رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هر کس که بی‌سواد است و خود خوانده مدرک بگیرد یک میلیون پاداش خواهد گرفت.

نهضت سوادآموزی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در حاشیه رونمایی از فراخوان رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید گفت: به منظور تعمیق یادگیری کلاس‌هایی را با عنوان کلاس‌های تلفیقی برگزار کردیم. امیدواریم با طرح‌هایی که در پیش رو داریم در مسیر تعمیق سواد آموزی موفق باشیم و در عین حال مسیر را پیش ببریم که تعداد بیشتری از بازماندگان از تحصیل سواد را فرا بگیرند.

او با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ هزار نفر در سال جاری در بازه ۱۰ تا ۴۹ سال به میزان افراد باسواد اضافه شده‌اند؛ افزود: به‌تدریج آزمون‌ها در حال برگزاری است تا این رقم افزایش یابد. برخی از آنان تا سوم ابتدایی و برخی دیگر از آن‌ها تا پایه ششم تحصیل کردند. ما بر مبنای عددی که سازمان آمار دارد یک میلیون ۷۰۷ هزار نفر بی سواد مطلق داریم دو میلیون و ۵۰ هزار نفر نوسواد داریم. فکر می‌کنم که اگر همین جریان سوادآموزی را با سرعت و شتاب بهتری ادامه دهیم در کنار آن هم وضع تعمیق سواد را پیش ببریم با رصد و پایش دقیق به عدد واقعی بیسوادی نزدیک‌تر خواهیم شد زیرا عددهای قبلی بر مبنای خود اظهاری بوده است و با طرح‌های جدید رقم بی سوادی مطلق کیفی‌تر خواهد شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: همچنین در تلاشیم تا با همکاری نهادهای دیگر سواد قرآن پایه را تعریف کنیم؛ در کشور افرادی را داریم که در مسیر آموزش قرآن سواد یاد گرفتند. بسیار راحت می‌توانند بنویسند و بخوانند اما از طریق سیستم رسمی نظام آموزشی کشور با سواد نشدند. در تلاش هستیم که برای این افراد هم آزمون‌هایی برگزار کنیم تا مدرک پایان دوره ابتدایی برای آنها نیز صادر شود تا آن‌ها هم جز باسوادان کشور محسوب شوند.

عبدی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا پایان دولت تعداد باسوادان ۱۰ تا ۴۹ سال عدد قابل دفاعی باشد، گفت: فکر می‌کنم در دو سال آینده اگر همکاری‌های خوب صورت بگیرد ما عدد ۹۷ را تا ۹۸.۵ درصد که عدد خوبی در دنیاست برسانیم. همچنین ۱۵ درصد از ظرفیت‌های خود را به آموزش افراد بی‌سواد ۴۹ سال به بالا اختصاص دادیم تا آن‌ها که خودشان مایلند اگر مراجعه کنند اقدامات آموزشی را برای آن‌ها هم در نظر بگیریم. در تلاشیم تا این مسیر و این طرح را تا افراد ۶۰ سال هم برسانیم و این نیازمند تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

او با بیان اینکه مسائلی همچون کرونا عدد بی سوادان را افزایش داده است گفت: نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در دو سال کرونا از مسیر تحصیل جا مانده یا نتوانستند یا نخواستند در این مدت به مدارس بروند یا از ابتلاء به کرونا ترسیدند یا به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا قادر به ادامه تحصیل نشدند قسمتی از این افراد که زیر ۱۰ سال هستند توسط اقدام خوب معاونت ابتدایی آموزش و پرورش با اجرا شدن طرح شهید محمودوند تحت رصد قرار گرفته و به تحصیل بازگشتند ما هم برای بازگشت به تحصیل افراد بالای ۱۰ سال با طرح سواد دات آی آر اجرایی کردیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: کسانی که به آموزش افراد بی‌سواد کمک کنند مبالغی را تحت عنوان حقوق، مزایا و پاداش از سازمان نهضت سوادآموزی دریافت می‌کنند اما هر کس که بی سواد است و خود خوانده مدرک بگیرد یک میلیون پاداش خواهد گرفت.

کد خبر 742958
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha