یک اقتصاددان گفت: اگر در مرکز مبادله ارز نظارت ها دقیق نباشد با جعل اسناد، نفوذ و سندسازی می‌توان سواستفاده های کلان کرد. اگر دلالان بزرگ وارد این فضا شوند نخواهند گذاشت کشف قیمت به درستی انجام شود مخصوصا در بخش حواله ای. موفقیت مرکز به مقاومت فرزین در مقابل نفوذها بستگی دارد.

بازار ارز

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: یک اقتصاددان در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص مدیریت بازار ارز با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: مرکز مبادله ارز و طلا فضایی را برای روبه رو کردن متقاضیان و عرضه کنندگان ارز ایجاد می کند تا گروه های مختلفی که متقاضی ارز خدماتی از جمله ارز درمانی هستند بتوانند از این بازار بهره ببرند. تا پیش از این ،این گروه ها معطل می شدند تا بتوانند مجوزهای لازم را از سازمان متبوع بگیرند و بانک مرکزی بتواند تامین کند. لذا روند دریافت ارز با حضور نمایندگان این متقاضیان تسریع می شود و موجب می شود تا این افراد وارد بازار آزاد نشوند.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز است برای تامین ارز درمانی، مسافرتی، خدماتی و آموزشی و... تمام ارگان ها همکاری لازم را با بانک مرکزی انجام دهند و زودتر استعلام ها و اسناد معتبر را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند تا ارز به افرادی که نیاز دارند سریع‌تر تخصیص داده شود. 

بغزیان ادامه داد: بخش حواله و نیمایی هم در این مرکز مبادله مشخص است و به متقاضیان ارز را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تخصیص می دهند که باید کار در این فضا به شکل منظم انجام شود که البته مسئولیت آن به عهده بانک مرکزی است که آن را قطع نکند. در بخش حواله که صادرکننده و واردکننده با هم کشف قیمت می کنند مشخص است که هر یک چه می خواهد و به چه منظوری و اینکه کالای وارداتی مد نظر جزو کدام کالاهای اساسی است. بر این اساس واردکننده می تواند ارز را از صادرکننده بخرد که اکثرا هم پتروشیمی ها هستند که به جای کم کاری و همکاری نکردن باید در این بازار ارز خود را عرضه کنند.

این اقتصاددادن تاکید کرد: با این تفاسیر، می‌توان گفت در بازار آزاد چه کسانی حضور دارند؛ کسانی که جزو گروه های عنوان شده نیستند و ارز را برای مصارف شخصی، غیر سرفصلی، سوداگری، خروج سرمایه و قاچاق می خواهند. لذا ارز آزاد در دست این افراد معامله می شود. 

وی عنوان کرد: تا پیش از این کسانی که ارز درمانی یا حجم دلار بیشتری می خواستند به بازار آزاد می آمدند و در کمترین زمان ارز خود را تهیه می کردند اما قرار است این معطلی ها از طریق مرکز مبادله ارز و طلا برطرف شود.

بغزیان درباره کسانی که در بازار آزاد ارز خرید و فروش می کنند گفت: تعداد این افراد بسیار ناچیز است و نمی توان مدیریتی روی این بخش داشت. این دسته از معامله گران هم تابع نرخی هستند که در مرکز مبادله کشف قیمت می شود به این نحو که نرخ دلاری که آنها عرضه می کنند اختلاف ۳ تا ۴ هزار تومان با بازار مبادله ارز و طلا دارد که البته منطقی هم هست. چرا که عده ای هستند که نمی خواهند معاملات شان ثبت شود و به همین علت به بازار آزاد مراجعه می کنند.  لذا مرکز مبادله دلالانی که خارج از این سیستم خرید و فروش می کنند را حذف نمی کند. 

وی در پاسخ به این سوال که وقتی کشف قیمت در مرکز مبادله ارز و طلا تاثیری روی قیمت های بازار نگذارد و نرخ آزاد تعیین کننده باشد، چطور می توان از این مرکز حمایت کرد، گفت: این حرف درست است. اتفاقا به همین دلیل است بانک مرکزی باید پایش های خود را دقیق تر انجام دهد. وقتی دولت ارز ۲۸۵۰۰ به نهاده های دامی تخصیص می دهد باید نظارت کند که با همین قیمت در داخل به فروش برسد نه با دلار ۵۱ هزار تومانی. تا پیش از  ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا، این کار انجام می شد اما از حالا به بعد باید بانک مرکزی و وزارت بازرگانی نظارت کنند که واردکننده با چه قیمتی کالاهای اساسی را به فروش می رساند.

این اقتصاددان گفت:بانک مرکزی همچنین باید نظارت کند تا کسی که ارز درمانی می گیرد ارز را در بازار آزاد به فروش نرساند. اگر این اتفاق بیفتد گویی فضایی ایجاد شده که به دلالان بزرگ تر خدمات داده می شود نه نیازمندان واقعی ارز. اگر نظارت ها دقیق نباشد با جعل اسناد، نفوذ و سندسازی می توان سواستفاده های کلان کرد. اگر دلالان بزرگ وارد این فضا شوند نخواهند گذاشت کشف قیمت به درستی انجام شود مخصوصا در بخش حواله ای. بنایراین باید فضای قیمت گذاری صادرکنندگان و واردکنندگان واقعی باشد، نه اینکه پشت پرده بر سر قیمت بالاتر با هم توافق کنند و با قیمت پایین تر در مرکز مبادله خرید و فروش انجام دهند. لذا بانک مرکزی باید با این موارد برخورد کند و باید در این بازار پایش ها را از همان ابتدا به صورت دقیق انجام دهد.

وی تاکید کرد: دلال ها همه جا وجود دارند اما اینکه آقای فرزین و دوستانش چگونه بخواهند با این مافیا مقابله کنند کاری سخت است و سیستم را فرسوده می کند اما رئیس کل بانک مرکزی در این راه قدم گذاشته است.

بغزیان در خصوص تغییر سیاست هایی که مدام از سوی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز صورت می گیرد، اظهار کرد: قطعا منجر به از دست رفتن اعتماد عمومی می شود لذا باید روش هایی اتخاذ شود که یک طرح با تغییر مدیر تسهیل و اصلاح شود نه اینکه بخواهیم یک طرح را به یکباره حذف کنیم. با تمام این تغییرات پیش آمده معتقدم بازار متشکل ارزی باید برچیده می شد چون کاملا در آن نفوذ وجود داشت اما برای جایگزینی معتقدم باید با طرحی جایگزین می شد که بالاسر آن افراد متعهدی نشسته اند که نگذرانند نفوذی شکل بگیرد.

این اقتصاددان گفت: موفقیت مرکز مبادله ارز و طلا نیز بستگی به مقاومت رئیس بانک مرکزی در قبال نفوذها دارد. البته در جلساتی که برای راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا تشکیل شد و من هم حضور داشتم شوقی که رئیس کل بانک مرکزی برای  پیشروی این مرکز و سر و سامان دادن وضعیت بازار ارز داشتند کاملا مشهود بود ولی تنهایی ایشان هم کاملا مشهود است به این معنا که وزارتخانه ها و نهادهای مربوطه باید همکاری های لازم در این زمینه را داشته باشند تا مرکز مبادله اعتبارش را از دست ندهد. باید دستگاه های سیاسی هم وارد کار شوند یعنی دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه باید طوری باشد که مذاکرات برجام را به سمت بهبود ببرد. چون ممکن است هر موضع گیری در این خصوص تمام محاسبات بانک مرکزی برای کنترل ارز را بر هم زند.

وی ادامه داد: دلار هرات، سلیمانیه و امثالهم را که بانک مرکزی درست نکرده است، در این میان عده ای واسطه شده‌اند و می گویند "اگر ارز را از اینجاها بیاورید می‌خریم". لذا باید این اسامی برچیده شود. چون بانک مرکزی حتما مبادی آنها را می شناسد اما تاکنون با آنها مقابله نکرده است. به نظر می رسد تیم جدید در بانک مرکزی قصد دارد این مافیا را جمع کند. ما امیدواریم تقاضای واقعی در این بازار شکل بگیرد و تقاضای غیرواقعی شناسایی شود تا رانتی شکل نگیرد. اگر پایش ها درست انجام شود نرخ بازار آزاد کاهش می‌یابد.

کد خبر 743837
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    4 0
    لعنت ...دیروز با 65000 واحد رشد شاخص سهام مختلف یک یا 2 درصد مثبت خوردند.ولی امروز با نزول تنها 2000 واحد شاخص 10 سهم مختلف سبد من همگی از دم از 5 تا 7 درصد منفی خوردند.3 اسقند
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    0 0
    خدا رحم کنه فکر کنم از این به بعد فعالین اقتصادی و کسانی که به ارز نیاز دارن ماه ها منتظر استعلام ارگان ها بمونن. آخرش هم بیخیال می شن می رن سراغ بازار آزاد
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      0 0
      به گمانم برای ارز مسافرتی و ویزای آمریکا همزمان اقدام کنید ویزا را زودتر خواهید گرفت !
  • جواد IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    2 0
    امروز ۳ اسفند دلار از ۵۱ تومان گذشت. علی برکت الله
  • فریبرز IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    2 0
    این اقتصاددان یعنی نمیداند که فرق هرات و سلیمانیه و فردوسی و ... با مرکز تبادل دلار و طلا این است که بازار آزاد است و دستوری نیست. اگر قرار است قیمت دلار دستوری حدود 41000 تومان کشف شود عملا باید بانک مرکزی با این قیمت دلار به اندازه کافی عرضه کند که نمیکند!