وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به موریتانی و دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور در نخستین سفرش به آمریکای لاتین، راهی نیکاراگوئه شد و بعد از آن هم قرار است به ونزوئلا برود.

سفر امیرعبداللهیان به آمریکای لاتین

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی سیاسی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات موریتانی به نواکشوت سفر کرده بود، پس از رایزنی با مقامات این کشور در مقصد دوم سفرش نواکشوت را با بدرقه وزیر خارجه موریتانی ترک کرد و در نخستین سفرش به آمریکای لاتین راهی ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه شد تا با مقامات عالیرتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

امیرعبداللهیان در ادامه این سفر هم برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ونزوئلا به کاراکاس می‌رود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آذر ماه سالجاری میزبان «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه در تهران بود و در این سفر سند برنامه جامع همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیکاراگوئه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور رسید.

نخستین سفر امیرعبداللهیان به آمریکای لاتین | وزیر خارجه راهی نیکاراگوئه شد؛ ونزوئلا مقصد بعدی

وزیر خارجه نیکاراگوئه در دیدار با امیرعبداللهیان با اشاره به اسناد امضا شده بین دو کشور در یک سال اخیر، ابراز امیدواری کرد با امضای برنامه جامع همکاری‌های دو کشور و برگزاری اولین کمیسیون مشترک ایران و نیکاراگوئه در آینده نزدیک، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

نخستین سفر امیرعبداللهیان به آمریکای لاتین | وزیر خارجه راهی نیکاراگوئه شد؛ ونزوئلا مقصد بعدی

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه مهر ماه سالجاری نیز در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و دو طرف آخرین تحولات در روابط دوجانبه بین دو کشور را بررسی کردند. امیرعبداللهیان در آن دیدار با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست نیکاراگوئه و مرور روند همکاری‌های جاری تأکید کرد: در چارچوب سیاست خارجی متوازن، سیاست ایران در قبال آمریکای لاتین و از جمله نیکاراگوئه بر توسعه و تعمیق همکاری‌ها و اجرایی کردن تفاهمات متمرکز است. 

وزیر خارجه نیکاراگوئه هم ضمن تأکید بر مقابله با یکجانبه‌گرایی و هرگونه هژمونی، بر عزم و اراده رهبری کشور متبوعش برای توسعه مناسبات با ایران تأکید کرد. دنیس مونکادا ضمن با اهمیت خواندن پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علم، فناوری، دفاعی و توسعه همه جانبه بر موضع حمایتی کشورش از ایران در تعمیق بخشیدن به همکاری‌ها در حوزه‌های گوناگون و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد.

سفر به موریتانی

به رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در سفرش به موریتانی واقع در شمال غرب آفریقا با «محمد ولد غزوانی» رئیس جمهور و «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر خارجه موریتانی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت. امیرعبداللهیان در دیدار با محمد ولد غزوانی سلام آیت‌الله ‌رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران را به رئیس جمهور موریتانی ابلاغ کرد.

نخستین سفر امیرعبداللهیان به آمریکای لاتین | وزیر خارجه راهی نیکاراگوئه شد؛ ونزوئلا مقصد بعدی

رئیس جمهور موریتانی هم در دیدار امیرعبداللهیان با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم بر توسعه مناسبات دو کشور تأکید کرد. بررسی مسائل مهم منطقه‌ای از جمله حمایت از مردم و آرمان فلسطین و توسعه روابط بین کشورهای اسلامی و همچنین برگزاری نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در نواکشوت در اسفند ماه سالجاری از دیگر محورهای مورد تبادل نظر در این دیدار بود.

نخستین سفر امیرعبداللهیان به آمریکای لاتین | وزیر خارجه راهی نیکاراگوئه شد؛ ونزوئلا مقصد بعدی

وزیر امور خارجه همچنین در جمع خبرنگاران دیدار و گفت‌وگویش با رئیس جمهور موریتانی را بسیار سازنده خواند و گفت: ایران از هر اقدامی که به ثبات و امنیت منطقه، قاره آفریقا و جهان در رسیدن به جهان امن، آرام و با ثبات کمک کند، حمایت می‌کند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن راهی وزارت خارجه موریتانی شد و ضمن دیدار و گفت‌وگو با «محمد سالم ولد مرزوک» وزیر خارجه موریتانی، در ضیافت شام همتای خود شرکت کرد.

 این نخستین سفر امیرعبداللهیان به موریتانی بعد از تصدی این سمت بود. وزرای خارجه ایران و موریتانی پیش از این در فروردین ماه سالجاری تلفنی گفت‌وگو کردند و در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز دیدار و گفت‌وگو داشتند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین شهریور ماه سالجاری در نخستین سفرش به قاره آفریقا به مالی، تانزانیا و زنگبار سفر کرده بود.

کد خبر 739129
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • NO ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    10 4
    چه کشورهای مهم و تاثیر گذاری!!!!
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    11 2
    مشخص نیست هدف وزارت خارجه از توسعه روابط با کشورهای منزوی و ورشکسته ای مثل ونزوئلا، نیکاراگوئه، کره شمالی و...چیه؟!
    • Borzoo NO ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      10 2
      یعنی تابحال شما نفهمیده ای ؟؟ صادرات سوخت مجـــــانی
  • حمید US ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    11 2
    هدفش پر کردنجیبشان است