معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: از شروع سال تحصیلی جاری، علی‌رغم مشکلات تامین نیروی انسانی، ۳۰۳ مدرسه تک‌دانش‌آموز داریم در حالی که سال قبل تعداد این مدارس ۲۳۵ باب بود.

مدرسه

به گزارش همشهری آنلاین، معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشستی خبری ضمن گرامیداشت ۴۴ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب، مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی داشت و گفت: روح فرمایشات حضرت امام، واژه عدالت بود. نرخ پوشش دوره ابتدایی در سال ۵۷، ۵۷.۵۰ بوده که در سال تحصیلی گذشته به ۹۷.۷۵ رسیده و باتوجه به ثبت نام و جذب بازماندگان می‌توانیم بگوییم به ۹۸ درصد رسیده و شاهد رشد ۴۰ درصدی هستیم.

وی افزود: نسبت دختران به کل دانش آموزان دوره ابتدایی ۴۰.۱۵ بوده که اکنون به ۴۸.۳۱ رسیده است. همچنین نسبت دختران روستایی به کل ۳۳.۳۰ بوده که اکنون به ۴۸.۳۱ درصد رسیده است و ۱۵ درصد افزایش داشته‌ایم.

۳۰۳ مدرسه تک‌دانش‌آموز داریم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان کلاس‌های درس گفت: افزایش ۱۱۳ درصدی مدارس و افزایش ۱۰۵ درصدی کلاس‌های درس در روستاها را نسبت به قبل از انقلاب شاهد هستیم. ضمن اینکه در شروع سال تحصیلی جاری علی رغم مشکلات تامین نیروی انسانی، ۳۰۳ مدرسه تک دانش آموزه داریم؛ سال قبل ۲۳۵ مدرسه اینگونه بوده است. ۴۷۷۲ مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم. ۱۰۳۵۷ مدرسه نیز جمعیت زیر ۱۰ دانش آموز دارند.

نجفی ادامه داد: سال ۵۷ یک مدرسه شبانه روزی عشایری داشتیم که اکنون به ۲۴۵ مدرسه رسیده است. سرانه دانش آموز عشایری باید نسبت به دانش آموزان عادی 3 برابر باشد که در ماه گذشته برای نخستین بار محقق شد و امیدواریم تداوم داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت تربیت در دوره ابتدایی تاکید و عنوان کرد: رویکرد تربیتی را به طور جدی مدنظر داریم. یکی از اقدامات ما معرفی مشاهیر و اسطوره هاست. به عنوان مثال در همین راستا و به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی برنامه ویژه‌ای داشتیم و در آذرماه، دهه‌ای را مشخص و جشنواره‌ای با عنوان عهد کودکان دبستانی با حاج قاسم برگزار کردیم. در آن زمان فراخوانی اعلام و دانش آموزان آثارشان را ارائه و پیرامون آن به گفت وگو می نشستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: نیازمند جریان سازی و تولید گفتمان در عرصه تربیت هستیم. باید به صورت جدی به سمت شعار سندتحول بنیادین مبنی بر تربیت تمام ساحتی دانش آموزان حرکت کنیم. آیا اکنون تربیت تمام ساحتی در دوره ابتدایی در جریان است؟ باید یک چرخش تحولی در این حوزه داشته باشیم، از حافظه محوری فاصله گرفته و به سمت کلیدواژه تربیت و رویکرد تربیتی دانش آموزان برویم.

نرخ تکرار پایه در مقطع اول ابتدایی

نجفی با بیان اینکه برنامه درسی محور کار ماست گفت: دهه ۹۰ رویکردها در کتاب درسی تغییر کرد، اما معلمان برای همراهی با رویکردهای جدید آموزش ندیدند و فاصله بین اهداف برنامه درسی با آنچه در مدارس می‌گذرد زیاد است. برای توانمندسازی معلم در رویکرد آموزشی باید وضعیت فعلی را بررسی می‌کردیم. در روند بررسی‌ها، یکی از شاخص‌ها نرخ تکرار پایه است که در دوره ابتدایی ۳ درصد و در پایه اول ابتدایی ۱۰ درصد بود که آمار وحشتناکی است و باید به طور ویژه به آن توجه کرد.

وضعیت روستایی‌ها بدتر از شهری‌ها

وی ادامه داد: اوضاع روستایی‌ها نسبت به شهری ها بدتر بود. نرخ ترک تحصیل هم در اول ابتدایی حادتر بود و به این نتیجه رسیدیم که باید دوره اول ابتدایی را دریابیم. از ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی، ۱۵ هزار مدرسه غیردولتی بودند. از ۳۵ هزار مدرسه باقی مانده با توجه به اقتضائاتی که داشتیم ۸۳۰۰ کلاس درس روستایی را در اولویت قرار دادیم که ۲۵ درصد کلاس های اول ابتدایی را شامل می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در راستای ارتقای کیفیت آموزش در اول ابتدایی، محتوای خودآموزی برای معلمان دوره اول ابتدایی در قالب بسته های زبان آموزی تهیه و به دورترین نقاط کشور توزیع شده است اظهار کرد: امیدواریم سال آینده تعداد بیشتری از مدارس را تحت پوشش ببریم.

کد خبر 740552
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha