یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس روز گذشته به دومین ترمیم کابینه محمود احمدی‌نژاد رأی مثبت دادند و وزیر جدید تعاون پنجمین نماینده مجلس بود که به عضویت هیأت دولت درآمد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری در حالی که رئیس‌جمهوری در جلسه بررسی صلاحیت محمود عباسی به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون تنها  5 دقیقه از وقت خود برای دفاع از عباسی استفاده کرد اما صحن علنی مجلس به نوعی به صحنه نزاع بین اولین مخالف وزیر تعاون و برخی اعضای برجسته فراکسیون اکثریت مجلس تبدیل شد.

این مجادله از آنجا آغاز شد که نورالدین پیرمؤذن به عنوان اولین و تنها مخالف وزیر پیشنهادی سخنان و انتقاد تندی را علیه احمدی‌نژاد مطرح کرد.

احمدی‌نژاد در صحبت‌های خود بخش تعاون را یکی از بخش‌های مهم اجرای عدالت در کشور دانست و گفت: یکی از راه‌های توسعه کار، تشکیل شرکت‌های تعاونی است. به همین علت لازم بود دولت تجدیدنظری را در وزارت تعاون انجام دهد.

وی ضمن تشکر از رأی اعتماد بالای نمایندگان به مصری، خواستار رأی اعتماد مجدد نمایندگان به وزیر پیشنهادی تعاون شد.

اما پیرمؤذن بعد از رئیس‌جمهوری فوراً در جایگاه قرار گرفت و گفت: برای ساعت 9 صبح فردا (دوشنبه) تمام مدیران استان‌های وزارت تعاون برای جلسه معارفه دعوت شده‌اند و گویا عباسی از قبل انتخاب شده و الآن هم وزیر تعاون است ولی هرچند گوش شنوایی وجود نداشته باشد من حرف‌های خود را خواهم زد.

وی سپس جملات خود را چنین ادامه داد که هنوز ابهامات زیادی درباره رفتن وزیر سابق رفاه  از دولت وجود داشت که محمد ناظمی اردکانی هم کابینه را ترک کرد و کسی نفهمید این دو چطور رفتند همان‌طور که نفهمیدیم آقای عباسی چطور آمدند. البته از ابتدا هم معلوم بود این دو نفر کابینه را زودتر از سایرین ترک خواهند کرد.

عضو فراکسیون اقلیت در ادامه انتخابات عباسی را محصول ارتباطات تعدادی از نمایندگان با دولت دانست و گفت: اکثر نمایندگان از این روابط سیاسی مطلع نیستند.

نماینده اردبیل ادامه داد: من قرار نبود امروز به عنوان مخالف صحبت کنم اما رئیس‌جمهوری از جریان استیضاح وزیر کشاورزی با طرح مسأله منزل نمایندگان، ما را به تمسخر گرفت و در رأی اعتماد مصری هم با مطرح‌ کردن این‌که سال آینده انتخابات مجلس را پیش‌ رو داریم جرأت صحبت ‌کردن را از نمایندگان گرفت.

در این هنگام احمد توکلی در تذکری خواستار برخورد حداد با پیرموذن شد و گفت: خوشحالم که پیرموذن صریح صحبت می‌کند. اما استشهاد به شوخی رئیس‌جمهور اصلاً کار درستی نیست.

پیرموذن هم فوری گفت: من هم شوخی کردم تا همه بخندند.

توکلی هم ادامه داد: مجلس بارها با تصمیمات شخص رئیس‌جمهور مخالفت کرده، چطور با وزیر پیشنهادی جرأت مخالفت ندارد.

از سوی دیگر اسدالله عباسی نماینده رودسر هم در تذکری صحبت‌های پیرموذن را خارج از موضوع دستور مجلس دانست و گفت: پیرموذن مشکلات 8 سال گذشته وزارت تعاون را فرافکنی می‌کند اما به ‌هر حال پیرموذن پس از پایان اظهاراتش با جملات «احسنت» چند نماینده اقلیت مواجه شد.

محور صحبت مدافعان

اسدالله قره‌خانی نماینده علی‌آباد کتول، اصغر گرانمایه‌پور نماینده کاشان، حسینعلی قاسم‌زاده نماینده بابل سه نماینده‌ای بودند که روحیه مشورتی، سوابق درخشان مدیریتی، تالیف‌های متعدد، حفظ روحیه ساده‌زیستی، تفکر و عملکرد تشکیلاتی و طی مراحل رشد به صورت تدریجی را از نقاط مثبت عباسی عنوان کرده و خواستار رأی اعتماد مجلس به وی شدند.

دفاع عباسی از برنامه‌های خود

محمد عباسی که صحبت‌ کردن در جمع همکاران خود برایش چندان سخت به‌نظر نمی‌رسید به تشریح جایگاه تعاون در جهان و ایران و برنامه‌های پیشنهادی خود برای ارتقای بخش تعاون بپردازد.

وی در سخنان خود وزارت تعاون را مولود مجلس دانست و گفت: وجود فراکسیون تعاون در مجلس نشانگر اهمیت نمایندگان به این مقوله است.

نماینده سابق گرگان و آق‌قلا با اشاره به وجود 9 هزار تعاونی ثبت‌ شده در کشور افزود: بخش تعاون در حال ‌حاضر می‌تواند در کارآفرینی در جامعه موثر باشد و لذا مدیریت دانش‌محور و استراتژی تحول‌گر از برنامه‌های مهم بنده در این وزارتخانه است.

پس از سخنان عباسی، رأی‌گیری کتبی به‌عمل آمد که از مجموع 245 رأی به گلدان ریخته شده، 155 نماینده به وزیر پیشنهادی تعاون رأی مثبت، 70 نماینده رأی منفی و 20 نماینده هم رأی ممتنع دادند که می‌توان گفت میزان آراء مثبت عباسی به نسبت آراء هفته پیش وزیر رفاه 36 رأی کاهش داشته است.

در حاشیه استیضاح

* به علت تاخیر در حضور رئیس‌جمهور مجلس قبل از بررسی جلسه رأی اعتماد مجلس لایحه مبارزه با جرم پولشویی را که برای دومین‌بار از شورای نگهبان اعاده شده بود در دستور کار خود قرار داد و این لایحه به علت اصرار نمایندگان بر نظر خود به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده شد.

همچنین کاظم جلالی به عنوان مخبر کمیسیون امنیت ملی گزارش این کمیسیون در مورد طرح لزوم بازرسی و انگشت‌نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور را قرائت کرد اما رأی‌گیری در مورد این مصوبه به جلسه امروز موکول شد.

* زمانی که رأی اعتماد عباسی اعلام شد رئیس مجلس  رأی اعتماد مجلس به عباسی و مصری را به منزله موافقت نمایندگان با استعفای این دو نماینده تلقی کرده و گفت:  بنابراین دوباره رأی‌گیری نخواهیم کرد.

کد خبر 7449

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز