نخستین اجلاس مشترک روسای راه ‌آهنهای جمهوری ‌اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، با امضای یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های ریلی بین دو کشور به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، این یادداشت تفاهم را از طرف ایران "محمد سعیدنژاد" مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی و از سوی روسیه "ولادیمیر یاکونین"رییس راه‌آهن فدراسیون روسیه امضا کردند.

در این یادداشت تفاهم، طرف ایرانی خواستار برخورداری از تجارب تعمیر و نگهداری خطوط، حمل و نقل کالاهای خطرناک به صورت برگزاری سمینار دوره‌های آموزشی شده است.

در یادداشت تفاهم یاد شده، طرف ایرانی آمادگی خود را برای مطالعه و برقی کردن مسیر ‪ ۵۰‬کیلومتری تبریز - آذرشهر بدون انجام مناقصه به طرف روسی به صورت پایلوت با تکنولوژی روز اعلام و مقرر شده که طرف روسی پرسشنامه‌های مورد نظر طرح یاد شده را ظرف مدت یک هفته تهیه و برای بررسی‌های بیشتر به راه‌آهن ایران ارسال کند.

در بند دیگری از این یادداشت تفاهم طرف ایرانی برنامه خود را جهت برقی کردن مسیر تهران - مشهد به طول ‪ ۹۰۰‬کیلومتر به طرف روسیه اعلام کرده و مقرر شد چنانچه پیشنهاد مناسبی از جهت قیمت و زمان اجرا توسط روسی ارایه شود برای انجام تشریفات ترک مناقصه آن انجام شود.

در قسمت دیگری از این یادداشت تفاهم دو طرف بر سر انجام مذاکرات احداث خط آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا در قالب یک کنسرسیوم تاکید کردند و مقرر شد که طرف روسی ظرف مدت یک هفته از تاریخ امضای این یادداشت تفاهم هزینه احداث این خط آهن را از ایران استعلام و ایران ظرف مدت یک ماه پاسخ آن را به راه آهن روسیه اعلام کند.

در این یادداشت تفاهم راه‌آهن جمهوری اسلامی آمادگی خود را جهت خرید ریل و تراورس از روسیه به صورت توافقی اعلام کرد، مشروط بر اینکه از لحاظ قیمت پیشنهاد طرف روسی قابل توجه باشد.

در این یادداشت، قرارداد تدارکات خرید ‪ ۶۰‬دستگاه واگن (قابل افزایش تا ‪ ۱۰۰‬دستگاه) بین شهرداری مشهد و شرکتهای"ترانس ماش هلدینگ" و "مترو واگن ماش" مورد حمایت کامل ریاست راه‌آهنهای ایران و روسیه قرار گرفت.

با توجه به اینکه راه‌آهن ایران در نظر دارد کل خطوط شبکه خود را تست اولترا سونیک کند، مقرر شد راه‌آهن روسیه پیشنهاد خود را به صورت دو گزینه فروش و یااجاره ماشین تست اولترا سونیک ظرف یک ماه آینده به طرف ایرانی اعلام کند.

نخستین همایش روسای راه‌آهنهای ایران و فدراسیون روسیه روز گذشته(شنبه) به منظور گسترش همکاری‌های ریلی بین ایران و روسیه در تهران آغاز بکار کرد.

این همایش دو روزه تشکیل شرکت تعمیر واگنهای باری، نحوه‌ اجاره لکوموتیو از روسیه و مشارکت این کشور در برقی کردن خطوط ریلی ایران توسط کارشناسان دو کشور را مورد بررسی قرار داد.

کد خبر 7458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز