شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

جنگ غیر متعارف (Unconventional warfare یا UW) به طور کلی به عنوان "عملیات نظامی و شبه نظامی غیر از جنگ متعارف" تعریف می‌شود و ممکن است از نیروهای مخفی، براندازی یا جنگ چریکی استفاده کند. این واژه معمولاً برای جلوگیری از تشدید جنگ‌های متعارف و همچنین رعایت کنوانسیون‌های بین‌المللی استفاده می‌شود.

Unconventional warfare/ جنگ غیرمتعارف

به گزارش همشهری آنلاین، در مقابل جنگ کلاسیک یا متعارف در جنگ غیرمتعارف،  جنگ توسط چریک‌ها، براندازان وشورشیان بصورت جنگ با کمین به جای جنگ رودر رو، با نفوذ به جای تهاجم، پیروزی با فرسودگی و خسته کردن دشمن به جای درگیر شدن با اوتعریف می‌شود.

با اینهمه باید این نکته را در نظر داشت که جنگ غیرمتعارف و جنگ نامنظم در تعریف علم نظام با یکدیگر تفاوت دارند و جنگ غیرمتعارف توسط ارتش‌های منظم و نیروهای ویژه یا یگان‌های ویژه در این ارتش‌ها صورت می‌گیرد.

مفاهیم: جنگ غیرمتعارف چیست؟

جنگ‌های غیر متعارف از نظر روانی جمعیت غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد و می خواهد قدرت نظامی دشمن را بی ربط جلوه دهد.  

در جنگ غیرمتعارف نیروهای ویژه، مستقر در اعماق خطوط دشمن، به طور غیر متعارف برای آموزش، تجهیز و مشاوره به مردم محلی مخالف دولتشان استفاده می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند عملیات براندازی و تبلیغات انجام دهند و در عین حال به مبارزان مقاومت محلی کمک کنند تا در نهایت دولت متخاصم را تسلیم کنند. در این راستا تاکتیک‌ها بر نابودی اهداف نظامی و در عین حال آسیب رساندن به زیرساخت های غیرنظامی و مسدود کردن تدارکات نظامی برای تضعیف روحیه نیروهای دولتی متمرکز است.

وزارت دفاع ایالات متحده، جنگ غیر متعارف را به عنوان فعالیت‌هایی تعریف می‌کند که برای فعال کردن یک جنبش مقاومت یا شورش برای وادار کردن، مختل کردن یا سرنگونی یک دولت سرو شکل گرفته‌اند.

آخرین بروزرسانی  Feb ۴, ۲۰۲۳ - شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

کد خبر 739477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha