مدیر اندیشکده بنیاد فراملی برای صلح و تحقیقات آینده در سوئد اقدام واشنگتن در انفجار خط لوله نورداستریم را اعلام جنگ اقتصادی علیه متحدان اروپایی‌ آمریکا دانست.

پرچم آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، یک تحلیلگر سوئدی می‌گوید؛ این واقعیت که نیروی دریایی ایالات متحده در انفجار خط لوله نورد استریم در سال گذشته، همانطور که «سیمور هرش» روزنامه نگار تحقیقی آمریکایی افشا کرد، به منزله «جنگ اقتصادی» آمریکا علیه متحدانش در اروپا بود.

«یان اوبرگ» مدیر اندیشکده بنیاد فراملی برای صلح و تحقیقات آینده در سوئد در مصاحبه با «شینهوا» خبرگزاری چین گفت: «نورد استریم طبعا توسط ایالات متحده و متحدانش در ناتو منفجر شد».

سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی برنده جایزه پولیتزر اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد که غواصان نیروی دریایی آمریکا  در جریان مانورهای ناتو موسوم به «بالتاپس» که در تابستان ۲۰۲۲ برگزار شد، مواد منفجره را برای تخریب خط لوله‌های نورد استریم کار گذاشتند و سه ماه بعد در ژوئن گذشته از راه دور با همکاری نروژ آن را منفجر کردند. امری که به تخریب سه خط لوله نورد استریم منجر شد. 

یان اوبرگ در ادامه تصریح کرد: «تحلیل دقیق سیمور هرش نشان می‌دهد که این تخریب چگونه برنامه‌ریزی و اجرا شده است، اما نتیجه‌ غافلگیرکننده نبود: ایالات متحده با کمک بسیار مهم نروژ، این جنایت را علیه دوست و متحد آلمان و دیگر کشورهای اروپایی مرتکب شد».

وی افزود: در کنار تحریم‌های اقتصادی شتاب‌زده و بی‌پایان علیه روسیه، اقدام ایالات متحده آمریکا در انفجار خط لوله نورداستریم تاکنون آسیب های جدی و انبوهی به اقتصاد شهروندان اروپایی وارد کرده است.

اوبرگ اشاره کرد که «وضعیت کنونی بسیار خطرناک است؛ ما در زمانی زندگی می‌کنیم که اساساً ویژگی ارزش‌های فکری و اخلاقی در مقابل تسلیحات عظیم نظامی حذف شده و علاوه بر این که نظامی‌گری تنها راه حل مشکلات شده است».

وی افزود: «غرب استفاده از اسلحه، تهدیدها، عملیات‌های سری و بازی‌ با رسانه‌ها را به جای گفت‌وگو، میانجیگری و دخالت دادن سازمان ملل یا سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزیده و دیپلماسی  را کنار می‌گذارد و فریب دادن قهرآمیز دیگران را انتخاب می‌کند».

این تحلیلگر سوئدی افزود: «نظامی‌گرایی به دینی تبدیل شده که غرب رو به زوال را به متمسک شدن به ناتو به عنوان یک کلیسا سوق داده است. به همین دلیل است که رسانه‌های غربی مهم و اصلی به تحلیل واقعاً غافلگیرکننده هرش توجهی درخور نمی‌کنند».

وی افزود: «هرکسی باید بپرسد که بالاخره چه زمانی اروپایی‌ها بیدار می‌شوند و متوجه می‌شوند که دیگر منافع مشترکی با ایالات متحده ندارند.در اعماق دریا در خارج از بورنهلم، ایالات متحده بخش دیگری از احساس اخلاقی و رهبری جهانی خود را نابود و دفن کرده است».

پیشتر، سیمور هرش روزنامه‌نگار تحقیقی مشهور آمریکایی طی گزارشی واشنگتن را مسئول خرابکاری سال گذشته در خط لوله نورد استریم خواند و اعلام کرد که انفجار خط لوله نورداستریم در دریای بالتیک عملیات مخفیانه‌ای بود که دستور آن از کاخ سفید صادر شد وسیا آن را اجرا کرد.

سیمور هرش برنده جایزه پولیتزر گفته غواصان آمریکایی رزمایش نظامی ناتو را پوشش قرار داده و اقدام به کاشت مین در مسیر خط لوله مذکور کرده و سپس از راه دور آن را منفجر کردند. 

به گفته وی، دو هفته قبل از حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین، بایدن علناً گفت که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا اجازه نخواهد داد خط لوله جدید نورد استریم ۲ افتتاح شود. 

هرش ۸۵ ساله که افشاگری درباره کشتار جمعی ۵۰۰ غیرنظامی در ویتنام و شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب در عراق را در کارنامه خود دارد گفت که دستور این عملیات مخفیانه از سوی جو بایدن صادر و عملیات با هماهنگی نروژ توسط سیا اجرا شد. 

این افشاگری، واکنش کاخ سفید را به همراه داشت و آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گزارش هرش را «کاملاً خیالی» خواند. 

در حالی که کشورهای غربی انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه گرفته‌اند، مسکو، انگلیس و آمریکا را به انجام این خرابکاری متهم کرده است. سوئد و دانمارک هر دو به این نتیجه رسیده‌اند که خط لوله عمداً منفجر شد اما نگفته‌اند چه کسی ممکن است مسئول آن باشد. 

کد خبر 742345
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha