همشهری آنلاین: انستیتو نفت فرانسه (ئی.اف.پ) قیمت هر بشکه نفت را در سال جاری میلادی ۳۰ تا ۴۰ دلار پیش‌بینی کرد.

همچنین بر اساس این پیش‌بینی احتمال دارد قیمت نفت در اواخر این سال به ۶۰ دلار  برسد.

شانا در گزارشی که آنرا از نشریه نوول اپزرواتور نقل کرده‌، آورده است: بر اساس پیش‌بینی انستیتو نفت فرانسه میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ حدود ۹۷ دلار بود و نوسانی شدید را از سر گذراند. میانگین ماهانه قیمت نفت در ژوییه گذشته ۱۳۳دلار و در دسامبر گذشته ۴۰دلار بود.

انستیتو نفت فرانسه، ادامه یافتن کاهش تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۰۹ را دلیل قیمت پایین این ماده در سال جاری اعلام و پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در این سال به دلیل بحران مالی جهانی،۰.۳ درصد کاهش یابد. تقاضای نفت در سال ۲۰۰۸ نیز ۰.۶درصد کاهش یافته بود.

اولیویه اپر، رئیس انستیتو نفت فرانسه نیز در کنفرانسی خبری نقش سفته‌بازان را در نوسان چشمگیر قیمت نفت در سال گذشته ناچیز برشمرد و دلیل اصلی این نوسان‌ها را نگرانی در باره توازن میان عرضه و تقاضا خواند.

انستیتو نفت فرانسه همچنین پیش‌بینی کرد که با کاهش قیمت نفت، روند ملی‌سازی صنعت نفت در برخی از کشورهای تولید کننده، آهسته‌تر خواهد شد.

در پی افزایش شدید بهای نفت در بازارهای جهانی، برخی از کشورهای تولید کننده تصمیم گرفتند نفوذ شرکت‌های بین‌المللی را در بخش نفت خود کاهش دهند.

اپر، ونزوئلا را بهترین مثال در این زمینه خواند و گفت: هم اکنون ونزوئلا با کمبود بسیار شدید نقدینگی و کارکنان رو‌به‌رو است.

کد خبر 74137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز