گروه سیاسی: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز گذشته در تحلیلی نوشت: سیاست دولت آمریکا درباره ایران تغییر کرده و دولت بوش از پافشاری برای انزوای مخالفان خارجی به سوی پذیرش یک استراتژی دیپلماتیک‌تر در مشارکت مشروط با کره‌شمالی و ایران حرکت کرده است.

بخش‌هایی از این تحلیل که از سوی خبرگزاری مهر نیز منتشر شده در ادامه می‌افزاید: تغییر رفتار کاخ سفید درمورد ایران مشخص‌تر است.

درحالی که عقل و منطق متعارف می‌گوید که دولت آمریکا در گفت‌وگو نکردن با ایران اشتباه می‌کند، این ایرانی‌ها هستند که بی‌میلی بیشتری در گفت‌وگو با آمریکا دارند.

یک‌سری تماس‌ها بین دو کشور طی دو ماه گذشته بر حرکت دولت آمریکا به سوی مشارکت تاکید کرده است.

تحلیل واشنگتن‌پست به عنوان شاهدی بر نزدیکی بیشتر آمریکا با ایران به اجازه کاخ سفید برای تحویل توربین‌های هواپیما به ایران‌ایر اشاره کرده و در ادامه به دیدار جیمز بیکر، وزیر خارجه سابق آمریکا با محمدجواد ظریف نماینده ایران در سازمان‌ملل متحد اشاره کرده است.

این مقاله در پایان می‌گوید: دولت بوش حرکت به سوی سیاست انزوا را متوقف کرده و حرکت کاخ سفید برای گفت‌وگو با ایران هرچند معقول، اما ناکافی است.این روزنامه در ادامه به افزایش اختلاف در شورای امنیت اشاره کرده و در مطلبی دیگر چنین خاطرنشان می‌کند: چین و روسیه به این دلیل با تحریم سنگین ایران مخالف هستند که مبادا بهانه‌ای برای اقدام نظامی شود.

 روسیه نیزتازه‌ترین موضع‌گیری مشروط خود را  اعلام کرد.سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با ایتارتاس گفت: ما سه شرط را برای هرگونه تحریم ایران درنظر داریم.

وزیر خارجه روسیه افزود: مسیر مذاکرات باید باز باشد، بوشهر باید از هرگونه تحریم بیرون بماند و محدودیت زمانی نیز برای تحریم‌ها باید درنظر گرفته شود.

جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان‌ملل به فرانس‌پرس گفت: اگر روسیه به دیگر موارد تحریم‌ها پایبند بماند، از نظر آمریکا تکمیل نیروگاه بوشهر بلامانع است.

این درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چندی پیش خواهان توقف مراحل پایانی نیروگاه بوشهر شده بود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به گزارشی دیگر در واشنگتن پست اشاره کرده و از آن به عنوان گام‌های دولت بوش برای گفت‌وگو با ایران نام برده است.

در این مطلب آمده است: دولت بوش با خودداری از ادامه سیاست‌های دیک چنی علیه ایران، به سوی گفت‌وگو با این کشور گام برمی‌دارد.

کد خبر 7445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز