قرار است از از اردیبهشت ۱۴۰۲ هر فردی به بیمارستان برای درمان مراجعه کند، هیچ هزینه‌ای پرداخت نکند.  

بیمارستان

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: این خبر را اوایل هفته جاری غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد و گفت: از اردیبهشت و خرداد سال آینده خدمات بستری در بیمارستان‌ها رایگان خواهد بود.  

حالا محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت هم با تایید این خبر، درباره جزئیات این طرح به همشهری آنلاین می‌گوید: سامانه نظام ارجاع در دهه فجر رونمایی می‌شود و در کنار سیستم نسخه الکترونیک فعالیت خواهد کرد. با راه‌اندازی این سامانه بیمارانی که از طریق سامانه ارجاع وارد بیمارستان‌ها شوند، مشمول دریافت خدمات رایگان بستری خواهند بود و هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

ناصحی افزود: نظام ارجاع و پزشکی خانواده در سال ۹۱ و ۹۲ در ۲ استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی اجرا شد اما توسعه پیدا نکرد. اکنون معاونت بهداشت وزارت بهداشت به صورت جدی آنها را در دست بررسی دارد. بر این اساس از سال آینده، تمام افرادی که از طریق سیستم نظام ارجاع وارد بیمارستان‌های دولتی شوند سهم بیمه‌ای آنها کامل و پرداختی‌شان صفر خواهد بود.  

او در پاسخ به این سوال که آیا کلیه خدمات درمانی و بستری برای بیماران رایگان خواهد بود، بیان می‌کند: این مساله فقط شامل سهم بیمه‌ای است و هزینه‌های غیرپزشکی که در تعهد بیمه‌ها نیست را پوشش نمی‌دهد. در این باره وزارت بهداشت در طرح تحول، بسته‌ای دارد که در صورت ضرورت، چنین هزینه‌هایی را پرداخت خواهد کرد.  

مدیرعامل بیمه سلامت به پرخرج بودن طرح تحول نظام سلامت هم اشاره کرد و گفت: طرح تحول با محوریت درمان مردم بود و در آن مقوله پیشگیری کمتر مورد توجه قرار داشت. برای مثال، نظام ارجاع به پزشک خانواده در آن طرح دیده نشده بود و به همین دلیل با افزایش هزینه‌های درمان این طرح جوابگو نبود. این در حالی است که در هیچ کشور دنیا، هزینه‌های درمان به صورت کامل پرداخت نمی‌شود، مگر آنکه نظام ارجاع در بطن آن تعریف شود. وقتی نظام ارجاع تعریف شود، نیازهای القایی و مراجعات غیرضروری کاهش پیدا می‌کند. این در حالی بود که طرح تحول درمانی بود و عمل‌های جراحی غیرضرور زیادی در قالب این طرح داشتیم که باعث شد در درازمدت موفق نباشد. طرح تحول نظام سلامت باید اصلاح و نگرش‌های پیشگیرانه در آن دیده شود. بنابراین با توجه به اینکه بیمه‌ها و بیمارستان‌ها نمی‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند، بخش عمده‌ای از طرح تحول نظام سلامت متوقف شده است. جایگزین مناسب طرح تحول سلامت، نظام ارجاع و پزشکی خانواده که فکر می‌کنم از چند ماه آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.

کد خبر 740415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha