وزارت خارجه انگلیس با تأکید بر اینکه لازم است کانال‌های ارتباطی با ایران باز بماند برنامه‌های لندن برای غیرقانونی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را متوقف کرده است.

ايران و انگليس

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه تایمز انگلیس پنجشنبه (۲فوریه/ گزارش داده لندن برنامه‌های خود برای غیرقانونی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را متوقف کرده است.  

این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزارت خارجه انگلیس از بسته شدن کانال‌های ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران در نتیجه این اقدام ابراز نگرانی کرد. در حال حاضر وزیر کشور انگلیس یکی از وزیرانی است که از اعلام سپاه به عنوان سازمان اصطلاحاً تروریستی حمایت می‌کند. 

منابع مطلع به روزنامه تایمز گفته‌اند که وزارت خارجه انگلیس با بیان اینکه لازم است کانال‌های ارتباطی با ایران باز باقی بمانند از قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی جلوگیری کرد.

مقام‌های وزارت خارجه انگلیس علاوه بر این تصریح کرده‌اند سپاه، بر خلاف «گروه‌های تروریستی» نهاد نظامی رسمی یک حکومت است. 

یک منبع گفت: «مقام‌های وزارت خارجه نگرانی‌هایی واقعی درباره چنین اقدامی دارند چون می‌خواهند دسترسی‌شان را حفظ کنند. وزارت کشور و در سطحی وسیع‌تر، دولت از این اقدام (علیه سپاه) حمایت می‌کنند. سپاه پاسداران بایستی تا الان در فهرست قرار گرفته بود، اما کل این فرایند روی یخ قرار گرفته است [به معنی اینکه به تأخیر افتاده است.]»

تایمز نوشته وزارت کشور امیدوار به نظر می‌رسد که این فهرست‌گذاری در نهایت اتفاق خواهد افتاد اما انتظار می‌رود این روند اگر نگوییم چندین ماه، چندین هفته به تأخیر بیفتد.»

یک مقام دولت انگلیس در این خصوص به روزنامه تایمز گفته است: «در حالی که دولت فهرست سازمان‌های تروریستی را در دست بررسی دارد ما درباره اینکه آیا یک سازمان خاص برای قرار گرفتن در فهرست تحت بررسی هست یا نیست اظهارنظر نمی‌کنیم.»

ماه پیش، در حالی که گزارش‌هایی از قصد دولت انگلیس برای اقدام علیه سپاه پاسداران منتشر شده بود روزنامه ایندیپندنت گزارش داد یک نهاد نظارتی هشدار داده اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان «سازمان تروریستی»، تعریف بریتانیا از تروریسم را بی‌ثبات می‌کند و نیروهای نظامی متحدان بین‌المللی لندن را در محدوده قانون تروریسم قرار می‌دهد. 

در گزارش ایندیپندنت تصریح شده بود «جاناتان هال کِی‌سی» رئیس سازمان دولتی «بازبین مستقل قوانین تروریسم» هشدار داده اعلام رسمی سپاه به عنوان گروه تروریستی عواقب گسترده‌ای خواهد داشت.

در گزارشی که به رویت ایندیپندنت رسیده، آمده بود: ممنوع کردن یک نهاد دولتی تحت قانون تروریسم ۲۰۰۰ فاصله گرفتن از سیاست بدون تغییر و چند دهه‌ای بریتانیا است و تعریف تروریسم که تا امروز کاربردی و موثر بوده را زیر سوال می‌برد. اگر بتوان نیروهای دولتی را با تروریسم مرتبط کرد، باید به این سوال که چطور تعریف تروریسم در خصوص سایر نیروهای دولتی اعمال می‌شود، به قیمت خطر بر هم خوردن معنای ثابت تروریسم در قوانین داخلی پرداخته شود. 

او هشدار داد که اگر سوئلا براورمن وزیر کشور بریتانیا سپاه پاسداران را ممنوع کند، «منطق این خواهد بود که همه نیروهای دولتی از جمله نیروهای متحدان باید در برخی مواقع یا همیشه با تروریسم مرتبط شوند». وی افزود «این که شبه‌نظامیان و افرادی را که دولت را از طریق خشونت سرنگون می‌کنند، تروریست بدانیم یک چیز است اما به کار بردن واژه تروریست برای نهادهای دولتی که مرسوم است از انحصار برای استفاده مشروع از خشونت برخوردار هستند، کاملاً متفاوت است». 

به نوشته این گزارش، زمانی که آمریکا سپاه را در سال ۲۰۱۹ «سازمان تروریستی» اعلام کرد، مدعی شد استفاده رژیم ایران از تروریسم به عنوان ابزار حکومت‌داری، آن را اساساً از هر دولت دیگری متمایز می‌کند؛ اما به گفته هال، تعریف قانونی بریتانیا از تروریسم هیچ تمایزی قائل نیست. به گزارش این دیده‌بان، «مباحث مبنی بر این که سپاه پاسداران به طور ویژه شرور است یا برنامه اقدام آن به طور خاص مضر است، مبنایی تحت قانون تروریسم ندارد». 

کد خبر 739323
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • US ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    18 5
    لندن رفیق خودمونه!!! تو انگلیس پول و سرمایه زیاد داریم!!!!
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      1 2
      فومیو کیشیدا (وزیر خارجه اسبق و نخست وزیر فعلی ژاپن): جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک ابر قدرت تاریخی نقش عظیمی در مهار افراطگرایی و مقابله با تروریسم در خاورمیانه داشته است
  • حسن فارغ التحصیل برتر IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    10 9
    حواستون باشه از داخل روباه نفوذ نکنه
  • کاوه IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    13 12
    حالا فقط مانده این...زاده های انگلیسی که دستشان به خون جوانان این مرز و بوم اغشته است تصمیم بگیرند ما چه بخوریم ؟ چه ببپزیم؟ , .. برو گم شو انگلیسی استعمار گر روباه
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
      3 1
      هم خودش بره گم شه وهم حامیان داخلیش ....
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    7 18
    خوشم میاد که جانی ترین دولتهای دنیا پاک ترین نهاد انقلابی ایران را شرور می دانند چون این نهاد مقدس همه آرزوهای خباثت آلود و جنایتکارانه آنها را به باد داده است روزی از خواب بیدار می شوند که می بینند همه منطقه خاور میانه عضو بسیج سپاه پاسداران هستند و هر گز از هم اکنون توان جلوگیری از آنرا نه می توانند نه خواهند داشت به همین خاطر است که سپاه را شرور و سازمان تروریستی قلمداد می کنند اما تروریستهای بین المللی یعنی همه غربیهای جنایتکار که شامل سه کشور آلمان و انگلیس و فرانسه و آمریکای جنایتکار با همکاری دیگر کشورها دست از هیچ جنایتی بر نمی دارند و آنرا مبارزه با تروریسم می دانند خدا قوت سپاه پاسداران عزیز
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    6 11
    نیروی های ارتش انگل ستان هم در فرسنگهادور تر از خاک خود بعنوان تروریست ومزدور سیاست های استعماری هستند وقتی دیدند نسنجیده گفتند سپاه بعنوان یک نیروی رسمی یک کشور مستقل که ضد تروریست و نابود کننده داعش دست پرورده انگلیس وامریکا واسرائیل بعنوان اسلام امریکایی که اسلام را تحریف کنند که با نابودی این غده سرطانی ضد بشری توسط سردار دلها وپایان حکومت خشونت داعش وبساط این شبعه نیروی اموزش دیده توسط امریکاو اسرائیل وانگل ستان توسط مردم منطقه نابود وپراکنده شدند وشکست سختی غرب از اسلام ناب محمدی ص خوردند ودیدند که ملت های غرب اسیا هوشیار و بصیرت ودشمن شناس هستند وفریب ریاکاری ومکاری اسلام امریکایی را نمی خورند واین حربه هم محکوم به شکست شد بس ایران اسلامی خود قربانی تروریست میباشد و با ان مبارزه میکند در حقیقت تروریست دولتی کانون ومرکزش در امریکا وانگلستان واسرائیل کودک کش همگی در حال زوال وافول وغرب در زباله دان تاریخ غرق خواهد شد .....
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    5 12
    از ترس تهدیدهای ایران یا نگرانی از بسته شدن کانال ارتباطی!برای اینکه وجهه ی پوشالیشون توخالی تر نشه چه ضایع دروغ میگن.از کی تا حالا شما به فکر ایران بودید!
  • فریدون IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    5 7
    تنگه هرمز
  • همرزم هادی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    6 2
    این استعمارپیر سپاه راابزاری برای خواسته هایش قرارداده ومدام ازاین ابزار استفاده میکنند البته برای خنثی سازی این توطئه راه حل استراتژیک وجوددارد که سیاستمداران نظامی خوب میدانند منظور من چیست
  • ایرانی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    2 10
    تهدید بستن تنگه هرمز کار خودشو کرد
  • علی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    4 6
    اردوگاه شیطانی آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، اسرائیل ، وهابیت خبیث داعش پرور و این دشمنان قرآن و پیامبران در صدد تلاش برای حیله زدن به جمهوری اسلامی ایران عزیز هستند ، انشاالله مسئولین نظام اسلامی مواظب باشند گول و فریب احترام و تعارفات این خبیث ها را نخورند ، این ها به فکر چاپیدن ظرفیت هسته ای ما و بعد از چند سال زیر قول خود زدن ، دوباره کیک زرد تولیدی ایران و امکان های به زحمت بدست آمده را از ما بدزدند. این خبیث های دشمن خدا هیچ تعهد و شرف و انسانیتی ندارند . این خدمتگزار راه شهدا و پیامبران از مسولین می خواهم بسیار هوشیار باشید و از خدا کمک بگیرید . خداوندا عشق و ادب ما را به قرآن مجید و پیامبران ذخیره قیامت ما قرار دهد .
  • دهه شصتی سوخته IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    3 6
    چندسال پیش بقایی ومشایی(دارودسته احمدی نژاد)که زمانی توقدرت بودن برای اعتراض به وضعیت شون رفته بودن جلو سفارت انگلیس خبیث،لعنت بهش روباه پیر
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    0 2
    جرات نکردن چون میدونستن ما جوابشان را از همه طرف خواهیم داد و در ضمن جنبه حقوقی هم داره پس خفه بشید آقایان روباه صفت. دوران بزن درو تمام شد. هر غلطی بکنید جوابشو خواهید دید. روباه دغل باز حسابی ترسیده .... پس ... مفت دیگه اروپا و اربابش نزند 🇮🇷❤🇮🇷❤🇮🇷❤🇮🇷❤🇮🇷❤🇮🇷❤🇮🇷❤🇮🇷❤