مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهری عاری از دی‌اکسید کربن در ابوظبی ساخته خواهد شد، شهری که در آن خودرویی وجود ندارد

و برق از نیروگاه‌های خورشیدی تأمین می‌شود. اما این شیخ‌نشین ثروتمند چه نیازی به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در انرژی‌های سبز دارد؟
در کنفرانس افتتاح "آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر" که دوشنبه (۲۶ ژانویه – ۷ بهمن) در بن آلمان برگزار شد، نمایندگان کشورهای نفت‌خیز نیز حضور داشتند. این کشورها از تأسیس این نهاد استقبال خوبی کردند. آنان نیز به خوبی می‌دانند که عصر انرژی‌های فسیلی به زودی سر خواهد آمد.

مسئولین شیخ‌نشین ابوظبی در امارات متحده عربی، در قالب برنامه‌ای موسوم به "مصدر" (سرچشمه) نخستین شهر عاری از دی‌اکسید کربن را بنا خواهند نهاد. این پروژه از جمله با همکاری شرکت‌های آلمانی اجرا می‌شود.

به گفته یکی از مهندسان آلمانی حاضر در این پروژه، در ابوظبی «زباله‌ها تفکیک نمی‌شوند و در هنگام خرید – حتی اگر میزان خرید کم باشد – تعداد زیادی کیسه‌های پلاستیکی برای حمل خرید استفاده می‌شود.»

شهری سبز با وجود انرژی ارزان

ابوظبی بر دریایی از نفت قرار گرفته است، قیمت بنزین در آن‌جا حدود ۳۰ سنت در هر لیتر است و خودروهای شاسی‌بلند بزرگ و سنگین، طرفداران زیادی دارند. خانه‌ها، محل‌های کار و مراکز خرید با مصرف بسیار زیاد برق خنک می‌شوند. این شیخ‌نشین اکنون تصمیم دارد به الگویی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان تبدیل شود.

مسئولین پروژه مصدر معتقدند که دیر یا زود باید از انرژی‌های فسیلی دست برداشت. به نظر آنان بهتر است این تغییر پیش از پایان منابع فسیلی صورت گیرد. مسئولین می‌گویند، اگر ابوظبی شروع‌کننده این حرکت در منطقه باشد، فناوری لازم را در اختیار خواهد داشت و کشورهایی که دیرتر به فکر می‌افتند، باید آن‌را از این کشور خریداری کنند.

به گزارش دویچه‌وله، نخستین نیروگاه خورشیدی در دست ساخت درمصدر، ۱۰۰ مگاوات خروجی خواهد داشت. سلول‌های خورشیدی آن در شهر "ارفورت" آلمان ساخته می‌شوند. بر اساس برنامه‌ها، خط تولید تمام قسمت‌های نیروگاه، در آینده در ابوظبی راه‌اندازی خواهد شد.

امارات عربی متحده قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، یک‌پنجم انرژی برق خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. هدفی بزرگ، زیرا سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حاضر در این کشور صفر است.

به گفته کارشناسان آلمانی، بررسی محل‌هایی که می‌توان در ابوظبی نیروگاه‌های خورشیدی راه‌اندازی کرد، نشان می‌دهد که اگر در تمام مکان‌های قابل استفاده، سلول‌های خورشیدی نصب شود، می‌توان تا ۱۰ برابر نیاز کنونی این شیخ‌نشین برق تولید کرد.

شهر بدون خودرو

شهر مصدر در سال‌های آینده ۵۰ هزار نفر را در خود اسکان خواهد داد. به گفته مسئولین، این شهر بر پایه ۱۰ اصل بنا خواهد شد که از آن جمله می‌توان به تأمین برق بدون تولید دی‌اکسید کربن و بازیافت ۱۰۰ درصد زباله اشاره کرد. در این شهر، خنک‌کننده‌ها، برق خود را از نیروگاه‌های خورشیدی می‌گیرند، خودرویی وجود نخواهد داشت و انرژی حمل‌ونقل را نیز برق تأمین می‌کند.

هزار و ۵۰۰ شرکت به این شهر می‌آیند و یک دانشگاه زیست‌محیطی (Oeko) با همکاری دانشگاه تکنولوژی ماساچوست آمریکا در آن تأسیس خواهد شد. 

به اعتقاد کارشناسان، همواره بر تعداد کسانی که اهمیت انرژی‌های سبز را درک می‌کنند، افزوده می‌شود. روند آسیب‌دیدن محیط‌زیست را نیز می‌توان هر روز تجربه کرد.

یکی از مهندسین آلمانی پروژه مصدر می‌گوید، مشکل این‌جاست که کشورهایی که پول دارند و مشتاق استفاده از انرژی‌های سبز هستند، آفتاب ندارند. در مکان‌هایی هم‌چون شمال آفریقا هم که آفتاب وجود دارد، پول نیست و کشورهایی که ثروت و آفتاب دارند، عمدتا کشورهای نفت‌خیزی هستند که به دلیل منابع عظیم و ارزان سوخت‌های فسیلی، نیازی به استفاده از نور خورشید نمی‌بینند.

کد خبر 74386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز