اینجا منطقه بیرگان کوهرنگ روستای حاجی جلیل است، برف دو متری بر زمین نشسته است و محمد می‌گوید مردم نیاز دارند که راه‌های این منطقه بازگشایی شود.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد می‌گوید حدود چهار روز اینجا برف باریده است و تردد افراد به سختی انجام می‌شود و مردم ساکن در منطقه بیرگان با سختی تردد می‌کنند و مردم انتظار دارند به این منطقه رسیدگی کامل شود.

چندین روستا آن طرف نیز جاده‌های دسترسی بسته است و خودروهای شاسی بلند و کمک فنردار و مخصوص کوهستان نیز امکان تردد ندارند.

علی از اهالی ساکن منطقه مازه سوخته بازفت کوهرنگ است می‌گوید بارش برف در امسال باعث کُند شدن تردد در این منطقه شده است و مردم خواستار رفع دائمی مشکلات خود هستند.

نجفی، پدر و مادرش در شهرستان سکونت دارند و خود را از اهواز به کوهرنگ رسانده است و می گوید: پدر و مادرم توان برف روبی نداشتند به خاطر همین مسیر لردگان - بروجن - شهرکرد- کوهرنگ خودش را به خانه پدری رساندم تا بتوانم پشت‌بام خانه آنها را برف‌روبی کنم.  

به گفته نجفی، شهرستان کوهرنگ نیازمند توجه است و دولت این شهرستان را به عنوان یک شهرستان ویژه ببیند و اعتبارات آن را افزایش دهد.

محمد دادور از اهالی منطقه موگویی شهرستان کوهرنگ و عضو سابق شورای روستا می‌گوید: در زمستان‌ها که بارش برف زیاد است، محورهای روستای سرآقاسید بسته می‌شود و بازگشایی آنها با مشکل همراه است.

به گفته وی، این منطقه در زمستان همیشه برف‌گیر است و نیاز است که امکانات و زیرساخت‌های لازم برای منطقه موگویی ارائه شود.

دادور یادآور شد: مردم منطقه نمی‌توانند روستای خود را ترک کنند چرا که دوستدار این منطقه هستند به همین دلیل روستای گردشگری و نمونه سرآقاسید با بافت پلکانی خود، نیازمند اختصاص دائمی دستگاه‌های مجهز برف‌روبی است.

رضا بهزادی عضو شورای روستای گزستان شهرستان کوهرنگ نیز با اشاره به بارش برف در این منطقه گفت: گزستان یک روستای گردشگری است و نیاز است دستگاه‌های زیرساختی به صورت ویژه به این منطقه اختصاص داده شود.

وی تصریح کرد: برف به بخشی از زیرساخت‌های روستا آسیب‌زده است و انتظار است به صورت ویژه دولت این منطقه را ببند و گازرسانی به این منطقه تسریع شود.

اسماعیل نقدی‌پور از اهالی منطقه بیرگان شهرستان کوهرنگ نیز می‌گوید: پس از بارش برف اخیر و بارش قبلی، راه‌های ارتباطی روستاهای این منطقه با بحران روبرو شدند و قطعی برق در برخی موارد گزارش شده است.

به گفته وی، خدمات‌رسانی عمومی به بیرگان باید افزایش یابد و سوخت‌رسانی نفت سفید در زمستان برای این مردم افزایش یابد و مردم بیرگان نیاز افزایش سهمیه آرد است.  

وی اظهار داشت: سهمیه آرد مردم با شرایط بحرانی برف و باران تمام شده است و این منطقه نیازمند اختصاص اعتبارات خاص است.

اسحاق کریمیان از اهالی شهرستان کوهرنگ گفت: این منطقه دستگاه‌های برفروبی کم دارد و نیازمند اختصاص دستگاه‌های تخصصی برای شهرستان است.

به گفته وی، طول جاده‌های شهرستان زیاد است اما امکانات کم است و سال آینده باید این منطقه به تجهیزات تخصصی مجهز شود.

وی گفت: یکی از مطالبات مردم این منطقه افزایش سهمیه آرد و سوخت است که انتظار است مسوولان به این ۲ مطالبه نیز به صورت ویژه رسیدگی کنند.

روستاهایی که نیازمند آرد و مواد غذایی هستند

فرماندار کوهرنگ گفت: با توجه به انسداد راه ارتباطی ۱۱۰ روستا برای ۲۰ هزار نفر جمعیت اهالی این روستاها نیاز به اقلام زیستی از جمله آرد و مواد غذایی و وسایل گرمایشی است.

شهباز اکبری افزود: بارش سنگین برف راه ارتباطی ۲۳۵ روستا را در شهرستان مسدود کرد که تاکنون راه ارتباطی تعدادی از این روستا بازگشایی شده اما همچنان راه ارتباطی ۱۱۰ روستا مسدود است.

وی ادامه داد: ارتفاع برف در شهر چلگرد ۲ و نیم متر و در برخی نقاط مرتفع و بلند به چهار متر می‌رسد به طوری‌که ارتفاع برف در برخی نقاط هم سطح با پشت‌بام واحدهای مسکونی است.

فرماندار کوهرنگ از رهاسازی ۳۰۰ خودرو و اسکان اضطراری ۵۰ خانوار در این شهرستان خبر داد و گفت: بارش برف منجر به تخریب برخی واحدهای مسکونی با بافت فرسوده شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر قطعی برق در ۴۰ نقطه، قطعی آب در ۳۵ منطقه و قطعی مخابرات در ۲ بخش رخ داد که این مشکلات در حال حاضر مرتفع شده است.

وی با اشاره به خطر وقوع سیلاب در شهرستان با اشاره به بارش شدید باران اظهار داشت: بارش شدید باران باعث آبگرفتگی در برخی نقاط شهری و روستایی شهرستان شده است.

اکبری نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات زمستان را از مهمترین نیازمندی های این شهرستان برشمرد و افزود: دستگاه‌های موجود بسیار فرسوده است و نیاز به بروزرسانی تجهیزات داریم.

وی خاطرنشان کرد: نیاز به آرد و لباس گرم زمستانی از دیگر نیازمندی های شهرستان است.

ورود بالگرد برای امدادرسانی به روستاها

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش برف سنگین در این استان گفت: به‌علت بارش شدید برف ۲ فروند بالگرد روز پنجشنبه برای امدادرسانی هوایی به برخی روستاها، وارد استان می‌شود.

غلامعلی حیدری شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم‌اکنون ۱۲۵ روستای استان همچنان در محاصره برف قرار دارد که بیش از ۱۰۰ روستای آن در شهرستان کوهرنگ است.

وی افزود: به‌علت بارش شدید سنگین برف در ارتفاعات برای بازگشایی ۶۷ روستا در شهرستان کوهرنگ نیروهای راهداری و حمل و نقل خوزستان از طرف اندیکا به‌سمت گردنه تاراز و بازفت در حال بازگشایی جاده هستند.

حیدری به بسته شدن جاده ارتباطی ۱۵ روستای دهستان موگویی بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ اشاره و تصریح کرد: امکان بازگشایی جاده این روستاها از سمت چلگرد و فریدون‌شهر اصفهان وجود ندارد اما عملیات بازگشایی آن از طرف لرستان در حال انجام است.

خدمت رسانی به روستاهای محاصره شده سرعت می‌گیرد

وزیر کشور که به منظور بررسی میدانی وضعیت مناطق برف گیر چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه به این استان سفر کرد، دستور داد تا به تعداد نیاز بالگرد برای تسریع در امر امدادرسانی به مردم این استان اختصاص یابد.

احمد وحیدی در نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران این استان افزود: این بالگردها به منظور توزیع اقلام ضروری نظیر آرد، مواد غذایی و لوازم بهداشتی در مناطق سخت گذر و محاصره در برف بزودی وارد استان می شود.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی ماشین آلات و تجهیزات برف روب از استانهای فارس، اصفهان و خرم آباد برای بازگشایی محورهای روستایی به تجهیزات استان اضافه می شود.

همچنین چهارشنبه شب رئیس جمهور در تماس‌های جداگانه تلفنی از چین با معاون اول رئیس جمهور و استاندار چهارمحال و بختیاری ضمن اطلاع از آخرین وضعیت مناطق محاصره شده در برف این استان، ‌دستورات لازم برای بسیج همه امکانات و امدادرسانی لازم را صادر کرد.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب به وقت محلی، در تماس‌های تلفنی جداگانه از چین، با معاون اول رییس‌جمهور و استاندار چهارمحال و بختیاری، در جریان آخرین وضعیت مناطق محاصره شده در برف در این استان قرار گرفت.

آیت الله رئیسی در این تماس‌ها دستورات لازم جهت بسیج همه امکانات استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار برای حل مشکلات و امدادرسانی به مردم این مناطق صادر کرد.

معاون اول رئیس جمهور در تماس تلفنی با استاندار چهارمحال و بختیاری آخرین وضعیت مناطق درگیر در برف بی‌سابقه استان را جویا شد و بر ضرورت بسیج همگانی همه دستگاه‌های امدادرسان برای حل مشکلات مردم تاکید کرد.

محمد مخبر چهارشنبه شب در این تماس که پیرو پیگیری رئیس جمهور صورت گرفت، ضمن اعلام آمادگی برای رفع نیازهای ضروری استان، از استاندار چهارمحال و بختیاری خواست تا آخرین وضعیت مناطق تحت محاصره برف را بصورت مستمر گزارش کرده تا در صورت نیاز از ظرفیت استان های معین برای امدادرسانی استفاده شود.

غلامعلی حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این ارتباط تلفنی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود، از آماده باش همه دستگاه های امدادی و نهادهای اجرایی برای امدادرسانی به مردم تا رسیدن به وضعیت پایدار خبر داد.

بارش برف در چهارمحال و بختیاری از روز یکشنبه هفته جاری آغاز شد و تا بامداد پنجشنبه ادامه داشت که موجب بسته شدن برخی از راه‌های روستایی شد.

کد خبر 742471
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    5 2
    این که کوهرنگ نیس ای زمستون سیاه وسخت اروپاس
  • بهزاد IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    6 0
    پولهایی را که در سوریه خرج می‌شود صرف خرید ماشین آلات برف روب کنند .