یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه بورس: سهامداران بورس تهران از نخستین روزهای فصل سرد سال گوش به زنگ بودند تا دولت آستین‌ها را بالا بزند و با عرضه سهام دست اولی، رونق از دست رفته را به بازار بازگرداند

اما وقتی پاییز از نیمه گذشت معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ خیال همه را راحت کرد و به اطلاع مشتریان نگران و چشم‌انتظار تالار شیشه‌ای رساند که دست کم امسال منتظر ورود سهام شرکت‌های دولتی نباشند چون رئیس‌جمهوری در جلسه خود با متولیان بازار سرمایه دستور توقف واگذاری شرکت‌های مشمول اصل 44 را تا پایان سال صادر کرده است.

اعلام این خبر، اهالی بازار سهام تهران را که به تازگی از تزریق نقدینگی به بورس از سوی دولت ناامید شده بودند به‌شدت آشفته کرد؛ به‌همین دلیل هم غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به سرعت وارد عمل شد و توقف روند واگذاری‌ها را از اساس تکذیب کرد.

زنگنه برای اثبات ادعای خود هم وعده داد سازمان خصوصی‌سازی‌ در فرصت باقیمانده از سال 5 درصد سهام بانک ملت را برای کشف قیمت روی میز فروش خواهد گذاشت. علی دیواندری مدیر بانک ملت  هم دیروز رسما اعلام کرد: 5 درصد سهام این بانک معادل 65 تا 75 میلیارد تومان تا اواخر بهمن ماه به سهامداران بورس تهران معرفی خواهد شد.

و با اشاره به اینکه نیمی از سهام بانک ملت به‌عنوان بدهی دولت به بخش خصوصی عرضه خواهد شد تاکید کرد: سرمایه تحت مدیریت بانک رقمی بالغ بر بیش از 28 میلیارد دلار است، ضمن اینکه کل سرمایه بانک به یک هزار و 350 میلیارد تومان بالغ می‌شود.

ارزش بانک ملت

با استناد به وعده‌های مدیرعامل بانک ملت، ظاهرا به همین زودی‌ها چشم بازار سرمایه به سهام نخستین بانک دولتی روشن خواهد شد. اما نکته قابل توجه دیگر اینکه دیواندری در کنار اعلام زمان تقریبی عرضه سهام این بانک، ارزش کل این بانک متقاضی ورود به بورس را هم اعلام کرد.

به گفته مدیرعامل بانک ملت 5 درصد سهام این بانک به ارزش 65 تا 75 میلیارد تومان تا پایان بهمن عرضه خواهد شد در نتیجه با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت کل سهام نخستین بانک دولتی بورس تهران تقریبا 5/1 میلیارد دلار ارزش دارد.

تاریخ واگذاری، هفته آینده

فردا، بهمن ماه به نیمه می‌رسد و آنطور که مدیرعامل بانک ملت اعلام کرده سهام این بانک تا پایان ماه روی میز فروش قرار خواهد گرفت با این‌همه هنوز تاریخ دقیق ورود نخستین بانک دولتی به بازار سرمایه مشخص نیست و به گفته مسئول خصوصی‌سازی‌ بانک ملت تا هفته آینده همزمان عرضه اولیه به قطعیت نخواهد رسید؛

بنابراین با فرض صحت هر 2 نقل قول، فاصله اعلام تاریخ واگذاری و تحقق آن چند روز بیشتر نخواهد بود. به این ترتیب به سهامدارانی که می‌خواهند برای خرید سهام بانک ملت بخت خود را بیازمایند توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر برای گردآوری یا نقد کردن سرمایه خود دست به کار شوند. البته این در صورتی است که همه محاسبات، درست از آب درآید و عرضه سهام بانک به وقتی دیگر موکول نشود.

آخرین صورت مالی

براساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده بانک ملت، درآمدهای این بانک در سال 85 به یک هزار و134 میلیارد ریال رسید. به‌جز این، جمع دارایی‌های مشهود بانک ملت هم 12 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

در این گزارش همچنین جمع دارایی‌های این بانک متقاضی ورود به بورس 29 هزار میلیارد ریال ذکر شده است. نکته دیگر اینکه ارزش سپرده‌گذاری مشتریان بانک ملت در سال 85 رقمی بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال است که رقم قابل توجهی به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 74424

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز