفت: روابط دو کشور بر علائق دو ملت‌ها استوار است و این قبیل رویدادها که مورد تائید دولت اسلام آباد نیست بر روابط حسنه دو طرف آسیبی وارد نخواهد کرد.

عباسی افزود: تروریسم دشمن مشترک ایران و پاکستان است و مبادا برادران ایرانی‌ها چنین تصور کنند که ما مقصر این ماجرا هستیم. ما همواره شاهد فعالیت گروههای افراطی و تروریست در مناطق مختلف افغانستان هستیم که به طور مثال چند روز پیش یکی از دیپلماتهای سازمان ملل هم در کویته ربوده شده است.

سفیر پاکستان در ادامه به اقدامات کشورش برای افزایش همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله پذیرش دانشجو از ایران و همچنین توسعه دیگر ظرفیت‌های همکاری اشاره و ادامه داد: افتتاح متقابل شعبه بانک‌های ایرانی و پاکستانی بزودی عملیاتی می‌شود و امیدواریم پروازهای میان شهرهای ایران و پاکستان هم بزودی بازگشایی شوند.

سفیر پاکستان همچنین به دیدار خود با مقام های ایرانی اشاره کرد و گفت: در دیدار با چند مقام ارشد ایرانی به آنها پیشنهاد یک صندوق یک میلیارد دلاری برای کمک به پاکستان را داده‌ام.

وی عقیده دارد که ایران می‌تواند با کمک از طریق این صندوق، جایگاه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را که بیشتر دو نهاد نفوذ کننده با اغراض سیاسی درکشورها هستند در پاکستان بگیرد و از بازگشت سرمایه نیز مطمئن باشد.

اسماعیلی نیز در پایان با تاکید بر کمک رسانه‌ها به افزایش همکاریهای دوجانبه خاطر نشان کرد: پاکستان به عنوان کشور اسلامی‌ و همسایه می‌تواند جایگاه مناسبی در همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و گردشگری با ایران داشته باشد.

کد خبر 74666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز