بریتانیا که بزرگترین اعتصاب کارکنان مراقبت بهداشتی‌اش مواجه است، روز دوشنبه شاهد راهپیمایی هزاران پرستار و مامور آمبولانس در اعتراض به کمبود حقوق دریافتی‌شان خواهد بود.

strike

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پرستاران و ماموران آمبولانس از اواخر سال به طور گاهگای در حال اعتصاب بوده‌اند، اما راهپیمایی اعتراضی روز دوشنبه که شامل هر دو گروه عمدتا در انگلستان می‌شود، بیانگر بزرگترین اعتراض در تاریخ ۷۵ ساله «سرویس ملی بهداشت» (NHS) این کشور است.

استفن پوویس، مدیر ملی پزشکی انگلستان گفت اقدام اعتصابی در این هفته که با راهپیمایی اعتراضی فیزیوتراپیست‌ها در روز پنجشنبه هم همراه خواهد شد، احتمالا مختل‌کننده‌ترین اعتصاب در تاریخ نظام بهداشتی این کشور است.

کارکنان بهداشتی خواستار افزایش حقوق دریافتی‌شان در حدی هستند که بتواند با از پس بدترین تورم در بریتانیا در طول چهار دهه اخیر برآید و در مقابل دولت می‌گوید این میزان افزایش حقوق قابل‌اجرا نیست و باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد و نرخ بهره و اجاره‌های مسکونی را بالاتر خواهد برد.

حدود ۵۰۰۰۰ نفر، عمدتا از بخش دولتی، از تابستان گذشته در اعتصاب بوده‌اند و به این ترتیب فشارها بر دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر برای حل‌وفصل اختلافات و محدود کردن اختلالات ایجاد شده در خدمات دولتی به خصوص راه‌آهن و مدارس افزوده شده است.

گرانت شاپس، وزیر تجارت بریتانیا در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز در پاسخ به این پرسش که آیا اعتصابات جان مردم را به خطر خواهد انداخت یا نه، گفت نگران است که چنین وضعیتی به علت نبود همکاری میان سرویس‌های پشتیبان مانند ارتش و کارگرانی که اعتصاب کرده‌اند، رخ دهد.

فشار شدید بر سرویس ملی بهداشت بریتانیا

«سرویس ملی بهداشت» (NHS) که از لحاط تاریخی مایه افتخار بریتانیایی‌ها بوده است، با وجود میلیون‌ها بیماری که در فهرست‌های انتظار برای عمل‌های جراحی هستند و هزاران نفری که هر ماه مراقبت‌های اورژانس فوری را دریافت نمی‌کند، تحت فشار شدید قرار گرفته است.

«کالج سلطنتی پرستاران بریتانیا» (RCN) می‌گوید پرداخت حقوق ناکافی در طول یک دهه اخیر باعث شده است که ده‌ها هزار پرستار این شغل را ترک کنند- ۲۵۰۰ پرستار فقط در سال گذشته شغلشان را کنار گذاشته‌اند- و کمبود شدید کارکنان بر مراقبت از بیماران تاثیر گذاشته است.

کالج سلطنتی پرستاران که در ابتدا خواستار افزایش حقوق درحد ۵ درصد بالای نرح تورم بود، اخیرا گفته است که با دولت بر نصف این مقدار افزایش کنار بیاید، اما با وجود هفته‌ها مذاکره دو طرف هنوز به توافق نرسیده‌اند.

در همین حال، هزاران مامور آمبولانس به رهبری اتحادیه‌های‌شان قرار است از روز دوشنبه در اعتراض به حقوق دریافتی‌شان اعتصاب کنند. اتحادیه‌های ماموران آمبولانس چند روز دیگر را هم برای اقدامات اعتصابی اعلام کرده‌اند.

همه ماموران آمبولانس در یک زمان اعتصاب نمی‌کنند و تلفن‌های اضطراری بی‌پاسخ باقی نخواهند ماند.

در ویلز هم پرستاران و برخی از ماموران آمبولانس در اعتراض به حقوقشان در روز دوشنبه اعتصاب خواهند کرد.

سوناک هفته پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت : «دلش می‌خواهد حقوق پرستاران را افزایش بسیاری بدهد» اما دولت با گزینه‌های سختی مواجه است و مجبور است برای NHS در حوزه‌های دیگر مثلا فراهم آوردن تجهیزات پزشکی و آمبولانس هم تامین اعتبار کند.

کد خبر 739797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    1 1
    حالا بی بی سی چیزی نداره بگه اعتصابات گسترده فلج کننده اقتصاد چند نفر به خاطر این اعتصابات خودجوش از رفتن به دکتر بازماندند چه حادثه دیدگان تصادفاتی که به خاطر اعتصاب آمبولانس ها گوشه خیابان جان باختند اوضاع در بیشتر شهرهای انگلیس اسف بار است