چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: اگر فوتبال را در اقتصاد امروز یک صنعت نوپا اما به‌شدت درآمد زا بنامیم، می‌توانیم بگوییم کشمکش برای ورود صنعتی جدید به بازار سهام تهران بعد از گذشت چندین وچند ماه ادامه دارد

به این ترتیب تاریخ قطعی وحتی احتمالی معرفی 2 تیم سرخابی پایتخت به سهامداران هم کماکان به زمانی نامعلوم درآینده‌ای نامشخص موکول می‌شود.

به عبارت دیگر، مجموعه تلاش‌ها والبته وعده‌های تقریبا ضد‌ونقیض حکایت از آن دارد که متولیان خصوصی‌سازی‌ و مسئولان تربیت بدنی درخصوص واگذاری سهام آبی وقرمز در تالار شیشه‌ای به اجماع نرسیده‌اند و چانه زنی برای اجرای بندج اصل 44 دست کم در این مورد به قوت خود باقی است.

به این ترتیب در شرایطی که وکیل دولت برای شرکت‌های اصل چهل وچهاری از فروش سهام استقلال و پرسپولیس در سال آینده خبر می‌دهد اخبار و گزارش‌ها از عزم سازمان تربیت بدنی برای واگذاری این دو باشگاه به 2 وزارتخانه راه وصنایع حکایت دارد.

هر چند سازمان خصوصی‌سازی در نخستین واکنش به این خبر اعلام کرده ، واگذاری پرسپولیس و استقلال به 2 وزارتخانه خلاف اجرای اصل44 است اما این دو باشگاه باید حداکثر تا سال آینده به بخش خصوصی واگذار شوند.

سازمان تربیت بدنی یکسال فرصت دارد

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال اذعان کرد: سهام این دو باشگاه حداکثر تا پایان سال 88 باید به بخش خصوصی واگذار شود.

او افزود: تاکنون مکاتبات بسیاری با سازمان تربیت بدنی انجام شده و از آنها خواسته‌ایم اطلاعات لازم را برای سازمان خصوصی‌سازی‌ ارسال کنند اما متأسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

غلامی تاکید کرد: موضوع اصلی در مورد دارایی‌های این دو باشگاه نیروی انسانی و قیمت بازیکنان این تیم است که باید به‌صورت کارشناسی محاسبه و قیمت‌گذاری شود. به گفته غلامی، شرکت‌های بند الف اصل44 حد اکثر تا پایان سال88 برای واگذاری سهامشان مهلت دارند و اطلاعات این باشگاه‌ها باید هرچه سریع‌تر به‌صورت مزایده واگذار شود.

از گفته‌های معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌توان نتیجه گرفت که با وجود گذشت چندین وچند ماه هنوز هیچ اقدام عملی برای آماده‌سازی‌ دو باشگاه فرهنگی ورزشی تهرانی وتبدیل آنها به شرکت سهامی عام صورت نگرفته؛

آن هم در شرایطی که در تقویم واگذاری اموال دولت تاریخ فروش سهام استقلال و پرسپولیس اسفند87 درج شده ومتولیان باشگاه ودر مرتبه بالاتر سازمان تربیت بدنی تا امروز باید دست کم پیش شرط‌های فروش سهام از جمله حسابرسی صورت‌های مالی را به انجام می‌رساندند.

خرید یک وجب از کره ماه

اما این تمام مشکلات موجود بر سر واگذاری سهام 2 تیم فوتبال پرطرفدار پایتخت نشین نیست. هوشنگ خستویی، حسابرس  معتمد بورس معتقد است که تیم‌های استقلال و پرسپولیس به‌هیچ عنوان آماده واگذاری به بخش خصوصی نیستند.

خستویی به همشهری گفت: در اقتصاد جهانی مقوله و مبحث مفصل و جداگانه‌ای تعریف شده به نام اقتصاد ورزش که قوانین، ضوابط حسابرسی و استانداردهای مختص به‌خود را دارد و اتفاقا فعالیت اقتصادی بسیار سودآوری است.

به گفته او، باشگاه‌های بزرگی مانند منچستر یونایتد، بارسلونا، بایرن‌مونیخ و یوونتوس امروزه براساس این قواعد اداره می‌شوند، به سودآوری می‌رسند و به‌صورت‌های مالی سالانه خود رسیدگی می‌کنند.  خستویی تاکید کرد: در این باشگاه‌ها، فوتبالیست‌ها جزو دارایی‌هایی هستند که با فروش آنها سود قابل توجهی عاید سهامداران می‌شود؛

علاوه بر این پیراهن هر بازیکن نقش یک بیلبورد تبلیغاتی را ایفا می‌کند و هر بازی اعم از رسمی و دوستانه و فروش علائم و لباس از دیگر راه‌های درآمدزایی است. به گفته خستویی، باشگاه‌هایی از این دست هر سال صورت‌های مالی شفاف که توسط حسابرسی معتمد و رسمی تهیه شده، ارائه می‌کنند.

او یادآورشد: در حال حاضر، در کشور ما چنین ساختار منظمی وجود ندارد و تیم‌های فوتبال در قالب مؤسسات فرهنگی ورزشی فعالیت می‌کنند که ساختار مشخصی ندارند. به عبارت دیگر، به درستی معلوم نیست این مؤسسه شرکت سهامی است یا خیر.

این حسابرس معتمد بورس به متولیان ۲ تیم و سازمان خصوصی‌سازی توصیه کرد که قبل از هر اقدامی، ابتدا اساسنامه و نحوه فعالیت وتهیه صورت‌های مالی در چند باشگاه مطرح دنیا را مورد مطالعه قرار دهند و در مرحله بعد یک شرکت عام با تعداد معینی سهم تعریف شود که اسامی مؤسسان در اساسنامه درج شده باشد. 

به گفته او، بعد از طی این مراحل این دو باشگاه باید با نحوه حسابرسی و تهیه صورت‌های مالی آشنا شوند. خستویی اظهار کرد: در غیراین صورت قطعا اخباری نظیر واگذاری ۱۰۰ درصد ۲ باشگاه استقلال و پیروزی آن هم ظرف یک سال در حد وعده باقی خواهد ماند چون اصولا خریدار نمی‌داند قرار است چه نوع سهمی را معامله کند؛

ضمن اینکه فعلا سهمی هم تعریف نشده بنابراین فروش سهم باشگاه‌ها به مثابه فروش یک وجب از کره ماه خواهد بود.

بورس، خبری از سهام فوتبالی ندارد

دست آخر اینکه مدیر نظارت برناشران بورس هم دیروز آب پاکی را روی دست چشم انتظاران واگذاری سهام 2تیم محبوب فوتبالی ریخت و اعلام کرد:هنوز هیچ بحثی درخصوص واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بورس مطرح نشده است.

امیر حمزه مالمیر گفت: تا جایی که در جریان هستم چنین بحثی در سازمان بورس مطرح نشده البته درصورتی که دولت قصد واگذاری این باشگاه‌ها را داشته باشد ابتدا باید درخواست واگذاری به شرکت بورس ارائه شود و پس از انجام بررسی‌های لازم، مدارک به سازمان بورس ارسال گردد.

در عین حال مدیریت امور پذیرش شرکت بورس تاکید کرد: تاکنون درخواستی مبنی بر پذیرش این دو باشگاه به شرکت بورس ارائه نشده است.

به هر حال در شرایطی که متولیان خصوصی‌سازی‌ ومدیران سازمان تربیت بدنی هر روز برنامه‌ای نوین برای واگذاری استقلال و پرسپولیس تدوین می‌کنند، به‌نظر می‌رسد خصوصی‌سازی‌ این دو باشگاه به خرید وفروش قطعه‌ای در کره ماه شباهت بیشتری داشته باشد.

شرایط مهیا نیست

علی اسلامی بیدگلی عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اعلام کرد: 2 باشگاه تهرانی هنوز هیچ درخواستی برای ورود به بازار سهام تهران ارائه نکرده‌اند. اسلامی به ایسنا گفت: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در حال حاضر مشکل تدوین اساسنامه و هماهنگی با اساسنامه مورد نظر بورس را دارند؛

ضمن اینکه به‌دلیل ارزش‌های معنوی که این دو تیم برای هواداران خواهند داشت باید از مدل‌های پیچیده‌ای برای قیمت‌گذاری آنها استفاده شود.

او با اشاره به اینکه تاکنون درخواستی از سوی این دو باشگاه به شرکت بورس ارائه نشده، تصریح کرد: به‌دلیل آماده‌نبودن برخی مقدمات و نیز مشخص نبودن وضعیت سود و زیان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در حال حاضر آمادگی واگذاری این دو باشگاه از طریق بورس به‌صورت کامل وجود ندارد.

به گفته اسلامی، اگر قرار باشد این شرکت‌ها وارد بورس شوند باید بتوانند به شرکت‌های سهامی عام تبدیل شوند و اساسنامه خود را تغییر دهند.

کد خبر 74186

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز