دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
۱ نفر

ایران خودرو را می‌توان برترین تولیدکننده خودروهای داخلی دانست که محصولات متنوع و پرطرفداری دارد.

image-20230206102529-1.jpeg

خودروهای سمند سورن و پژو پارس از جمله محصولات این شرکت هستند که از نظر قیمتی در مقایسه با امکانات و ویژگی‌های فنی در درجه مطلوبی قرار دارند. البته قیمت کارخانه ای این دو خودرو مناسب است و قیمت بازار آزاد آن‌ها فاصله بسیار زیادی با قیمت اصلی آن‌ها دارد که این تفاوت فاحش باعث پایین آمدن توان خرید مردم برای این خودروها شده است. با ما همراه باشید تا علاوه بر معرفی این دو خودروی محبوب، به بررسی قیمت هر یک از آن‌ها از جمله قیمت سورن پلاس بپردازیم.

معرفی سمند سورن

مقایسه سمند سورن با پژو پارس

سمند سورن اگرچه یکی از انواع سمند است و از نظر ظاهری نسخه تغییر یافته این خودرو به شمار می‌آید، اما در اصل مانند بسیاری دیگر از محصولات ایران خودرو از مشتقات پژو 405 محسوب می‌شود. سمند سورن خودروی شیک‌تر و به‌روزتر شده ی سمند (ELX) است که البته با تغییراتی که داشته، قیمت آن‌ هم بالاتر رفته است.

سمند سورن با ویژگی‌ها و قیمتی که دارد، خودرویی به حساب می‌آید که فاصله میان سمند و دنا را پر کرده است. سمند سورن (ELX) یکی از انواع این خودروست که حداکثر سرعت آن 90 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر حدود 7.49 لیتر خواهد بود. این خودرو دارای حجم موتور 1650 سی‌سی به عنوان یک سدان خانوادگی بزرگ شناخته می‌شود.

سمند سورن ای‌ال‌ایکس به عنوان یک خودروی 5 دنده دستی، از توان حداکثری 115 اسب بخار و انتقال نیرو به شکل دیفرانسیل جلو برخوردار است. شاید بزرگ‌ترین مزیت سمند سورن را بتوان فضای بزرگ و جادار کابین آن دانست.

اما عیب بزرگ این خودرو قدیمی بودن پلتفرم ساخت آن است. البته وجود سیستم تعلیق، عملکرد فنی در نسخه توربو و بهره‌مندی از ترمزهایی قوی‌تر از سمند، از دیگر مزایای این اتومبیل محسوب می‌شوند. سمند سورن پلاس نسخه جدید و ویرایش فیس‌لیفت سمند سورن محسوب می‌شود.

این خودرو از امکانات و قابلیت‌های دیگر سمندها برخوردار است و هم با تغییراتی در بخش‌های مختلف با آن‌ها تفاوت‌هایی پیدا کرده است. قیمت سورن پلاس هم به دلیل همین موضوع بیشتر از سایر نمونه‌های سمند است.

از آپشن‌های متفاوت این خودرو می‌توانیم به بهره‌مندی از کروز کنترل، کامپیوتر سفری، حسگر فاصله‌سنج، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی شش اسپیکر و چندین تغییر دیگر اشاره کنیم. همه این موارد بر قیمت سمند سورن پلاس در بازار تأثیر زیادی دارند.

معرفی پژو پارس

مقایسه سمند سورن با پژو پارس

پژو پارس یکی از خودروهای دوست‌داشتنی و پرطرفدار ایران خودرو محسوب می‌شود که نسبت به ایمنی خود از قیمت خوبی برخوردار است. شاید همین قیمت در مقایسه با قیمت سورن پلاس صفر در بازار باعث می‌شود که خریداران تمایل بیشتری نسبت به خرید پژو پارس از خود نشان دهند. از مزایای این خودرو می‌توانیم به کیفیت ساخت بالا، کابین جادار و هزینه کم نگهداری در مقایسه با بسیاری از خودروهای مشابه اشاره کنیم.

از مشخصات فنی این خودرو نیز می‌توانیم به مواردی همچون موتورهای متنوع با قدرت‌های مختلف در نمونه‌های گوناگون اشاره کنیم. از اولین سال ساخت پژو پارس تا به حال 11 مدل گوناگون از آن روانه بازار شده است. موتور این خودرو در بیشتر مدل‌ها با سوخت بنزین کار می‌کند. اگرچه برخی مدل‌ها به شکل دوگانه‌سوز هستند.

شما می‌توانید پژو پارس را با دنده اتوماتیک هم خریداری کنید. گیربکس‌ خودروهای معمولی 5 سرعته دستی و نمونه‌های اتوماتیک 4 سرعته است. اما محور متحرک این خودرو به شکل دیفرانسیل جلو و شتاب آن در نمونه‌های مختلف متفاوت است. برای مثال در مدل (ELX 9) این شتاب 9 ثانیه، در مدل ساده 11 ثانیه و در مدل (LX) 13.2 ثانیه است.

مصرف سوخت هر یک از این مدل‌ها نیز با هم متفاوت است. برای مثال نوع (LX) آن با کمترین مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر 7.5 لیتر می‌سوزاند. این در حالی است که مدل دوگانه‌ سوز بنزین آن 9.1 لیتر و دوگانه سوز گاز 9.69 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

مقایسه قیمت سورن پلاس با پژو پارس

مقایسه سمند سورن با پژو پارس

سورن پلاس صفر نسبت به نمونه‌های مختلف پژو پارس گران‌تر است. قیمت سورن پلاس در کارخانه خودروسازی ایران خودرو 243310000 تومان است. این در حالی است که قیمت سورن پلاس در بازار آزاد حدود 100 میلیون گران‌تر و 344 میلیون تومان است که البته این قیمت با توجه به افزایش نرخ دلار در حال حاضر در بازه 450 تا 500 میلیون تومان است.

در مقایسه با سورن پلاس، قیمت پژو پارس بسته به مدل آن در کارخانه و بازار آزاد متفاوت است. برای مثال پژو پارس سال کارخانه به قیمت 169907000 تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که قیمت آن در بازار آزاد از 450 میلیون نیز فراتر رفته است.

گران‌ترین نمونه پژو پارس، مدل( ELX) با موتور (TU5P ) است که قیمت کارخانه آن در حال حاضر 211380000 تومان است. در بین دو خودروی سمند سورن و پژو پارس، این خودروی پژو است که خریداران و طرفداران بیشتری دارد.

جمع‌بندی

سمند سورن و پژو پارس دو محصول خوب ایران خودرو محسوب می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. این دو خودرو در مدل‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اگر قصد خرید خودرو دارید، می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

کد خبر 739888

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 21
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • حسین IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    52 7
    هردو لگن ایران‌خودرو محسوب میشه .تمام
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    27 3
    اشغال ماشین.بازم به پیکان
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    15 1
    بنظرم الآن پنج سال سورن ELXدارم راضییم ماشین نرم وبرای مسافرتهای طولانی آدم خسته نمیشه وبهترین داشبورد نرم وراحتی سرنشینان داره من هم پرشیا داشتم در حال حاضر سورن،بنظرم سورن بهتره
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    37 4
    چقدر عده زیادی از ما ایرانی ها خود کوچک بین هستیم یعنی حتما باید ازنام بزرگ کشور پارس که اسم دوم وبین المللی کشورمان است سواستفاده شود وآن رابر روی یک مشت آهن حک کرد وتنها نام باقی مانده بین المللی کشورمان را بر روی این ماشین بچسبانیم .تنها کشوری درجهان هستیم که خودمان نام کشورمان را بر روی خود رو حک کرده ایم آن هم خودرو تحت لیسانس وبه یک کشور بیگانه(فرانسه) اجازه داده ایم با نام کشورمان وبرچسب پرشیا برای خود کاسبی راه بیندازد سادگی بس است .
  • امین IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    29 9
    کیفیت بالای پژو پارس🤔🤥
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    22 11
    تویوتا دست دوم سوار بشی از این اشغالها بهتره ... سوار میشم که میگم
  • وحدان IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    20 9
    سورن پلاس حرف ندارن ،♥️♥️♥️
  • بهزاد IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    13 24
    پژو