لوستر اثر «جاکومتی» ‌که در یک عتیقه‌فروشی پیدا شده بود در یک حراجی چند میلیون دلار فروخته شد.

لوستر

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از آرت‌نیوز، ‌«جان کراکستون» ‌نقاش اهل انگلستان در دهه ۶۰ میلادی برای خرید لوستر عجیب و غریبی که گمان می‌کرد یکی از آثار «آلبرتو جاکومتی»، مجسمه‌ساز مشهور سوئیسی باشد ۲۵۰ پوند پرداخت کرد و بعدها دریافت که این لوستر در حقیقت یکی از معدود لوسترهایی است که توسط «آلبرتو جاکومتی» ‌خلق شده است.

این لوستر برنز منحصر به فرد که در سال ۴۰ میلادی ساخته شده است، اخیرا در حراجی کریستیز به قیمت ۳.۵۲ میلیون دلار ( حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ) فروخته شد؛ این در حالی است که کارشناسان ارزش تخمینی آن را بین ۱.۸ تا ۳ میلیون دلار برآورد کرده بودند.

با این حال، یکی دیگر از لوسترهای ساخته «جاکومتی» که در سال ۲۰۱۸ به قیمت ۹.۳ میلیون دلار فروخته شد، همچنان رکوددار گران‌ترین لوستر این هنرمند است.

هنگامی که «کراکستون» برای نخستین‌بار در دهه ۶۰ میلادی این لوستر منحصر به فرد را در مغازه‌ای در خیابان مریلبون مشاهده کرد، معتقد بود که این لوستر توسط دوست فقیدش و مجموعه‌دار هنری «پیتر واتسون» ‌سفارش داده شده است. کراکستون که در سال ۲۰۰۹ درگذشت با اطمینان از خرید خود، آن را به مدت ۵۰ سال در خانه خود در شمال لندن آویزان کرد.

از ارزش زیبایی شناختی این لوستر که بگذریم، این اثر هنری زمانی در سالن دفتر ناحیه بلومزبری مجله «هورایزن»، مجله فرهنگی که اکنون تعطیل شده است نیز استفاده می‌شد. این مجله فرهنگی توسط «واتسون» ‌ و «سریل کانلی» ‌ در سال ۱۹۳۹ راه‌اندازی شد و آثار تحسین‌شده اشخاصی همچون «دیلن توماس» و «جوروج اورول» ‌ را چاپ می‌کرد.

واتسون که ثروت خانوادگی را به ارث برده بود، در زمان زندگی در پاریس مجموعه ارزشمندی از آثار هنری مدرن و سوررئالیستی را جمع‌آوری کرد. هنگامی که در طول جنگ جهانی دوم به لندن بازگشت، به سرمایه‌گذاری در استعدادهای بریتانیایی مانند هنری مور، لوسیان فروید و کراکستون روی آورد. او لوستر  رادر سفر برگشت به اروپا در سال ۱۹۴۶ یا ۱۹۴۷ به جاکومتی سفارش داد.

کد خبر 746131
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha