دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

مریم غفاری: حتما شما هم بارها و بارها حق فنی یا همان هزینه خدمات فنی نسخه‌های دارویی که در زمان تحویل دارو به اجبار از بیمار دریافت می‌شود را در نسخه‌های خود دیده‌اید

و بدون اینکه بپرسید این مبلغ اضافه که از شما دریافت می‌شود بابت چیست یا حتی اینکه دریافت این مبلغ براساس کدام تعرفه رسمی است و میزانش چقدر باید باشد آن را بدون هیچ اعتراضی پرداخت کرده‌اید؛

چرا که در آن شرایط مراجعین به داروخانه یا خود بیمارند یا درصدد تهیه دارو برای بیمارشان هستند و چندان رمق و حوصله‌ای برای پیگیری آن ندارند. اینکه واقعا دکترهای داروساز تا چه اندازه چنین مشاوره علمی- تخصصی را به بیماران می‌دهند، سؤالی است که هر یک از ما فقط هنگام مراجعه به داروخانه پاسخ آن را درمی‌یابیم.

پزشک داروساز باید توضیحات جامع و کاملی در مورد داروی تجویز شده به بیمار بدهد. بیمار باید بداند که داروی تجویز شده چه عوارضی دارد. زمان و نحوه مصرف و شرایط نگهداری از دارو چگونه است؛

چرا که برخی از داروها درصورت نگهداری نامناسب و استفاده نادرست، مسمومیت دارویی شدیدی را برای بیمار ایجاد می‌کند.برابر قانون تعزیرات حکومتی در بخش دارو، درمان و بهداشت اخذ حق فنی یا تعرفه مسئول فنی در قبال نسخه پیچی توسط داروخانه ایرادی ندارد و موجه است ولی اگر این وجه بدون حضور مسئول فنی توسط عوامل یا اشخاصی که وظیفه نسخه پیچی را به‌عهده دارند اخذ گردد، تخلف و برابر قانون مستلزم برخورد است.

داروسازان باید علاوه بر خدمات سنتی که در داروخانه‌ها به مردم ارائه می‌دهند مشاوره‌های خاصی را نیز برای بیماران داشته باشند. هیچ کس دقیقاً نمی‌داند که «حق فنی نسخه‌های دارویی» از چه زمانی در سیستم بهداشت و درمان کشور رواج پیدا کرده است.

هیچ کس نمی‌داند که توضیحی که بابت حق فنی باید داده شود اجباری است یا نه؛ به این معنی که اگر بیمار در مورد داروهایش سؤال نکند آیا این وظیفه داروساز است که باید توضیح دهد؟

از سوی دیگر 50 تا ۶۰ درصد مراجعین به داروخانه‌ها را کسانی تشکیل می‌دهند که بدون مراجعه به پزشک خواهان دریافت اطلاعات پزشکی و دارو برای بیماری‌شان هستند. مثلاً کسی که دچار ریزش آب بینی، سردرد و کمر درد می‌شود معمولاً در نخستین اقدام به نزدیک‌ترین پزشک داروساز مراجعه می‌کند.

در این موارد پزشکان داروخانه‌ها به‌دلیل اشرافی که نسبت به داروها و بیماری‌ها دارند داروی مورد نیاز را تجویز می‌کنند. بخشی از حق فنی که داروخانه‌ها دریافت می‌کنند بابت چنین مشاوره‌ای است.

اکثر ما وقتی به داروخانه‌های شلوغ شهر مراجعه می‌کنیم وقتی سؤالاتی از پزشک داروساز در مورد داروهای تجویز شده می‌پرسیم می‌شنویم « اینها را باید پزشکتان به شما بگوید.» اگر قرار باشد پزشکان داروخانه‌ها در قبال حق فنی فقط داروهایی را از قفسه‌های داروها بیرون بیاورند و بر رویشان دستورات پزشک را درج کنند می‌توان از سایر مشاغل نیز انتظار داشت که بابت در جعبه و کیسه قرار دادن اجناس هزینه‌ای علاوه بر سود خالص اجناس از مشتریان دریافت کنند.

بنابراین حضور مستمر داروساز در داروخانه هنگام نسخه پیچی و تحویل دارو به بیمار کاملا لازم و ضروری است. به همین مناسبت در کشورهای دیگر اعلامیه‌هایی از سوی مدیریت امور دارویی منتشر شده که حاکی از قوانینی است که باید توسط شخص دکتر داروساز رعایت شوند؛

از جمله: 1 -  مسئول فنی و دستیار مسئول فنی باید کاملا متمایز از یکدیگر باشند.

2- اسم مسئول فنی داروخانه در بیرون و داخل داروخانه نوشته شده باشد که اینها حکایت از ضرورت وجود داروساز در داروخانه دارد وگرنه صرف گذاشتن دارو در سبد‌های پلاستیکی و چسباندن برچسب‌های نحوه مصرف، آن هم ناخوانا، بدون هیچ توضیحی فقط و فقط به بازی گرفتن سلامت مردم است و بس.

کد خبر 73952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز