دلیل تعویق طرح آیش‌گذاری 10ساله جنگل‌های ایران مخالفت وزارت کشاورزی اعلام شد

به گزارش خبرگزاری محیط‌زیست ایران، با وجود موافقت شماری از کارشناسان سازمان جنگل‌ها با طرح مذکور، مدیران این سازمان و نیز اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی به بهانه مشکلات اقتصادی و بحران اشتغال در استان‌های جنگلی اجرای این طرح را در شرایط حاضر به صلاح نمی‌دانند.

در یک نشست مرتبط، وزیر کشاورزی صراحتاً اعلام کرده است که به آیش گذاشتن جنگل‌ها هزاران فرصت شغلی را از بین برده و در روستاها و شهرهای کوچک حاشیه جنگلی بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده و حتی ممکن است در این مناطق تنش امنیتی ایجاد کند.

این گزارش می‌افزاید: از آنجا که متولی عرصه‌های جنگلی وزارت کشاورزی است، مخالفت صریح و قاطعانه این وزارتخانه با اجرای طرح آیش‌گذاری جنگل‌ها، با وجود پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست‌، که در این باره از نظر حاکمیتی یک نهاد بالادست‌تر محسوب می‌شود، امکان اجرا نخواهد داشت.

براساس طرح ارائه شده از سوی معاونت محیط طبیعی، سازمان حفاظت محیط زیست به دولت پیشنهاد داده که هر گونه بهره‌برداری اقتصادی، ‌به‌ویژه تجارت چوب، ‌از مناطق جنگلی ایران به‌مدت 5سال متوقف شده و بهره‌برداری‌های آتی به وضعیت نهایی جنگل‌های ایران در پایان این مدت 5ساله منوط شود. مساحت جنگل‌های ایران در 40سال گذشته بر مبنای گزارش فائو به کمتر از یک سوم ‌(22 میلیون هکتار به 5/7 میلیون هکتار) تقلیل یافته است.

کد خبر 73969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز