دکتر دیمیتریوس بوهالیس - ترجمه شهناز پناهی : توسعه فناوری اطلاعات در دهه 1990 بدون توجه به اندازه، محصول یا پوشش جغرافیایی، در اقتصاد و تجارت جهانی انقلابی به وجود آورد و آن دو را متحول ساخت.

در سطح اقتصاد کلان، فناوری اطلاعات به نحو فزاینده‌ای به عنوان ابزار توسعه سرزمین‌ها و شکوفایی بلندمدت آن به حساب می‌آید. بین تجارت کشورهایی که براساس جامعه اطلاعاتی جدید و قدرت‌های اقتصادی دانش محور استوار هستند، نوعی نیاز به رقابت وجود دارد. بنابراین رقابتی بودن اقتصاد ناحیه‌ای و شرکت‌های تجاری تا حدود زیادی وابسته به شرایط استفاده و توسعه کاربرد این فناوری‌هاست.
توریسم به نحو اجتناب‌پذیری، تحت تاثیر معماری نوتجاری بوجود آمده در نتیجه انقلاب فناوری است. همان‌گونه که اطلاعات شریان حیاتی صنعت سیر و سفر به حساب می‌آید، استفاده موثر از فناوری‌، یک امر اساسی برای بخش توریسم است. بنابراین این یک سیستم کلی فناوری اطلاعات به سرعت در حال منتشر شدن در تمامی صنعت توریسم است و هیچ بازنگری نمی‌تواند از اثرات آن فرار کند. انقلاب فناوری اطلاعات در زمینه مدیریت صنعت توریسم از طریق فراهم کردن همکاری کارآمد و ارائه ابزار جهانی‌سازی واقعی، القائاتی را فراهم آورده است. بدون شک همان‌گونه که در دیگر فعالیت‌های اقتصادی، زایش، تجمیع، فرآیندسازی و ارتباطات اطلاعاتی برای عملیات‌های روزمره اهمیت دارند، فناوری اطلاعاتی نیز تبدیل به مهم‌ترین عامل در صنعت توریسم می‌شود. در نتیجه توسعه سریع عرضه و تقاضای توریسم فناوری اطلاعات جزو فرمانده این صنعت محسوب می‌شود و بنابراین در بازاریابی، توزیع و ارتقای توریسم نقش مهم‌تری را ایفا خواهد کرد. برخلاف کالاهای مدت‌دار، خدمات نامحسوس توریستی از لحاظ فیزیکی قبل از خرید، قابلیت به نمایش گذاشتن برای فروش را ندارد. آنها معمولا قبل از زمان استفاده و در مکانی دورتر از محل مصرف خریداری می‌شوند. بنابراین بازار محصولات توریستی منحصراً وابسته به توضیحات اطلاعاتی چاپ شده یا سمعی و بصری برای جلب مصرف‌کننده، هستند. اطلاعات دقیق و به موقع و مرتبط با احتیاجات مصرف کننده معمولا کلید موفقیت در ارضای تقاضای توریسم است. مسافران با تجربه به طور روزافزون به وسیله استفاده از اطلاعات و سیستم‌های رزرو تقویت می‌شوند.  فناوری اطلاعات، توزیع توریسم را به یک بازار الکترونیکی که در آن دسترسی آسان به اطلاعات وجود دارد، ارتقا داده است و در نتیجه تعامل بین صاحبان صنعت و مصرف‌کننده‌ها بیشتر می‌شود. این پتانسیل جدید می‌تواند برای شرکت‌های توریستی کوچک و بزرگ که تاکنون ابزار کمی برای ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده‌ها و همچنین دفاع از خود در برابر ادغام شرکت‌های بزرگ چند ملیتی توریستی، در دست داشته‌اند، بسیار سودمند باشد.
کد خبر 7432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز