نتیجه اطلاعات آماری دیدگاه‌های ۴۱ نفر از مراجع تقلید معاصر درباره حجاب اجباری و تعزیر فاقد حجاب شرعی را در زیر بخوانید.

بدحجابی

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه جوان نوشت: ریشه‌های لباس قانون پوشاندن بر تن واجب شرعی حجاب به آغاز انقلاب اسلامی باز می‌گردد؛ انقلابی که اساس و بنیان آن برای احیای ارزش‌های اسلامی بود و پس از پیروزی انقلاب هم قانونی و اجباری‌شدن حجاب به یک مطالبه مردمی تبدیل شد، اما اسلام احکام متعددی را در خصوص حجاب و پوشش دارد و این مسئله در قرآن هم مورد توجه قرار گرفته‌است.

بدین معنا حجاب از پشتوانه شرعی برخوردار است و رعایت نکردن این واجب شرعی به مثابه عمل به منکر محسوب می‌شود.

بر این اساس در پژوهشی دیدگاه ۴۱ نفر از مراجع تقلید معاصر درباره حجاب شرعی و قانونی مورد بررسی قرار گرفته‌است.

طبق این پژوهش فقط دو نفر از ۴۱ مرجع تقلید ظاهراً حجاب شرعی و قانونی را قبول ندارند.

در برابراین ۱۹ نفر از ۴۱ مرجع تقلید، حجاب اجباری را قطعاً در مقام نظر استدلالی یا در مقام فتوا قبول دارند.

۲۳ نفر از ۴۱ مرجع تقلید هم ظاهراً حجاب اجباری را دست‌کم با احتمال ۵۰ درصد در مقام نظر استدلالی یا فتوا قبول دارند.

از آغاز دهه ۶۰ هم الزام از مراکز دولتی به تمام جامعه گسترش یافت و نهادهای انقلابی به ویژه کمیته‌ها اجرای حجاب را در دستور کار خود قرار دادند، اما قانونی‌شدن حجاب و تبدیل آن به امر حقوقی همزمان با تدوین کتاب پنجم از قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ اتفاق افتاد. تبصره ماده ۶۳۸ این قانون، ظاهر شدن زنان در انظار و اماکن عمومی بدون حجاب شرعی را جرم تلقی کرده و مجازات حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی را برای آن پیش‌بینی کرده‌است.

از اواخر دهه ۷۰ نیروی انتظامی با حمایت قوه قضائیه به این امر اهتمام پیدا کرد و شاهد تأسیس گشت ارشاد و ارجاع شهروندان به دادسرای ارشاد و تشکیل پرونده‌های قضایی بودیم. موضوعی که گاهی با تنش‌هایی هم همراه بود، اما ببینیم احکام شرعی درباره حجاب چگونه است و فقها در خصوص عدول از حجاب به عنوان وقوع یک منکر چه نگاهی دارند.

نگاه فقها به الزام بر انجام واجبات و دوری از محرمات

وقتی احکام و توصیه‌های مرتبط باحجاب، پوشش، زینت و حضور زنان در جامعه بخش قابل‌توجهی از میراث حدیثی اسلامی را تشکیل می‌دهند، این سؤال پیش می‌آید که آیا عدول از این حکم شرعی به مثابه حرام شرعی می‌تواند مورد مجازات و تنبیه قرار گیرد یا خیر؟!

در پاسخ به این سؤال برخی مراجع تقلید به استناد اختیار حاکم در تحقق مرتبه سوم از امر به معروف و نهی از منکر و همچنین قواعدی، چون «التعزیر لکل عمل محرّم» فتوا به جواز یا وجوب تعزیر زنان فاقد حجاب شرعی داده‌اند و برخی دیگر این استدلال‌ها را نقد کرده و الزام شرعی یا قانونی بر رعایت حجاب را ناموجه دانسته‌اند.

فقیهان امامیه در مسئله ملزم کردن مردم بر انجام واجبات و دوری از محرمات به سه دسته تقسیم می‌شوند:

دسته‌ای که می‌گویند در صورتی که تذکر زبانی مؤثر واقع نشد و همچنان شرایط امر به معروف و نهی از منکر (احتمال تأثیر امر و نهی در فاعل منکر یا تارک معروف) وجود داشت، می‌توان با استفاده از زور، او را وادار کرد واجب را انجام دهد یا از حرام دست بردارد. البته این دسته درباره فرضی که ضرب، منجر به جرح یا قتل شود، اذن حاکم را لازم می‌دانند.

دسته‌ای دیگر از فقیهان، استفاده از زور را تنها در صورت اذن مجتهد جامع‌الشرایط و صلاحدید وی جایز می‌دانند و در صورت ورود جراحت یا کشتن، اذن وی را لازم می‌دانند. این دسته در فرضی که نهی از منکر عملی منجر به ورود جرح یا قتل شود منوط به اذن حاکم شرع دانسته‌اند.

دسته‌ای دیگر از فقیهان، الزام مردم را مطلقاً چه در صورت اذن و چه عدم اذن حاکم شرع و چه در صورتی که منجر به جرح یا قتل شود و چه نشود، حرام می‌دانند.

بر این اساس نتیجه اطلاعات آماری دیدگاه‌های ۴۱ نفر از مراجع تقلید معاصر درباره حجاب اجباری و تعزیر فاقد حجاب شرعی نشان می‌دهد که دو نفر از ۴۱ مرجع تقلید ظاهراً حجاب اجباری را قبول ندارند. ۱۹ نفر از ۴۱ مرجع تقلید حجاب اجباری را قطعاً در مقام نظر استدلالی یا در مقام فتوا قبول دارند. ۲۳ نفر از ۴۱ مرجع تقلید ظاهراً حجاب اجباری را دست‌کم با احتمال ۵۰ درصد در مقام نظر استدلالی یا فتوا قبول دارند.

کد خبر 743043
منبع: جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 100
  • نظرات در صف انتشار: 144
  • نظرات غیرقابل انتشار: 706
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    کاش نظر چهل نفر از مراجعین شیعه در کشورهای دوستن و مسلمان مثل لبنان ؛ عراق ؛سوریه ؛ مالزی ؛ اندو.نزی و... هم اخذ می شد تا اجماع بهتری شکل می گرفت .همه این کشورها هم مسلمان هستند . مثلا همین کشور اندونزی بیشترین آمار جمعیت مسلمان را داراست
    • شهروند IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      این مراجع دوست و برادر کشورهای اسلامی چرا در مورد وجوب حجاب در کشور خود اظهارنظر نمی کنند .
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      شهروند عزیز چرا اظهار نظر نمی کنند ؛ قطعا اظهار نظر کرده و می کنند و الا ممکن نیست مثلا اندونزی بزرگترین کشور اسلام یکه بزرگترین درب ورود به حریم خانه خدا به آنها اختصاص داده شده است از کنار این موضوع مهم گذشته باشند . بنده عرضم این است که بالاخره اجماعی سر این بحث های تخصصی صورت گیرد تا نظر واحد جهان اسلام باشد و نشود که به بهانه حجاب دشمن بخواهد سیمای جمهوری اسلامی را مخدوش نماید . در دنیا بیش از 1/2 میلیارد مسلمان داریم و ایران تنها 7 درصد این جمعیت را تشکیل می دهد .
    • رضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      ما با ...هایی طرفیم که هنوز فرق ملت مسلمان با حکومت اسلامی رو نمی فهمند.
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      مسأله اینه حجاب بخشیش اعتقاد شخصی و خانوادگی افراد. ربطی هم به طرفداری یا عدم طرفداری از جمهوری اسلامی نداره که رئیس جمهور محترم میفرمایند کسانی که حجاب را هم کم رعایت میکنند موافق حکومت هستند. اصلا حجاب را سیاسی نکنید. خانواده ما از قبل از انقلاب حجاب داشتند و الان هم دارند.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    این ۴۱ مرجع گرامی راجع به سایر مشکلات و بدبختی های مردم نظری ندارند؟
    • محمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      دارند و زیاد هم اعتراض کردند در دیدارهاشون با مسئولان ولی حضرتعالی گوشتون فیلتر داره و باید فیلترشکن نصب کنید و یکم اخبار بیست و سی که قبول ندارید نگاه کنید تا اخبار ناشنیده بشنوید
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      من هر چی در اینتر نت و کتاب ها گشتم بیش از 28 مرجع تقلید زنده پیدا نکردم ؛ موندم صدا و سیما این 41 مرجع تقلید را از کجا آورده نشون داده است . البته 28 سقف آماره کف آمار مرجع عالیقدر تقلید در ایران داریم !
    • افشین IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      12 65
      جناب محمد نژاد اینکه شما ندیدید دلیل بر نبود آن نیست.احتمالا اولین بار هم بوده که دنبال مرجع تقلید گشتید.اما پرفسور این چه ربطی به صدا و سیما داره؟؟؟نوشته از قول روزنامه جوان. اگر مرجع پیدا کردن شما هم مثل خواندن همین مقاله بوده که حق داشتید پیدا نکنید.
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      7 38
      سخن رئیس جمهور در پاسخ به کسانی است که می گویند اینهایی که کم حجاب هستند با اسلام و جمهوری اسلامی مشکل دارند والا ایشان اینقدر حواسش هست که موضوع حجاب یک موضوع اعتقادی است.
  • علیرضا IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    لطفا نظر این مراجع عظمی را در مورد حیف و میل بیت المال و نحوه برخورد با عوامل آن جویا شوید
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      آفرین
    • مهدی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      114 6
      آفرین باریکلا
  • نجف علی تاجیک IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    درخط مقدم آیت الله خامنه ای است .فقط نظرایشان مهم است. بقیه فقها در پشت خط فتوا میدهند
    • محمد IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      چند روز پيش رهبر انقلاب فرمودن در راهپيمايي ٢٢ بهمن و در بعضي از مناسبتهاي ديگر گفته شده خانم هايي با حجاب نامناسب شركت كردن ايشان به آنها فرموده بود خوب كه چه منظور شما اين است كه آنها را از آنجا بيرون كنيم يا بگوييم شما چرا آمده ايد اين فرد با خلوص نيت و خودجوش خواسته در اين مراسم شركت كند پس كسي هم حق ندارد بگويد شما چرا آمده ايد و چرا اينگونه آمده ايد سخنان ايشان بطور كامل در اين مورد از تلويزيون پخش شد در اينترنت سرچ بفرماييد مشاهده خواهيد كرد
    • محمد IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      ارزش مراجع تقلید با یکدیگر فرقی نداره همه شان به یک مقام رسیده اند حال یکی پست حکومتی دارد و یکی ندارد
  • سادات IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    بفرض اینکه الزام بحجاب قانون باشه تو مملکت ایران در حال حاضر چندتا قانون بطور کامل و دقیق اجراء مبشه قانون قطع دست دزد چرا اجراء نمیشه؟ قانون ساده زیستی مسولین چرا؟؟؟
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      قانون ماهواره
  • حسن IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    بدون منبع و استناد حتی نامی از مراجعی که از. آنها استفتاء صورت گرفته را هم نقل نکرده اید بعلاوه 41 مرجع از کجا پیدا شد؟؟؟؟ مگه داریم
    • ولی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      قانون قطع دست الان درست ۴۳ساله داره اجرامیشه اما برای دزدی های کوچک برای یک ملیون تومن به پایین
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    این پژوهش شما نباید منبع و سند داشته باشه این دو تا مرجعی که حکم شرعی حجاب رو قبول ندارن از کجا اوردید؟!!
  • ابی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    329 9
    این عدد ۴۱ از کجا دراومد .میشه نام ببرید
  • لیلی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    مطمئن باشید اون دونفر دست در دست دشمنان‌ کشور اند باید پوشش‌ اسلامی داشته باشند این بايد تو کشور ما که حرف از اسلام می زنند .باید حجاب هم رعایت شود
  • علی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    نظر قطعی و اکثریت بالا داشتن حجاب است. ولی برای دزدی ، گرانی بی حساب کتاب . و.... هم باید سریعا مسئولین تصمیم بگیرند وگرنه هم این دنیا وهم آن دنیا تا ابد گرفتارند
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      114 9
      اون ۵ درصد رو میگی اکثریت
  • آتا IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    کاش ترجمه مطلبی را که نوشتی را هم می گذاشتی!
    • افشین IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      2 36
      به چه زبانی برات ترجمه کنند میفهمی؟
  • ali IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    186 5
    کاش قانون شفافیت که مجلس انقلابی با ان رای گرفت هم اجرایی میشد
  • محمد IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    165 5
    مگه چند تا مرجع تقلید داریم؟
    • محدثه IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      56 14
      زیاد هستن
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    (یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفورا رحیما): (ای پیامبر به همسرانت ، و دخترانت و زنان مؤمنین بگو تا مقنعه هایشان را جلو بکشند، این نزدیکتراست به اینکه شناخته شوند که مسلمان و دوستدار حجابند و در نتیجه آزار نبینند و خداهمواره آمرزنده مهربان است )(جلباب ) یعنی جامه ای سراسری که تمام بدن را بپوشاند و یا روسری و مقنعه مخصوصی که صورت و سر را ساتر می شود.می فرماید، ای رسولخدا به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمن امتت بگو که جلبابهای خود را طوری جلو بکشند که زیر گلو و سینه هایشان آشکار نباشد و این پوشاندن بدن به اینکه ، این صورت شناخته شوند که اهل عفت و حجابند نزدیکتر است ،در نتیجه وقتی مردان بدانند آنها اهل حجاب هستند، دیگر ایشان را اذیت و آزارنمی کنند و اهل فسق و فجور متعرض آنها نمی شوند. و یا بعضی مفسران (67) گفته اند این پوشش نزدیکتر است به اینکه آنها را به عنوان زن مسلمان و آزاد بشناسند و متعرض آنها نشوند، چون کنیزان در آن زمان حجاب نداشتند.و در آخر به علت انشاء این حکم اشاره می فرماید که همانا آمرزندگی و عیب پوشی
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      نظربه همین آیه نشان میدهدامرحجاب امری اختیاری ومستحب موکداست نه واجب موکد.زیراازعبارت بهتراستفاده شده.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      105 8
      واسه اینه که خانومها خودشون اذیت نشن ینی قرآن به فکر اذیت نشدن زنها بوده ولی شما مردم رو از دین زده کردید
  • علی حاتم اوغلی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    آن دونفر در اقلیت هستند ،کما اینکه تما فقها در امر وحکم حکومتی باید از رهبر تبعیت کنند . اگر رهبر حجاب را اجباری تشخیص دهند احتیاط واجب بر تبعیت از امر و نظر ایشان است.
  • محمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    کاش این مراجع معزز دررابطه با گرانی و گرفتاری مردم هم نظر اجماعی داشتند
  • عباس سید یوسفی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    زن باید از رو بند استفاده کند. مثل زنان بیشتر کشورهای اسلامی.
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      اگر اینطور است مرد هم باید از چشم بند استفاده کند
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    45 58
    ۴۱منهای ۲=۳۹ ۴۱منهای ۱۹ قطعی=۲۲ ۴۱منهای ۲۳= ۱۸ ۱۸+۲+۱۹=۳۹ ۲+۱۹+۲۳=۴۴ روش محاسبه چگونه است
    • افشین IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      9 8
      انشالله که حسابدار شرکتی نباشی چون ورشکست میشن و تا آخر عمر باید برن زندان.
  • خدا DE ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    لا اکراه فی الدین
    • آرش IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      آره حاجی در انتخاب دینتون مختارید میتونید اصلا کافر باشید. ولی اگه میخوای لخت باشی و هر غلطی که میخوای بکنی تو خونت این مجوزو داری. اجتماع و جامعه ملک شخصی شما نیست که هر غلطی بخوای بکنی و باید به قوانین اونجا احترام بذارید. همین آمریکا که مدینه فاضله ی خیلی هاتونه اگه به قانون احترام نذارید و پاتونو کج بذارید با پلیس و زندان و شلاق سروکار خواهید داشت. حیف که جمهوری اسلامی خیلی داره لی لی به لالا تون میذاره والا به جای پررو بازی و فکر براندازی باید توی سیاهچال گذران عمر میکردید.حق الناس که قطعی است و با پاشوندن خانواده ها و از بین بردن حیا تو جامعه عذابتون روز به روز سنگین تر میشه و بدا به حالتون....
    • ایمان IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      20 44
      گل گفتی آی گل گفتی، مثل یه بلبل گفتی. جواب عالی دادی... غنچه بودی شگفتی ،غنچه بودی شگفتی....
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      کاربر آرش اگر حق الناسش و گناهش واسه ما هست تو چرا انقدر حرص و جوش میخوری
  • رضا IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    حجاب برای زن ضرورته
    • Perspolisiiiiiiii IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      سکوت هم برای تو وهمفکرات ضروری تره
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    وقتی امام خامنه‌ای رهبر مسلمین جهان حضور دارند نظر معظم‌له ارجح بر نظر کلیه فقها و علما و مراجع تقلید است.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    حجاب حکم خداست در قرآن آیه صریح راجب حجاب اومده.
    • سر گیجه SE ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      98 11
      یعنی شما میفرمایید در عراق و سوریه و عربستان سعودی و اندونزی وووو... حکم خدا اجرا نمیشه
  • سما IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    یه حدیث یا یه آیه در مورد اجباری بودن حجاب بگین
    • محمدرضا IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      11 70
      آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور و همچنین آیه ۵۹ سوره احزاب
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      این آیات که فرموده بهتر است حجاب باشه . در ثانی برای اینکه خود خانومها اذیت نشوند نه اینکه حجاب وسیله ای برای اذیت و اجبار خانومها شود . همشهری منتشر کن بدون سانسور
    • افشین IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      7 31
      اولا در ده آیه در قرآن به حجاب پرداخته شده و فقط هم در مورد حجاب خانمها نیست و شامل آقایان هم میشه که به چه صورتی باید در بین عامه باشند اما برای امثال شما اگه بجای ده مورد هزار هم باشه فرقی نداره و باز یه انقورتی توش میارید . در نهج البلاغه هم همین موارد هست و در احادیث خود پیامبر. اما اینکه شما بجای اینکه خودتون برید و دنبال این موارد بگردید تا به آنها عمل کنید از دیگران برای توجیهات بی منطق آوردن سوال میکنید یعنی دنبال توجیح هستید نه آگاهی. همینکه استناد میکنید فقط به یک آیه که گفته بهتر هست و اونم تازه از پست بالایی که یکی دیگه گذاشته فهمیدید و با این سطح مفسر قرآن هم شدید آب در هاون کوبیدن هست. اینکه بهتر هست فقط در یک آیه آمده و بهتر هست را تفسیر کردن کار شما نیست. تفسیر قرآن با توجه به دیگر کلمات و مکان و زمان آن بستگی دارد و نه میل و انگیزه شما. اما اگه واقعا دنبال واقعیت این مطلب هستی باید به یک متخصص مراجعه کنی که حداقلش یک مجتهد هست.
  • حمید IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    ای کاش نظر امام موسی صدر را که در بینش و سیاست و تلاش برای تقریب همه ادیان و انسان‌ها بدون توجه و تعصب در مورد حجاب ،در ی نظیر بودند مورد کنکاش و یاد آوری قرار می گرفت،گرچه همسر و دختران ایشان همه محجبه بودند ،اما هرگز حجاب اجباری را بر نمی تافت..و راز محبوب دلها بودن او در میان ادیان مختلف در لبنان همین بینش و مرام ... بود.
  • منصور IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    اتفاقا سوال اینجاست حد حجاب شرعی مشخص هست و گردی صورت و کفین دست و لباس گشاد مجاز هیچ تعریفی جز این خداوند برای حجاب مشخص نکرده قاعدتا هرکس یه تار مو بیرون داشت حجاب شرعی را رعایت نکرده و طبق قانون باید مجازات شود. خوب امروز اگر قرار هست قانون رعایت شود پس باید با یه تار مو تا بدون حجاب یه نوع برخورد شود. ولی ما شاهدیم قانون نانوشته ای درحال اجراست که بدحجاب یا ضعیف الحجاب و عناوین این چنین اختراع کرده! چه کسی به جای خداوند نشسته و حجاب را دسته بندی کرده به کم حجاب،بد حجاب،بی حجاب!؟؟؟ آیا در احادیث ما کم حجاب و بد حجاب و ضعیف الحجاب و بی حجاب داریم یا ۲ دسته بندی با رعایت حد حجاب شرعی و بدون رعایت حجاب شرعی داریم؟؟ خوب تا اینجا اگر قانون مصوب و حکم مراجع برای حکومت معیار هست چند ده میلیون زن را باید از فردا دستگیر و اعمال جرم کنند پس مشخصا چیزی که داره اجرا میشه ربطی به قانون موجود و یا حد شرعی و فتوای مراجع ندارد. اگر بخاطر شرایط عرفی جامعه نمیشود قانون و فتوای علما و حد شرعی حجاب که خداوند تعیین کرده را رعایت کرد پس کلا باید قانون عوض شود
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      45 4
      گردی صورت و کفین تو کدام آیه اومده دقیقا
  • علیرضا IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    146 6
    دلار ۵۰ رد کرد
  • شهرام IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    126 7
    نظر مردم رو هم لطفا بفرمایید ، البته با یه نمونه آماری تمیز و بدون جانبداری .
  • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    159 8
    حجاب ول کنید فکری به حال قیمتا کنید هر کسی میدونه چه‌جوری لباس بپوشه
  • دهقان IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    37 32
    سلام نفع رعایت حجاب در وحله اول به فرد محجبه یا محجب می‌رسد واگر فردی این نفع را نمی‌خواهد نیاید توقع داشته باشد در صورت مواجه با خطرُ دیگران خود را به خطر اندازند
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      77 4
      خب من اگر نخوام نفعش به من برسه کی رو باید ببینم باشه هر اتفاقی هم افتاد مسئولیتش با خودم
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      49 18
      وقتی مردان از حجاب دفاع می‌کنند ینی نفعش واسه مردان هست نه خانومها .
  • FI ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    73 4
    شما باید اسم مراجع را ذکر کنید. چون این موضوع سری ومخفی ومحرمانه نیست.
    • Ali IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      83 4
      میگم این علما نظری راجع به اختلاس ودزدی وگرسنکی وفقر مردم ندارند
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    86 3
    اولا اگر اشخاصی بدون روسری هستن ولی لخت که نیستن در ضمن کشورای اسلامی که تعداد مسلمانان خیلی بیشتر تعداد کشور ماست بی‌حجاب هم دارند تورو خدا بهانه حجاب نیاورید بگید چیکار کردید که ارزش پول به صفر رسیده
  • آرمان IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    89 4
    زمان پیامبر هم حجاب اجباری نبود در قران هم برای عموم توصیه هست و برای همسران پیامبر واجب . همچون زینت که بر همسران پیامبر مکروه و برای زنان دیگر اختیاری.
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    88 4
    چندتا مراجع در مورد دروغ فساد اختلاس ربا بانکها خیانت به مردم چیزی نگفتن ...
  • مرادپور IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    90 5
    کشورهای همسایه تمام فرصتهای پیشرفت را از ایران گرفتند تمام کریدورها را به نفع خودشان تعقیر دا ن .چین از سرمایه گذاری در ایران انصراف داد.عراق به زودی واردات انرژی از ایران رو قطع خواهد کرد و نفوذ ایران در عراق ب پایان میرسه کشورهای حاشیه خلیج فارس هم علنا ادعای دشمنی با ایران داررن اونایی ک روزگاری دست شاه ایران رو میبوسیدن حالا ببین چه برو بیایی دارن نفت خام ایران به یک سوم قیمت به بازار سیاه فروخته میشه که از تحریم فرار کنن و شما در پی حجابید
  • نصر IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    18 83
    از هر چه که بگذریم این نکته قابل توجه است که اینهایی که حجاب را رعایت نمیکنند بد بخت ها بد جوری تو خرج افتادند .آخه چون از چشم وهم چشمی کم نیاورند واز دید مردان هوسران نیفتند بد جوری تو این سالن های مد اسیر شدند .😂😂😂😂😂😂
  • حسین IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    75 10
    کدام مرجع فقر و گرانی را قبول دارند ... حجاب با این گرانیها مردم نون ندارن بخورن بعد یه شال 200هزارتومن یه چادر 1 میلیون تومن یه مانتو 500تومن کی داره بخره که حجاب کنه همون بی حجابی به صرف تره
  • ح IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    80 2
    فقر که بیاد . نه جان میمونه نه جانان! فقربرابراست با جرمو جنایتو زندانو بی ابرویی،بی بندباری، تو سری خوردنو تحقیر شدنو، در آخر بی ایمانی ،بی دینی ، بله، اینا هدایای فقر در دنیاست، آخرت فقیر هم که روشنه!!
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    59 7
    اتفاقا حجاب خوبه ولی در کنارش تمام قانون اساسی باید رعایت شه مثل دست بریدن اختلاس های میلیاردی یا اعدام کسانی که دلار را بالابردن اعدام کسانی که در خانه هلی لاکچ ی زندگی میکنن ولی بجه هایشان د آمریکا و کاناداست ومیگن مرگ برآمریکا اولا باید این همه ثروت که بدست آوردن مورد مواخذه قرار لگیرند ممنوع الخروج شوند وهم چنین ممنوع کردن سرمایه ودلار برای بچه هایشان اگر واقعا اسلام واقعی میخواد اجرا شود باید کل قانون رعایت شود تا حالا کدام قانون رعایت شده ... ... ....
  • ناشناس IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    47 4
    چرا در قران برای حجاب حد شرعی گذاشته نش ه
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    62 6
    دلار ۵۱ تومن. میخوان لخت شن. استقلال آزادی جمهوری اسلامی
  • مریم IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    12 86
    اینهایی که روسری از سرشان برمیدارند به فکر من وشما نیستن وبفکر نابودیه ایران هستتد همینطور که باعث تحریمهایه بیشتر رویه ایران شدند .پس حتمت جیبشان از ویران کردن ایران پر میشود .والا دردشون ویران کردن ایرانه .وضعیت روبدتر کردند به عمد که بهتر نکردند......
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    7 116
    رهبر انقلاب حکم دهند نقطه به نقطه ایران بدون حجاب را هیچ خدماتی شامل نخواهد شد.
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    62 14
    لا اکراه فی دین
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    79 9
    فکر نمی کنید بیش از حد روی حجاب کلید کردین؟؟ با بعضی از برخوردها طرف با حجاب که نمیشه هیچ، از کل دین زده میشه، دیگه خود دانید
  • شهروند ایرانی IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    95 6
    مسئله حجاب سر کاریه تا مردم مسائل اقتصادی را کمتر حس کنن والا در روز ۲۲ بهمن زن بی حجاب چون عکس ... دست گرفته بود هیچ مشکلی نداشت تازه مورد احترام بود وبا ایشان مصاحبه هم می کردن
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    15 53
    به فرموده قرآن کریم حجاب یک حکم واجب الهی است ، این عنوان اجبار یا عدم اجبار، بازی سیاسی دشمن است که بعضی در داخل کشور عمدا یا جهلا نوش خوار می کنند، شما را به خدا دیگر با حکم الهی بازی نکنید، حجاب موضوعی است که همه ی پیامبران الهی ، از طرف ذات مقدس احدیت برای بشریت بعنوان یک تکلیف آورده اند،پس چرا نمی خواهیم حق را بپذیریم ؟!!!.
  • ملت IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    39 6
    در کشور عراق وسوریه ولبنان وفلسطین وکشورهای ملمان شیعه در جهان چه احکامی در سطع جامعه انجام میشه اسلام درهمه جا باید یکسان عمل بشه
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    14 31
    چرا تیتر می زنید حجاب اجباری کجاش اجباریه ؟
  • ناشناس IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    57 5
    بنده خودم از یک خانواده متدین و مقید به حجاب و پوشش کامل هستم. ولی سئوال اینجاست آیا دزدی، اختلاس، رانت، رشوه، تبعیض در اجرای احکام الهی برای مسئولین رده بالا کشور، توصیه کردن اشخاص برای پست و سمت، فروش کالاهای اساسی مردم در بورس که ماهیت مزایده دارد در جهت دزدی و خالی کردن جیب مردم که توسط مسئولین انجام می‌شود و یک خودرو را بر اساس قیمت پایه تا 3 برابر قیمت واقعی به فروش رساندن و ایجاد حرج و مرج و تورم های ساختگی در کشور در جهت منافع شخصی، آبونماه تلفن ثابت را به 20 الی 25 هزار تومان رساندن یعنی دزدی علنی از جیب مردم بیچاره و مفلوک، دروغ و وعده‌اي دروغین برای ماندن دراریکه قدرت، وبسیاری از موارد دیگر اینها جزء ارکان اصلی دین و گناه کبیره محسوب نمی شود. فقط حجاب جزء ارکان دین است. بهتر است بجای گول زدن مردم و منحرف کردن اذهان عمومی به چیزهای بی اساس و بی پایه به فکر حل مشکلات اساسی مردم و معیشت 85میلیون مردم نجیب ایرانی باشید که با راه پیمایی 22 بهمن باعث ناامیدی دشمنان از خیال‌های واهیشان گردیدند پس سعی کنید مثل مردم پایبند به نظام و وفای عهد کنید تا آن دنیا از عذاب جهنم در امان باشید
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      40 5
      شما که معتقد و متدین هستید ولی آنقدر غلط املایی داری درست نیست . سئوال نه( سوال ). حرج و مرج نه (هرج و مرج ) آبونماه نه (آبونمان) راه پیمایی نه (راهپیمایی ).در ضمن راهپیمایی تون هم که خیلی شلوغ نبود.جمعیت پراکنده و مسیر بی آرتی خالی بود.
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    63 4
    حضرات فقها گرانی و زجر مردم و سفره خالی نیاز به فتوا نداره به نظرتون ...
    • حسین جان IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      38 3
      احسنت و درود بر شما در جواب غلامحسین باید عرض کنم بسیاری از مراجع متاسفانه مصلحت اندیش شده اند دو روزه دنیا ارزشی ندارد مثل میرزای شیرازی کو؟کجایند مراجع واقعی معیشت مردم در خطر است چرا مماشات میکنید
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    40 3
    و لا اکراه فی الدین
    • افشین IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      1 27
      بله در دین اجباری نیست اما در یک جامعه و کشور دینی باید بر اساس قوانین آن کشور و دین مردم آن کشور رفتار کنی. شما در خانه خودتان آزاد هستید ولی در بین مردم خیر. البته در چند پست بالاتر یکی جواب کاملترین داده که گویا شما نخواندی.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    49 3
    این ۴۱ مرجع فقط در مورد حجاب تخصص دارند لطفا در باره گرانی یک نظر بدهند اقایان مراجع حقوق بنده پنج میلیون تومان وام بدهکارم و باید یک خانواده را اداره کنم به نظر شما چه بخوریم تا از گرسنگی نمیریم
    • افشین IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      2 28
      مراجع در تمام موارد دینی صاحب نظر هستند . مورد شما اقتصادی هست و ایضأ آغشته به بی عقلی. کسیکه پنج میلیون حقوق داره قبل از اینکه کلاه بانک رو برداره باید بفکر باز پرداخت وامش باشه که از کجا میخواد بده و کسیکه پنج میلیون حقوقش هست اونم در جاییکه حداقل حقوق کارگری ششو دویست هست باید از ابتدای جوانی فکری بحال خودش میکرد تا بجای پنج میلیون پنجاه میلیون درآمد داشت. اینکه چی بخوری هم بستگی داره به مزاج مبارک . اما اینکه بابت تمام مشکلات اقتصادی که داری از مراجع طلبکار هستی نشان میده که از بیخ و بن دروغ میگی. در هر صورت بجای گیر دادن به مراجع یه تکونی بخودت بده تا از گشنگی نمیری. همه جای دنیا همینه و هیچ کجای دنیا پول مفت به کسی نمی‌دن. منم در سال ۸۲ حقوقم صدو پنجاه هزار تومن بود و دلار اون زمان نهصد تومان رو رد کرده بود. زندگی همیشه بر وفق مراد شما و من نمیچرخه. تلاش کن .قر نزن.
  • عبدالله IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    51 3
    هیچ حدیث و روایتی دال بر حجاب اجباری برای زنان جامعه نداریم و در حکومت پیامبر و امام علی نیز هیچ روایتی بر الزام زنان در مورد حجاب نیست، لذا باید توجه شود که جلوتر از ائمه حرکت نکنند که بیراهه رفتن است!!
  • بدون نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    50 3
    راجب این بدبختی‌ها هم فتوا بدین ... به بچه ای که میره پارک معتاد میبینه، بچسبین به مواد فروشا، چرا اصلا بجاش سیگار رو از جامعه برنمی‌دارید اگر حجاب زن مردو تحریک کنه بدونید سیگارم مردمو خراب میکنه، والا بجاش 92 هزار میلیاردی که دادین رفت مردم از گشنگی دارن میمیرن رو چی میگید
  • حاجی IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    75 5
    80 درصد مردم با حجاب اجباری مخالف هستن
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      52 4
      ۹۰ درصد
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    61 5
    دلار ۵۰۰۰۰ را رد کرد.دقدقه و خبر روز شما هنوز حجابه خوش بحالتون
  • ناشناس IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    71 5
    دلار شد پنجاه هزار تومان شکم گرسنه حجاب و انقلاب و اسلام و دین سرش نمیشه
  • علیرضا IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    39 1
    کاش در مورد افزایش روز افزون فقر و طلاق و فساد و بانیان این بحران ها نیز، ایده خود رابیان می‌داشتند
  • میثم IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    5 27
    داداش چرا با لفاظی میخای حجاب رو غیر دینی جلوه بدی؟؟؟؟؟؟ اصلا چرا نوشتی حجاب اجباری؟؟؟؟ این چیزی که تو نوشتی حجاب اجباری و قشنگ معلومه چه نیتی از این عبارت داشتی اسمش حجاب اسلامی هستش. حجاب اسلامی. قشنگ تکرار کن یاد بگیری. حجاب اسلامی
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    4 33
    هر کسی موظف است به قانون کشور خودش احترام بگذارد
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    17 3
    ۱۹+۲۳=۴۲
  • Amin IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    11 0
    چند نفر مقلد ایشان هستند!؟!؟!