چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

گروه ورزشی: رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا امروز با برگزاری پنج مسابقه پیگیری خواهد شد.

در ورزشگاه راجامانگالای بانکوک، ساعت 30/18 به وقت محلی و 15 به وقت تهران تیم ملی فوتبال ایران در یک بازی حساس از گروه پنجم مسابقات مقابل تایلند قرار می‌گیرد. شاگردان علی دایی که در نخستین بازی این مسابقات با 6 گل سنگاپور را مغلوب کرده بودند، امروز در دومین بازی مقابل یکی از مدعیان صعود از گروه دوم رقابت‌ها قرار می‌گیرند. تایلند در تاریخ فوتبال دو کشور هرگز موفق به شکست تیم ملی ایران نشده و تنها دو بار به نتیجه تساوی رسیده اما در بعضی از مسابقات سرنوشت‌ساز و حساس، چالش جدی برای فوتبال ایران بوده است.

این تیم یک بار در مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2000 که در لبنان برگزار شد مقابل ایران به تساوی رسید و یک بار در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام جهانی 2002 تیم پرستاره بلاژویچ را متوقف کرد.

ایران در این بازی‌ها به کسب پیروزی نیاز داشت اما حریف نه چندان صاحب‌نام آسیای شرقی به خوبی مقاومت کرد و بهترین نتیجه تاریخ فوتبال تایلند مقابل ایران در همین دو بازی ثبت شد. در این مسابقات لژیونرهای فوتبال ایران هم حضور داشتند اما این بار دایی با تیم منتخب لیگ به بانکوک سفر کرده و بدون لژیونرها در یک بازی رسمی به مصاف تایلند می‌رود. این بار در میانه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی البته در شرایطی که تایلند درگیر این مسابقات نیست تقابل دو تیم در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها جذاب به نظر می‌رسد.

تیم ملی فوتبال ایران در این بازی با پیراهن سفید به میدان می‌رود و تایلند با پیراهن آبی بازی می‌کند. دایی در این مسابقه باز هم از آرایش 2-4-4 استفاده خواهد کرد. حضور مهدی رحمتی، ‌هادی عقیلی، جلال حسینی و حسین کعبی در ترکیب اصلی قطعی به نظر می‌رسد. در سمت چپ خط دفاع اشجاری و ستار  زارع همچنان رقابت نزدیکی دارند.
در مرکز زمین مازیار زارع همچنان مهره مورد اعتماد دایی است. خلعتبری و غلام‌نژاد در دو جناح قرار می‌گیرند و کریم باقری به عنوان هافبک هجومی بازی می‌کند. زوج برهانی و رضایی هم در خط حمله قرار می‌گیرد.

سیاوش اکبرپور که به تازگی به تیم‌ملی دعوت شده هم احتمالا در نیمه دوم وارد زمین خواهد شد. طبق آخرین اخبار، تیم ملی هیچ بازیکن مصدومی ندارد و دایی همه بازیکنانش را برای این مسابقه در اختیار دارد. تیم کشورمان دیروز آخرین تمرین را در ورزشگاه راجامانگالای شهر بانکوک درحالی برگزار کرد که 20 دقیقه به خاطر قطع برق تمرین تعطیل و در تاریکی دنبال شد. همچنین علی دایی اجازه ورود دوربین تلویزیون‌های تایلندی را به تمرینات تیم کشورمان نداد.

 دایی و رقیب انگلیسی

 پیتر رید، سرمربی انگلیسی تحول قابل توجهی در تیم ملی تایلند ایجاد کرده و قول داده این تیم را به مرحله نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برساند. تایلند البته در سال‌های اخیر جواز حضور در این مسابقات را به دست آورده و یکی از قدرت‌های فوتبال در منطقه جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود.

نکته جالب توجه در تقابل دایی و مربی انگلیسی این است که پیتر رید پیش از انتخاب دایی به عنوان سرمربی تیم ملی به عنوان گزینه هدایت تیم ملی ایران مطرح بود و حالا مقابل سرمربی ایرانی تیم ملی ایران قرار می‌گیرد. او در این جدال انگیزه‌های زیادی خواهد داشت.
پیتر رید جنگ روانی را از هفته گذشته آغاز کرد. او در اظهارنظری عجیب اعلام کرد که تیم ایران در غیاب لژیونرها  در خط میانی با مشکل روبه‌رو است. این مربی گفته که شناخت کافی از بازیکنان ایرانی دارد .

به طوری که با اتکا به مهاجمان سرعتی خود می‌تواند از ایران امتیاز بگیرد. تیراتپ وینوتایی، مهاجم جوان تیم ملی فوتبال تایلند که عضو باشگاه بلژیکی «لی یرس» است ، سرشناس‌ترین بازیکن این تیم به شمار می‌رود. وی در خصوص بازی امروز تیم‌های ملی ایران و تایلند گفت: «می‌دانیم که ایران یکی از برترین تیم‌های آسیاست. با این حال تیم ما از حمایت تماشاگران و هواداران خودی برخوردار است که می‌تواند در این بازی تعیین‌کننده باشد.»

شبیه سازی کره

 شباهت شکل و سبک فوتبال لزوما به حضور دو کشور در یک منطقه جغرافیایی ارتباط ندارد. با این وجود در فوتبال ایران مرسوم است که همه تیم‌های شرقی و غربی را به یک سبک خاص می‌شناسند. به طور مثال گفته می‌شود همه تیم‌های عربی به قدرت بدنی بازیکنان‌شان تکیه دارند و یا اینکه تیم‌های شرق آسیا فوتبالی سرعتی دارند.

در همین راستا گفته می‌شود تایلند ماکت کره جنوبی است و بازی با این تیم می‌تواند به دایی کمک کند تا تیمش را در شرایط مشابه بازی با کره قرار دهد. توان بازیکنان تایلند اما به هیچ وجه با تیم ملی کره‌جنوبی قابل قیاس نیست.

کره‌ای‌ها که در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی مقابل تیم ملی ایران قرار می‌گیرند،  تدارک گسترده‌ای برای این بازی پیش‌بینی کرده‌اند.  این تیم دهم بهمن ماه جاری برای برپایی یک اردوی 12 روزه عازم دبی خواهد شد تا تمرینات خود را در این شهر برگزار کند. تیم ملی کره‌جنوبی در مدت اقامت در دبی دو دیدار دوستانه را با تیم‌های ملی سوریه و بحرین برگزار خواهد کرد تا با آمادگی کامل راهی تهران شود.

حساسیت دیدار برابر ایران باعث شده است تا «هو جونگ مو»‌ سرمربی تیم ملی کره‌جنوبی از ل‍ژیونرهای این کشور برای این بازی دعوت کند. حضور «پارک جی سونگ» از تیم منچستریونایتد انگلیس، «کیم دو هیون» ‌از وست برومویچ انگلیس و «لی یونگ پیو» از دورتموند آلمان قطعی است. «پارک جو یانگ» از تیم موناکو فرانسه و‌ «کیم دونگ جین» از زنیت روسیه نیز می‌توانند این تیم را در تهران همراهی کنند.

 دیدار بحرین – ژاپن در منامه

 رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا امروز  با انجام پنج دیدار در کشورهای مختلف پیگیری می‌شود. برنامه‌ریزی رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا به گونه‌ای است که تیم‌های آسیایی نمی‌توانند از بازیکنان لژیونر استفاده کنند و تیم‌ها در گروه‌های مختلف در روزهای متفاوتی به میدان می‌روند. مهمترین بازی‌های این روز دیدار ایران برابر تایلند و بحرین مقابل ژاپن است.

در گروه نخست بحرین و ژاپن در منامه رودرروی هم قرار می‌گیرند و یمن و هنگ‌کنگ که در بازی اول‌شان شکست خورده بودند، به مصاف هم خواهند رفت.  از گروه چهارم لبنان که در بازی گذشته نتوانست امتیازی کسب کند، در بیروت به مصاف سوریه 3 امتیازی خواهد رفت.  در گروه پنجم تیم ایران که در روز اول با نتیجه‌ 6 بر صفر سنگاپور را شکست داده بود، در ورزشگاه راجامانگالای بانکوک رودرروی تایلند قرار می‌گیرد. در دیگر دیدار این گروه سنگاپور، شکست خورده بزرگ روز نخست به مصاف اردنی خواهد رفت که در بازی اول مقابل تایلند متوقف شده بود.

کد خبر 74099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز