ایمان، حجاب و خانواده، مثلث آرامش جامعه استایمان، حجاب و خانواده، مثلث آرامش جامعه است

زنان - جمعیت

به گزارش همشهری آنلاین، جوان نوشت: اغتشاشات اخیر با رمز گشت ارشاد و مسئله حجاب آغاز شد و با سوق پیدا کردن به سمت براندازی بعد از مدتی فروکش کرد.

حالا بعد از پشت سر گذاشتن این حوادث عده‌ای شعار زن، زندگی و آزادی را بهانه‌ای برای بی اعتنایی نسبت به حجاب و برخی از مقتضیات مذهبی کرده‌اند و تلاش دارند در این آب گل‌آلود، جامعه را از حجاب و مذهبی که یادگار تاریخی ایران حتی قبل از اسلام است، جدا کنند.

ابراهیم فیاض، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه توضیحاتی درباره حجاب و مذهب در کشور داده است که مهمترین بخش‌های آن را در زیر می‌خوانید.

* جامعه خارج از مذهب نداریم. نتیجه کارکردی مذهب نیز این است که خاصیت آرامش‌بخشی دارد. جهانی که بدون مذهب باشد، جهان منقبض است و خداوند نیز در قرآن گفته است که «من أعرض عن ذکری فإن له معیشه ضنکا» یعنی کسی که از ذکر خدا دوری می‌کند یک زندگی جانکاهی دارد. در این‌باره خیلی در غرب هم تحقیق کرده‌اند که مذهب در کنار اینکه آرامش بخشی می‌کند، چقدر هم افراد با مذهب امید به زندگی پیدا می‌کنند؛ مثلاً کسی که مذهبی است وقتی که تحت فشار واقع می‌شود، خودکشی نمی‌کند. 

* جالب است میشل فوکو که خودش چپ است و دارد انقلاب ایران را می‌بیند به عنوان یک مردم شناس و جامعه شناس همان جمله مارکس را برمی دارد و می‌گوید انقلاب اسلامی ایران دارد یک انقلاب مذهبی می‌شود که روح جهان بی روح است و کتاب آن هم با همین عنوان «ایران روح جهان بی روح» در کشور ما چاپ شده‌است؛ یعنی انقلاب اسلامی آمد تا روح جهان بی روح را درست کند، ولی در خود ایران هم متأسفانه غرب گرایان و این چپ‌هایی که بعداً غرب گرا شدند، مانند میرحسین موسوی و ادامه‌های آن‌ها آمدند مذهب را ایدئولوژیک کردند که البته خودشان زود بریدند و مثل خاتمی‌ها و این‌ها تبدیل به مذهبی اصلاح‌طلبی و سکولار شدند و خودشان عملاً دیگر دین را کنار گذاشته‌اند.

* شما اگر خاتمی و اصلاح‌طلب‌ها را نگاه کنید دیگر کاری به دین ندارند و غرب گرایی موجب شد مذهب، مذهب آرامش بخش نشود، البته ما یک مذهب عرفانی هم در ایران داشته ایم که این مذهب موجب شد ما متأسفانه به آن‌جایی که باید برسیم، نرسیم. 

* رابطه حجاب با خانواده هم این است که آرامش‌بخش است. چگونه مسکن آرامش بخش است، حجاب هم همینطور است، چون بدن را حفظ می‌کند.

* فکر کنید مردی با مایو شنا در خیابان بیاید، چون کل بدن زنان به دلیل زیبایی محرک است، در نتیجه وقتی زن کل بدنش را می‌پوشاند، آرامش پیدا می‌کند ولی برای مرد فقط پایین تنه آن گفته‌اند موجب تحریک است و باید پوشیده شود؛ یعنی الان از نظر شرعی مردها می‌توانند با یک مایو شنا به خیابان بیاید، ولی نمی‌آیند، چون پیش خودشان به دنبال نوعی آرامش هستند که با لباس باشند یا حتی می‌توانند با زیرشلواری یا شلوارک به خیابان بیایند، ولی نمی‌آیند، چون وقتی مرد تا پایین قوزک پای خود را می‌پوشاند، آرامش بیشتر دارد یا مثلاً دلیل اینکه ما جوراب می‌پوشیم، هم این است که پوشش پا هم آرامش‌بخش است.

* [خب آن خانمی که بی حجاب می‌گردد، می‌گوید من اینگونه آرامش دارم و آزاد هستم.]  من به آن کنش معناشناسی می‌رسم، ولی بگذارید اول مبنا را بگویم. 

* آرامش در حجاب است. بدن در حجاب آرامش دارد. آرامش روح و روان در حجاب است. اولین‌قدم در مسئله حجاب زیباشناسی است. برهنگی زشت است همانطور که برای حیوانات اینگونه است. آیا حیوانات مثلاً شلوار دارند، خیر ندارند البته خداوند به شکل طبیعی یک پوششی برای آن‌ها گذاشته و مثلاً قسمت فرج حیوان زیر دم آن‌ها قرار می‌گیرد و پشت آن‌ها را دم پوشانده‌است. 

* نکته مهم‌تر در قرآن و تورات نیز گفته شده‌است، حتی در تورات گفته‌شده آدم وقتی هبوط کرد تا آدم و حوا دیدند برهنه هستند، در ابتدا دست خود را جلوی آلت تناسلی خود گرفتند و بعد با برگ انجیر آن را پوشاندند و از همین‌جا حجاب شروع شد. دلیل اینکه اینگونه باید پوشانده شود، این است که زشت است و زیبایی ندارد، در زن و مرد هم این مسئله یکسان است. خداوند اینگونه تعیین کرده که حجاب یک امر طبیعی باشد. پس اولین‌قدم در مسئله حجاب مسئله زیباشناسی و فهمیدن این است که برهنگی مطلق زشت است و حتی در حیوانات نیز با دم حجاب طبیعی ایجاد شده‌است. با این ساختار که عرض شد، مبانی طبیعی حجاب را هم پیدا می‌کنید. 

* حالا باید بحث کنیم در جامعه‌ای که ما می‌گوییم برهنگی زشت است و حجاب زیبایی است چه مقدار روی این مسئله کار کرده‌ایم. در کازرون ما در زمان شاه در دبیرستان بی حجاب نداشتیم، همه هم با چادر رنگی می‌رفتند. من از زمان احمدی‌نژاد و حتی دوره روحانی ۱۰ سال در شورای فرهنگ عمومی کشور بودم و چادر رنگی را تصویب کردیم. 

* می‌خواهم این مسئله مهم را مورد تأکید قرار دهم که اگر افراد بدانند حجاب چه مقدار زیباست، به سمت آن بیشتر جذب می‌شوند. الان مدل‌های حجاب را طلبه‌های قم در ایتا منتشر کرده‌اند، به قدری زیباست که حد ندارد و من یقین دارم اگر این مدل‌هایی را که این طلبه‌ها طراحی کرده‌اند، زنان ما بپوشند و با این مدل‌ها بیرون بیایند، همه باحجاب می‌شوند، چون اصل این است که برهنگی زشت است.

* یک نکته اساسی این است که ایرانی‌ها یا سبزه هستند یا سفید گندمی و سفید شیری مانند اروپایی‌ها نیستند. نوعی هم که لباس می‌پوشند باید موجب زیبایی شود، برای چنین چیزی چادر سفید با یک صورت سبزه برای دخترهای در معرض ازدواج قشنگ می‌شود. شما ببینید در جنوب، حجاب همه سفید و رنگی است همانطوری که پوشش اعراب و آفریقایی هم همینطور است. زن سیاهپوست آفریقایی وقتی می‌خواهد زیبا بیرون آید، لباس روشن می‌پوشد. در اعراب هم همینطور بوده‌است. در ایران هم اگر چادر رنگی باشد، ایرانیان خیلی می‌پسندند و حتماً این نوع لباس را می‌پوشند. این لباس نه‌تن‌ها موجب آرامش آن‌ها می‌شود، بلکه زیبایی را برای دختران در معرض ازدواج بیشتر می‌کند. 

* حجاب ایرانی هم زیبا و هم اقتصادی بوده‌است. حجاب ایرانی چاقوره بوده که نمونه آن را در ابیانه می‌توانید ببینید. چقدر لباس‌های ابیانه و بندرعباس زیباست، ولی الان در بندرعباس زنان باید لباس تنگ بپوشند، چون اگر بخواهند لباس گشاد بپوشند، گران در می‌آید. ما اگر قباها، چاقوره و زیرشلواری‌هایی که زنان ما می‌پوشیدند که همه گشاد و خنک بودند، با چادر سفید و رنگی را ترویج می‌کردیم هم خیلی زیبا و هم خیلی ارزان می‌شد؛ یعنی هم از نظر زیباشناسی و اقتصادی و هم از نظر اصالت ایرانی و اصالت اسلامی به نفع ما بود.

* حالا اگر حجاب آرامش و زیباشناسی داشته باشد، اقتصادی باشد و موجب ازدواج و دلربایی شود، دختر جوانی باحجاب مخالف می‌شود؟ 

* الان یک جهالتی وجود دارد. الان در تبلیغ تلویزیونی نشان می‌دهد مادر با دو دختر جوان به فروشگاه می‌رود. دخترهای جوان مانتو و روسری روشن و مادر با چادر سیاه است؛ یعنی می‌خواهد بگوید چادر سیاه متعلق به پیرزن‌هاست. من یقین دارم اگر چادر، قبا و دیگر چیزهایی را که خودمان داریم به میدان بیاوریم، جامعه پر از محجبه می‌شود. 

* باید برای جامعه روشن شود که ایمان و حجاب سبب آرامش است؛ یعنی ایمان و حجاب به یکدیگر متصل هستند، ولی حجاب با این ساختاری که گفتم. 

* یک وقتی دختران در دانشکده علوم اجتماعی حتماً باید روسری سیاه می‌پوشیدند، خب من این‌ها را می‌دیدم، یک‌بار به چادری‌ها که بچه حزب اللهی‌ها هم بودند گفتم روسری یا مقنعه رنگی بپوشید، الان اگر کسی در کشور روسری رنگی بپوشد، چیزی به او می‌گوید یا لباس شهرت است؟! الان هم می‌گویم هر کسی مردش است بیاید وسط مناظره کنیم، من در روزنامه شما اعلام کنم هر کسی می‌خواهد بیاید تا در این خصوص مناظره کنیم. 

* لباس سیاه متعلق به مسیحیت است و در عرفان مسیحی وجود دارد. کلاً لباس سیاه متعلق به عرفان است چه عرفان شرقی و چه غربی مسیحی ولی مبنای اسلام که عرفان نیست و حکمت است، چنین چیزی را قبول ندارد. 

* ما باید کاری کنیم که حجاب زیباشناسی شود. من هر روز وسط جوانان دانشکده هستم و می‌دانم اگر این موارد مطرح شود، به خوبی قبول می‌کنند. ولی وقتی آمدیم گفتیم دختران مانتو رنگی نپوشند، همین مسائل شروع شد یا روسری رنگی نپوشند، همین وضع الان می‌شود.

* در دانشکده ما این موارد خلاف بود ولی الان در همان دانشکده باید بی حجاب‌ها را تحمل کنند. من الان دارم اعلام می‌کنم هرکسی که مردش هست بیاید وسط با هم مناظره کنیم. ما نباید اجازه بدهیم که فکر کنند ما عقب هستیم، بلکه ما جلو هستیم و من یقین دارم اگر اینچنین پوششی پخش شود، در اروپا هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. 

* ایمان و حجاب سبب آرامش است و بعد از آن خانواده سبب آرامش می‌شود. ایمان و حجاب تشکیل خانواده می‌دهد، یعنی هر جایی که خانواده در آن قوی‌تر باشد، حجاب هم در آن قوی‌تر است و هر جا حجاب قوی‌تر باشد، خانواده هم قوی‌تر است، از طرف دیگر هر جایی که حجاب ضعیف‌تر باشد، خانواده هم ضعیف‌تر می‌شود.

* همان کاری که آقای هاشمی رفسنجانی شروع کرد یعنی او و دولت غرب گرایش حجاب را کم کردند و خانواده از بین رفت، طلاق زیاد شد، آرامش اجتماعی در خانواده از بین رفت، سلول اجتماعی که خانواده است، دچار بحران شد. در نتیجه اینکه جامعه دچار بحران شد، بدتر از همه زنان دچار بحران شدند، ازدواج را از دست دادند. الان چقدر دختر مجرد داریم، چون آن‌ها را غرب گرا کردیم. پس حجاب سبب تقویت خانواده و خانواده سبب تقویت حجاب است. ضعف حجاب سبب ضعف خانواده و ضعف خانواده سبب ضعف حجاب است و این‌ها به هم پیوسته است. ایمان، حجاب و خانواده، مثلث آرامش جامعه است.

کد خبر 743338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 111
  • نظرات در صف انتشار: 685
  • نظرات غیرقابل انتشار: 622
  • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    حیف به این تحلیل زیبای جامعه شناسی که با دروغ درهم آمیخته شده است
    • حسن IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      کسی که برای تایید حرفش، نمیتونه مشخص کنه کجا دروغ یا راسته، خودش دروغگو هست جناب. مشخص بگو کدام جمله و با چه استناد علمی ؟ اگر نمیتونی سکوت و فکر کن. شاید چیزی هست که نتونستی درست درک کنی و در جواب دادن عجله کردی
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    عالی
    • ناشناس IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      عالی؟ چی عالیه؟ غرب گرا شدن یعنی چی؟ نویسنده محترم کسی غرب گرا نشده، خونه رو کردین 10 میلیارد، ماشین یک میلیارد، ی سرویس طلا 300میلیون. جهیزیه جنس بنجول تو بازار یک و نیم میلیارد. چطوری ازدواج کنن؟ لامصباانصاف چیز خوبیه. یکم داشته باشین حد اقل. میدونم چاپ نمی‌کنید ولی حداقل خودتون میخونید که، شاید احساس گناه کنید. انقدر به جوونا مون تهمت نزنید
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    حجاب درایران همیشه بوده قبل از اسلام هم بوده اینکه می بینی اعتراض به وضع اقتصادی و بیکاری و تبعیض و رانت ها در جامعه را با گذاشتن مو هایشان اعتراض می کنند به رفع بیکاری جوانان بپردازید اگر همه در در آمد های کشور سهیم باشند جامعه خود بخود بسمت ارزش پیش می‌رود
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    شما می‌دانید که فقر عامل بی‌دینی است
    • بینام IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      آفرین به درک و فهم شما .کاش مسءولین همینقدر میفهمیدن
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      با این منطق پولدارها چرا بی حجابن؟ و یا چرا خیلی از مردم قشر عادی جامعه پوشیده و‌محجوب؟
    • ایرانی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      پاسخ به کاربر ۱۳:۳۴ داش پولدار ها پارتی دارن برعکس ما فقرا خیلیا بخاطر ترس رعایت میکنن
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      چرا پولدارها بیحجابن ؟ به خاطر اینکه حتی اگر کسی خیلی پولدار هم باشه حق اعتراض نسبت به حقوق اولیه خودش رو نباید داشته باشه ؟
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      بنازم به فقری که گوشی هوشمند و اینترنت داره.
  • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    فقر دیوار به دیوار کفر در کتب دینی و روایات آمده ، دروغگویی ، پذیرفتن مسئولیت در صورت نداشتن صلاحیت ، مردم رو به انجام کاری دعوت کردن ولی خود آن را انجام ندادن و... اما متاسفانه فقط از دینداری پوشاندن تار موی زنان در کشور مانده ؟!!!...
  • ناشناس IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    در مورد مجرد بودن پسران هم لابد حجاب باعث شده ازدواج نکنند.نخیر جناب نویسنده بیکاری در جامعه بیداد می‌کند وقتی جوان شغلی ندارد ودرامدی ندارد ازدواج برایش واژه بی معنایی خواهد بود
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      احسنت 👏👏👏
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      60 8
      احسنت
  • ناشناس IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    ایشان فقط یه دوری به ترکیه سوریه و لبنان بزنند. حتما طرز فکرشان بسیار تغییر و اصلاح خواهد کرد.
    • اسد IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      درود برشما فرمایش شما درسته
  • مریم IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    بابا ماه رمضون نزدیکه به‌جای حجاب حجاب کردنها، قیمت گوشت ومرغ و اقتصاد رو بشکونین، پدر مردم رو در اورده، سحر وافطار چی جلوی بچه ها بذاریم، شرمساری ما از نداشتن غذا جلو خانواده هاست. معیشت مردم رو درست کنین ...
    • علیرضا IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      تا امثال شما شکم پرست ها تو جامعه باشند واولویت شکم باشد،اصول ومعنویات جای در جامعه ندارد
    • ناشناس IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      روزه؟؟ ماها که سالی به 12 ماه پرهیزیم روزه کجا بود. دلت خوشه ها. مثلا افطار نون و تخم مرغ همونم شامم هست دیگه. سحر هم نون با پنیر
  • نورمحمد قیصری IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    برادر خواهر به ولله قسم دیگه شورش را درآوردیم. زشت هست. هاشمی خوب یا بد فوت کرد. خاتمی خونه‌نشین و هیچی دستش نیست. چرا الکی مطلب مینویسید .چرا جرات ندارید ازوضع موجود بنویسید. واگر راه کار دارید چرا ارائه نمیکنید. چرا الکی دیگران را مسئول ندانم‌کاری و بی‌مسئولیتی دگران میکنید. خدایی هست قیامتی هست. اگر هم به نتیجه رسیدید که هیچی در کار نیست و همش کشکه بیشتر مطلب بزنید.
    • رضا IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      دمت گرم، نظرت فوق العاده است و عالی، ازت ممنونم
    • اردشیر IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      اول و آخر رو شما گفتی آفرین . هنوز سعی دارن از مسولیت فرارکنن. هنوز حاضر نیستن واقعیت رو ببینن.
  • منیژه IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    دخترو پسر مجرد به خاطر ححاب توخونه نمودند به خاطر جهیزیه وخرج عروسی وپول پیش خونه موندند اشتباه به عرض رسوندند
  • رضا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    شما حجاب را سخت گرفتید ،خروجی اش چی شده ؟؟وضع فعلی جامعه،،،
  • IT ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    آنچه در مورد حجاب در قرآن ذکر شده است ، اصل می‌باشد .. خدانگهدار
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      پس حتما برو یه بار قرآن رو بخون تا بفهمی صرفا آیه حجاب به صرف بهتر است قناعت کرده و هیچ حدی و عاقبت بدی رو در نظر نگرفته
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      در قرآن آمده که بهتر است حجاب باشه . در ثانی حجاب برای آن است که خانومها مورد آزار و اذیت قرار نگیرند نه اینکه خودمون حجاب رو وسیله ای برای آزار و اجبار خانومها قرار بدیم و مردم رو از دین زده کنیم.
  • حسن IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    ازدواج نکردن و مجرد ماندن به خاطر کم بودن ایمان و نبود حجاب نیست بخاطر فقره بخاطر ترس از آینده و نبود امنیت مالیه شما به ما پول بدهید ما دوتادوتا زن میگیریم شکم گرسنه ایمان ندارد این بی اعتقادی مردم نسبت به دین و اسلام همه اش بخاطر فقره نه نداشتن روسری. ...
  • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    آدم متأسف میشود دلار شده نیم میلیون ریال و اقتصاد و جامعه و خانواده در حال اضمحلال قطعی است نشستیم در مورد نوع چادر و رنگش ... بحث ....
    • دخترایرانی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      72 8
      شما حالا یکی رو بگیر ببین دووم میاره بد با خودت بشین دوتا چهارتاش کن..
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      57 5
      متاسفانه هنرمون در همین حده
  • حمید IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    خواهشمندم بگویید کل مشکلات کشور اقتصادی است و تا زمانی که مشکلات اقتصادی حل نشود جامعه درست نمی‌شود
  • احمدی IE ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    للعنت با بر اصلاح طلب ها که کشور را به باد فنا دادن....
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    خیلی ازجوانان هستن هم بهترین شغل هم خانه وهم بهترین ماشین ودارن ولی بی دین وتنوع طلب هستند
    • تقوا IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      این خیلی‌ها از کجا اومدن؟ شما می‌شناسینشون؟ و در کدام جامعه تربیت شدن؟ دنیا و فرهنگ دنیا داره عوض میشه با این اعتقادات کلیشه‌ای همه چیز را خراب‌تر و اعتقادات را کم‌رنگ‌تر نکنیم لطفاً. من که در فامیل و اطرافمون کسی رو سراغ ندارم.
  • نادیا IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    امام على عليه السلام : روزگار، دو روز است ، روزى به كام تو و روزى به زيان تو. هرگاه به كام تو گشت ، سرمست مشو و چون به زيان تو شد ، شكيبا باش . چون شرایط جامعه به کام ما نیست باید بی حجاب شویم؟! حجاب هدیه خداوند به زنان برای حفظ و حراست گوهر وجودیشان است تا فضائل زنان در هنر و اندیشه و علم ... دیده شود.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    من منکر وضع بد اقتصادی در کشور نیستم اما اون رو دلیل ازدواج نکردن نمی دونم. اونایی که میگن ازدواج نکردن بخاطر فقر هست نه بی دینی و  تغییر فرهنگ و سخت‌گیریهای بی مورد و دور نریختن رسم و رسومات بی‌خود و دست و پا گیر، لطفا یه تحقیق در اقشار مختلف خانواده در کشور،چه فقیر چه غنی داشته باشن تا ببیند که در کدوم یکی بیشتر ازدواج رواج داره. در خانواده‌ای که دین نقش نداره یا کمرنگ هست اگر ازدواجی هم صورت بگیره سریعتر به طلاق منجر میشه‌. در این خانواده‌ها همچینین تعداد فرزندان بسیارکم یا بی فرزند یا تک فزرند هستند، اما تا دلت بخواد سگ و جک و جانور نگه میدارن! خب اینها که دیگه مشکل اقتصادی ندارن پس چرا این حال و روزشونه؟!!!
    • ناصری یکتا IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      76 18
      اونی که جک و جونور نگه میداره نگران آیندشون نیست ،ازدواجشون ،دانشگاه ،جهیزیه و .....من ساده ترین خانواده و با تقوا و مومن میشناسم که عقد ساده در حرم (قم )برگزار کردن و یه پذیرایی ساده در منزل و هدایایی که والدین باید به عروس و داماد می دانند خدا میدونه باز با این حال چقدر تحت فشار بودن ...از الان نگران جهیزیه ولو ساده جشن عروسی ولو کم هزینه اجاره ی خانه در پایین ترین نقطه ی شهر ....پس شرایط اقتصادی سخت شده برای همه .کمی منطقی باشیم .واقع بین باشیم
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    یعنی غرب ازدواج نمیکنند.... مشکلات اقتصادی برا مردم درست کردید... اینا تاثیری ندارد..
    • سعید IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      می خواستید برای آزادی به آقای روحانی رای ندهید که اقتصاد و کشور را ویران کرد، از همان زمان مناظره ها قبل از ریاست جمهوری روحانی می دانستم آبی ازش گرم نمیشه که هیچ، شرایط فاجعه باری بوجود میاره
  • مزه لند IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    پس شما کار عقب مانده زیاد دارید درست کنید هیچ اب دریایی نمیتونه پاکشون کنه کارهای دولت شما را
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    اها یعنی اصلاح طلبا کلا بد بودن ... منطقیه ولی هرچی که بودن دلار رو به 50 هزار نرسوندن
    • ناشناس IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      ولی پایه گذار گرانی دلار حسن فریدون بود،اون بود که دلارو برد بالا و ثروتمندانو ثروتمند و فقیران را فقیر تر کرد.
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      45 88
      لار سه تومنی تحویل گرفتن سی تومن تحویل دادن خودت حساب کن چند برابر
    • ناشناس IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      85 10
      جواب 1349،شازده اصلن از بنی صدر تا روحانی همشون ناکارآمد، اصلن زدن همه چیو نابود کردن، حالا که همه چیز از روزنامه و نویسنده و سلبریتی و غیره به کام شماست چرا درستش نمی کنید، اصلن یک سوال از خودت می پرسم لباست کثیف بشه تمیزش می کنی یا با همون لباست دنبال کارت می ری، نگی خزانه خالیه که خودت هم می دونی دروغ هست چون هم فروش نفت بالاتر رفته هم خیلی پول بلوکه شده برگشته، اینجاس که باید گفت وات د فاز
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    حجاب فقط حفظ تار مو نیست، حجاب یعنی حفظ حریم، حفظ مرز بین محرم و نامحرم. حجاب مرد در چشم اوست و حجاب زن در پوشش بدنش. دنیا اگر میلیاردها سال هم ادامه داشته باشد، دستور الهی برای حجاب زن و مرد غیرقابل تغییر است، خواه مخالف باشیم خواه موافق.
    • یه بنده خدا IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      8 46
      احسنت، اجرت با امام زمان عج
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    حجاب یا بی حجابی مانع ازدواج نیست مشکلات اقتصادی مانع است اینکه نام افراد را می بر ی انتقام گیری است
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    نه خیر فقر عامل این بدبختی است
  • ناشناس IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    خوشم میاد ۳۱ نظر منتشر شده هست ۲۵۲ نظر غیر قابل انتشار 🤣🤣🤣 همشهری خب اونا رو هم پخش کن ببینیم چی میگن البته اگه خودمم به اونها نپیوندم
  • جعفر IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    جناب جامعه شناس مثلث شما در صورتی درست میباشد که شکم سیر باشد ولی ما گرسنه هستیم گرسنه نمیدونم متوجه هستید ویا اینکه سیر هستید
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    حرفای نویسنده این مقاله فقط بدرد خودش میخوره
  • بهرام IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    خیلی ب حجاب گیردادین کاش ب سفره اختلاس هم میشدنگاهی کنین بدنبود
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    155 8
    بجای اینکه به فکر مجرد ها باشید کمی به فکرازدواجهایی 35 سال پیش باشید که یکی پس از دیگری به طلاق می انجامد
  • قنبر IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    151 8
    توی کشورهای غربی که بی حجابی هست ایا دین واخلاق هم نیست حضرت علی میفرماید جامه ای که اقتصاد نداشته باشد که مردم توی نون شبشون موندن کسی دیگه دین قبول نمیکنه اقایون که این حرفها میزنن لطفا برید بازار برای ماه رمضان گوشت بخرید دست خالی بر میگردین خونه اون موقع هست که زن وبچه دین داری نشونتون میدن
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    138 9
    چرا همه نظرها پخش نمیشه
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      بخاطر اینکه مصلحت نظام به خطر میوفته!!!
  • ناشناس IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    145 9
    دلار پنجاه تومنی چی؟تاثیری تو زندگی مردم داره؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    از غربگرا پلیدتر در این دنیا وجود ندارد
    • یک ایرانی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      109 6
      چرا اتفاقا پلیدتر از غربگرا کسی هست که ظاهراً ایرانیه ولی کارهاش به ضرر کشور ومردم‌ ایرانه چه اقتصادی چه فرهنگی
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    64 13
    الان دارید دم از مدل برای زیبایی حجاب می زنید؟ زمان ما حجاب درست یعنی چادر بپوشی وطوری با چادر صورتت را بگیری که فقط دماغت برای نفس کشیدن بیرون باشد، اقتصاد کشور رو درست کنید ،جوانان شاغل بشوندمی توانند ازدواج کنند سرگرم زندگی می شوند آرامش باز می گردد
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    96 8
    برو اقا مردم از گرسنگی ب سیم اخر زدن
  • مرضیه IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    51 87
    خانم های عزیز سلام.روی صحبتم با شماست ما خانم ها همیشه باید پشت هم باشیم من کاری با تحلیل این اقا ندارم فقط میگم تو رو خدا حجاب رعایت کنید که واقعا نبود حجاب باعث سستی خانواده میشه!شاید بگین مردا نگاه نکنن ولی همه مردها که مثل هم نیستن شاید مردی نگاه کرد و دلش لرزید و پایه خانواده اش سست شد حجاب فقط برای بهشت و جهنم نیست حجاب اولین اصل برای داشتن یک خانواده مستحکمه پس خواهش میکنم رعایت کنید
  • نفیسه IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    91 20
    کمتر .... بگین برین مملکت رو درست کنیین. حجاب نون و آب نمیشه
  • ایرونی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    74 10
    خواهرا و برادرا حجاب ربطی به خدا پرستی نداره افتاد درضمن تو ایران همه چی خوب برای پولداراست هرطوری عشقشون بکشه میگردن و عشق و حالشون میکنن ولی موقع ما بی پولا برسه هرچه در روبروته بسته افتاد بسته حتی در خونه ننه بابات شرو ور نگین که دلم خونه خون یا حق
  • حسین IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    97 9
    اقای محترم دختران مجرد و پسران مجرد علتش غرب گرای نیست.... یعنی شما نمیدانید علتش چیست؟؟؟؟ شما ملت رو چی فرض کردین؟ هرچی فرض کردین خودتونید. الان دیگه ملت ملت چهل سال پیش نیست.... یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مجردی دختر و پسرا تورم هست... من یک پسر 37 ساله مجردم با کدام پول ازدواج کنم؟؟؟؟؟؟؟؟ شما ها چقدر رو دارید
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    37 9
    حجاب فقط بخشی از فرهنگ ایرانی و اسلامی است، بنظرم اگر شهرهای ما از نظر شهرسازی و معماری ساختار مناسب داشته باشند , بزرگترین اهرم فرهنگ ساز می باشد
  • CA ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    78 9
    به خاطر وجود افرادی امثال این ... .... هست که در کشور ما اتفاق های خوب نمیفته. فکرش رو بکنید این بابا اگر راجع به حجاب ننویسه نون شبش رو چطور باید در بیاره؟ با مجیز گویی و نوشتن هر حرفی که دل یه عده ای رو خوش کند منبع درآمد برای خودش درست کرده در حالی که مشکل اصلی کشور اقتصاد اون هست. من تعجب میکنم که مسوولین جمهوری اسلامی با اینکه میدونن الآن توی این شرایط باید ۱۰۰ در ۱۰۰ تمرکزشان روی اقتصاد باشد چرا به این افراد معلوم الحال میدان میدن!
  • مجتبی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    85 5
    برو دنبال کارت.ازدواج در خلقت پروردگار یک امر طبیعی ست.به دین وفرهنگ ربطی نداره.چیزی که ازدواج ازبین می بره.بیکاری،بی پولی،گرانی.من چهل و یک سالم هنوز مجردم.شرایط زندگی ازبین بردن(گرانی و...).
  • ناشناس IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    75 7
    بگذارید مردم خودشان انتخاب بکنند و الکی ذهن مردم به بی حجابی ودین مشغول نکنید.... .... .... ....
  • مهدی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    66 4
    آقا جان من کار دارم کارگری می کنم با حقوق ۱۰ میلیون چقدر کار کنم ماشین بخرم خونه بخرم یا حتی یا موتور بخرم انگار شما مریخ زندگی می کنی الان ۲۰ ساله دارم کار می کنم پولمو دادم دست یه تعاونی مسکن چهار ساله داره میسازه الان چهل سالمه چقدر دیگه صبر کنم دیگه قید ازدواج و زدم این حقیقت خیلی از ماهیت دیگه کارگری نمی ارزه فقط با این تورم باید دلالی کنی تا بتونی ازدواج کنی
  • ااا IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    81 9
    آقا جان فکر دلار ۵۰تومنی باشید مرغ شد ۷۲هزارتومن گوشت ۵۰۰از حجاب حرف میزنین خجالت بکشید کشورهای بدون حجاب اینقدر مردمشون عذاب میکشم کلیه میفروشن !!!!؟؟
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    76 5
    از دلار ۵۰ تومنی سکه ۳۰ تومنی گوشت ۵۰۰تومنی چه خبر
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    61 4
    این .... چیه به خورد خلق اله میدید
  • پولاد GB ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    63 6
    حجاب رو ولش کن دلارو درست کنید، حواسمون پرت نمیشه
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    63 7
    چه تحلیل ابکی و غیر علمی ! من عقل دارم چشم دارم در زمان .... بیشترین ارامش اقتصادی را داشتم غصه نان و گوشت نداشتم. روایت داریم یکی از ویژگیهای مومنین انصاف است چرا دروغ میگید. به جای چسبیدن به حجاب مشکلات اقتصادی را حل کنید که پیامبر ص فرمود الفقر کاد ان یکون کفرا.
  • ناشناش IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    69 9
    اگه بی حجابی دلیل متلاشی شدن خانواده است یعنی در کشورهای دیگر خانواده وجود ندارد و فقط ما داریم؟!
  • موج IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    66 4
    کاش یه تحلیل هم از وضع دلار ، و معیشت مردم منتشر کنی
  • حسینی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    21 65
    هرچه پولدارتر و فرهیخته مالی باشی بی حیایی و بی حجابی بیشتر میشه .زنان بالای شهرها را نگاه میکنی اکثرا بیحجاب با یک سگ به بغل گرفته و ماشین شاسی بلند .مفت خورده مفت داره کیف میکنه
  • س ک وت IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    64 4
    به نظر من باید به جای مذهبیون الکی انسانها را مسئولیت پذیر بار آورد
  • غلامعلی کولیوند IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    19 88
    امام خامنه ای عزیز ووبا تدبیر وخالص شیعه و محبوب ودر دل همه مردم جای داشت به رهبری برای زمینه چینی و اماده نمودن جهان اسلام شیعه برای ظهور اقا عج را انجام دهد و شیاطین در این وسط شیطنت میکنند وهر دفعه توطئه انها برملا وازبین میرود اگر هزار بار توطئه کنند چه بفهمیم چه ندانیم همه رابرملا واز بین میبرد همه مسئولان نظام باید بدانند همیشه یه دست قوی ومعنوی پشت این نظام است و یاران واقعی وخدمتگزار به مردم شیعه و جهان شیعه را یاری میکند نگذارنند به مردم شیعه سخت بگذرد چه شیعیان داخل ایران چه شیعیان خارج ایران وبعد ضعیفان جهان را کمک کنند از کمبود امکانات و صحبتهای سیاسی گول زنی بپرهیزنند چون همانطور گفتم دست خدا همیشه پشت نظام است چون روبرو نظام شیاطین ویارانش هستند در ترکیه سالها سد بر روی دجله وفرات زدند با یه زلزله میلیاردها وتریلیاردها دلار ونقشه های دیگری که خبر نداشتیم از بین رفت و بازهم از بین میرود تمام مردم واقعی واز ته دل شیعه دوست وامام دوست را حفظ کنید دست خدا کمکتان میکند هیچ کمبودی احساس نمیکند دولت اگر به مردم ضعیف کمک کند طرح زمین و واگذاری وتقسیم بندی زمین ها و تقسیم اراضی را
  • سید علی مشهد DE ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    57 16
    از قدیم گفتن آدم گرسنه دین و ایمان نداره
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    24 73
    غرب بی حجابی را در زمان شاه از ایران یاد گرفت از بس،فساد بود
  • حسین خواجویی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    18 72
    حجاب واجب و آرامش روحی می‌آورد.
  • لیندا IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    76 15
    من دوست ندارم ازدواج کنم به کسی هم ربطی نداره . مطالب نویسنده هم به درد کتاب دینی هفتم و هشتم میخوره . نه به درد یک مملکت بزرگ با این همه بحران .ارزش خوندن هم نداره
  • Mnp US ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    69 6
    روی نظرات غیر قابل انتشار یک ذره تحقیق کنین بنظرم بدنیست شاید توی همون ها مشکلات جامعه گفته شده وماها طاقت شنیدنش رو نداریم
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    67 4
    چی میشد نصف این حساسیت که به حجاب دارین به گرونیا هم داشتین از قدیم میگن از یه در فقر بیاد از در دیگه ایمان میره یعنی شماها با این همه سن وسال تجربه اندازه من سی ساله نمیفهمید
  • علی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    17 58
    کوردلان نمی توانند تحلیل درستی داشته باشند تحلیل چشم بصیرت می خواد همین افراد دروغگو با این که امسال با چشم کورشون دیدن کشف حجاب یک عده فریب خورده چرا درس عبرت از اغتشاشات امسال نگرفتن
  • حمید IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    30 28
    بهشت را به بها می دهند نه به بهانه، برای خداوند هیچ عذری موجه نیست، خیلی از مردم هستند که در عین نداری، خداپرست هستند
  • س.م IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    14 46
    85درصد‌ جامعه‌ جوانند‌ اعتقاد‌ به‌اسلام‌ دارن. بقیه‌ پیر‌ هستند‌ اعتقاد‌ به‌ حجاب‌ اسلام‌ندارن‌. باید‌‌ اعتنای‌ نکرد
  • ناشناس IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    54 5
    حالا که همه را زیر سوال بردی چه نتیجه ای گرفتی
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    80 4
    دختر مجرد داریم چون گرانیه کسی نمیاد بگیرتش دختر من کلی خواهان داره ولی هیچ کدام جرات نمیکنن بیان جلو یه باریه نفر هم تا پای نامزدی رفتیم هر چی منتظر شدیم نیومد بعد گفت فعلا اوضاع خوب نیست رفت، دخترم ۳۱ سالشه ، بی خود ربط ندین به غربو این چیزا مملکت رو درست کنید
  • تارا IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    47 14
    حجاب آمده که زیبایی زن ها را پوشانده و جلوی جلب توجه رابگیرد نه اینکه حجاب کنیم برای جلب توجه
  • شاهد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    9 54
    مگه .... هم دین داشت که کنار بگذارد؟
  • علیرضا وحید اکبری IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    45 14
    کجا را درست کردید که میگویید حجاب خراب شده است اگر جوان سرکار برود بتواند مسکن تهیه کند ازدواج میکند و حجاب کم کم درست میشود کار شما ها نیست امام زمان خواهد امد ودرست میکند
  • ابوطالب پارسا IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    79 6
    مردم از نداری و نبود شغل و امید تن به ازدواج نمی دهند. شما دیگران را مقصر میکنید؟ تا بر باورهای غلط خود اصرار کنید قادر به دیدن حقیقت نخواهید بود.
  • علی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    60 16
    مخالفم. حجاب باید آزاد باشد. اما نه آزاد بی قید وشرط.به نظرم فرهنگ ایرانی سبب می شودحداقل ها رو رعایت کنیم. پس به روسری نباید گیر داد. اما پوشش بقیه اعضای بدن تبدیل به قانون شود.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    7 12
    خدا از سر تقصیرات هر دوشون نگذره ...
  • فهیمه IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    12 7
    توی مملکتی که مانتو ازچادرارزاتراست چطوربایدحجاب داشت لامصب یه قواره چادر۱۵۰۰درقبالش یه ماتوکوتاه ۷۰۰تومان دقیقانصف قیمت خب من پولم نمیرسه بایدچکارکنم
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    3 38
    مطالب راجع حجاب بسیار خوب بود
  • سامان صدری IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    6 55
    حجاب دستور الهی است،اما پس از انقلاب اسلامی روی کلیات حجاب کار نشد و بیشتر رساله ای عمل گردید ضمن اینکه آمران به معروف در این خصوص،اکثرا افراد کم سواد و بی مطالعه بودند و نمی توانستند قشر بد حجاب را قانع کنند و بیشتر از راه تهدید و امثالهم جلو می رفتند که هم بی ثمر بود و هم عکس العمل مخالفی را ایجاد می نمود! برخی هم که پا را فراتر گذاشته و حتی رنگ پوشش را هم تعیین می کردند که متأسفانه جوانان و به دنبال آنان والدین هم بريدند، با توجه به اقوام مختلف ایرانی که هرکدام پوشش خاص خود را دارند و هر قوم هم نوع لباس خود را حجاب مناسب میداند باید در این مورد علمی تر برخورد می شد.
  • احمد گرج آبادی IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    39 1
    واقعا که تحلیل غير علمی عوامانه ای بود،
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    25 8
    حجاب شاید مهم باشه ولی فقر که بیاد دین از در دیگر خارج میشه کاش انقدر که به این مسیله حجاب توجه میشد فقر مورد توجه قرار میگرفت اعتراض بعدی اعتراض گرسنگان است با اون اعتراض چ باید کرد
  • حسن IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    30 3
    من پسر 38 ساله و مجردم. شغل و ماشین و یه مقدار پس انداز هم دارم. ولی وقتی یه جمع و تفریق می‌کنم می‌بینم برای شروع یه زندگی حداقل یه میلیارد نیاز دارم و بعدشم هزینه های سرسام آور، بیخیالش می‌شم. میگم لااقل این وضعیت مالی فعلی، برای خودم کافیه. خودمو توی مشکلات غرق نکنم.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    14 21
    بی حجابی یعنی فساد بیشتر و بی بند و باری وطلاق که همه رو به چشم میبینیم و بشتر دود به چشم ما خانمها میره پس بیای ما خانمها با ارزش گذاشتن به خودمون جلوی این کارها رو بگیریم
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    7 28
    سلام و عرض ادب اینکه گرانی هست شکی درآن نیست، ولی چیزی که محرز است ساده زندگی کردن است در جوامع دیگر مثل اصلا چشم و هم چشمی وجود ندارد
    • غلامعلی مهدی پور فریدونی IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      36 8
      تو‌مثل اینکه از مرفعین جامعه هستی که این حرف را میزنی ؟چشم وهم چشمی چیه اقا.مردم گرفتارند.چرا اینارا به مسئولین نمیگین ؟ا...
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    49 2
    چرا به روسیه و چین کمونیست نمیگین مسلمان شن و حجاب اجباری کنن؟ فقر و فساد موجب کاهش ازدواج هست نه بی حجابی
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    9 33
    آقای ابراهیم فیاض خداوند به شما خیر دنیا و آخرت نصیب بفرمایند چه خوب از حجاب این گوهر گرانمایه گفتید و چه خوبتر از دشمنان حجاب گفتید
  • شهروند IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    36 1
    الان دختر و پسر مجرد داریم چون کار نیست چون مردم پول ندارن شکم خودشون پر کنند چون اقتصاد خرابه هیچ ربطی هم به فرهنگ غربی نداره چشماتون باز کنید، من و همسرم هر دو تحصیل کرده هستیم و کار میکنیم ولی تو خرجمون موندیم