لیلی عاج، کارگردان فیلم سرهنگ ثریا با دستمایه قرار دادن موضوع پادگان اشرف سعی کرده است با یک نگاه متفاوت و یک پروژه حساس وارد عرصه فیلمسازی شود.

جليل شعباني

همشهری آنلاین-گروه فرهنگی: امروز جمعه ۱۴ بهمن سومین روز جشنواره فجر، فیلم سینمایی سرهنگ ثریا راس  ساعت ۱۶ در پردیس سینمایی ملت اکران می‌شود. سرهنگ ثریا نخستین تجربه کارگردانی لیلی عاج است که در این جشنواره حاضر شده است و جلیل شعبانی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد.

به هیچ فیلمسازی نمی‌توان گفت تحت هیچ شرایطی فیلم نساز| قصه خانواده‌ایی که از هم می پاشد
جلیل شعبانی تهیه کننده

جلیل شعبانی تهیه‌کننده سرهنگ ثریا درباره ایده ساخت این اثر به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: ایده اثر به انتخاب شخص کارگردان بر می‌گردد، اما از آنجاکه تاکنون در این رابطه و این سوژه فیلم‌های متعددی ساخته شده و هر کارگردانی بنا به دید خود آن را ساخته، شاید برای هر سرمایه گذاری ورود به ساخت این نوع فیلم چندان جذابیتی وجود نداشته باشد، اما نگاه متفاوت کارگردان سرهنگ ثریا موجب شد تا سرمایه گذار جذب فیلنامه شود و برای ساخت این فیلم پا پیش بگذارد.

شعبانی افزود: متفاوت بودن قصه سرهنگ ثریا که بر یک ملودرام خانوادگی استوار است و نگاهی به جنبه ایدئولوزیک سازمان مربوط دارد و روابط خانوادگی و آسیب‌هایی که خانواده‌های درگیر با این ماجرا با آن روبه رو بوده‌اند از مهم‌ترین آیتم‌هایی بوده که سرمایه گذار جذب آن شده است.

دشواری ساخت لوکیشن

تهیه کننده فیلم سرهنگ ثریا به موضوع ایجاد و ساخت لوکیشن این فیلم اشاره کرد و افزود: ساخت لوکیشن را باید از جدی‌ترین چالش‌های فیلم مذکور یاد کنم. زیرا اساس این فیلم بر تحقیق و وقایع تاریخی استوار است. به همین دلیل نیز باید لوکیشن آن به اصل متن و تاریخ وفادار می‌ماند و ایجاد می‌شد.

شعبانی افزود: یک تصمیم بر این بوده که عوامل فیلم به کشور عراق بروند و در پادگان اشرف اقدام به ساخت کنند که این مساله دشواری‌های و هزینه‌های خود را داشت. همچنین وضعیت کنونی پادگان اشرف هم شبیه به زمان مورد نظر قصه فیلم نیست و تغییرات زیادی در آن صورت گرفته. اگر این فیلم آنجا ساخته می شد باز بایستی لوکیشن جدید و نزدیک به آن دوره تاریخی ساخته می‌شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که لوکیشن در ایران و در زمینی به اصطلاح فلات ساخته شود.

به هیچ فیلمسازی نمی‌توان گفت تحت هیچ شرایطی فیلم نساز| قصه خانواده‌ایی که از هم می پاشد
لیلی عاج در پشت صحنه سرهنگ ثریا

وی ادامه داد: زمین مورد نظر در اطراف قم در نظر گرفته و از صفر تا صد لوکیشن ساخته شد. از آنجا که لیلی عاج برای پژوهش نوشتن فیلنامه با خانودهای درگیر با ماجرا در ارتباط بود و عکس‌هایی که در این زمینه دیده بود با عوامل ساخت لوکیشن و فیلم جلسات متعددی برگزار کرد تا تا کار ساخت لوکیشن به پایان برسد.

شعبانی تصریح کرد: وقتی برخی از اعضای آن خانواده‌ها به همراه لیلی عاج از لوکیشن بازدید کردند گفتند بسیار شبیه پادگان اشرف و عین به عین ساخته شده است.

پیوند خانواده‌ها

تهیه کننده سرهنگ ثریا اظهار کرد: در جریان و روند تاریخی و آثار مخربی که یک ایدئولوژی برجا گذاشت موجب شد تا بسیاری  از خانواده‌ها از هم بپاشند و فرزندان از والدین جدا شوند. قصه این فیلم بر یک ملودرام خانوادگی استوار است و سعی دارد پیوندی دوباره بین خانواده‌ها ایجاد کند. این فیلم برعکس نمونه‌های پیشین حول محور جنگ و مبارزه نیست و صرفا نگاهی عاطفی، اجتماعی و تاریخی به موضوع دارد.

مشکلات تولید و پس از تولید

شعبانی درباره به مشکلات پیش آمده هنگام تولید و پس از تولید فیلم اشاره کرد و گفت: در زمان تولید کشور با مشکلاتی روبه رو شد که این مشکلات دامن این فیلم را نیز گرفت.

وی ادامه داد: اما از آنجا که این فیلم برای نشان‌دادن مشقت‌هایی که این دست خانواده‌های مظلوم با آن درگیر بودند و عوامل فیلم با جان و دل در حال ساخت آن بودند، توانستیم این فیلم را به سرانجام برسانیم و راهی جشنواره کنیم.

به هیچ فیلمسازی نمی‌توان گفت تحت هیچ شرایطی فیلم نساز| قصه خانواده‌ایی که از هم می پاشد
پوستر سرهنگ ثریا

شعبانی درپایان با انتقاد از برخی جبهه گیری‌ها در خصوص تعطیل کردن جشنواره بیان کرد: من این باور را ندارم و معتقدم هر شاغلی در هر شرایطی باید به کار خود ادامه دهد. آیا می‌شود به یک نانوا گفت نان نپز، یا به یک فوتبالیست گفت بازنکن یا یک نقاش گفت نقاشی نکش، به همین ترتیب نمی توان به یک فیلمساز گفت فیلم نساز.

«سرهنگ ثریا» تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد.  

گفتنی است؛  ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی و شهروز آقاپور از بازیگران فیلم سرهنگ ثریا هستند.

کد خبر 739262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha