مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
۲ نفر

یکی از مطمئن ترین روش های سرمایه گذاری در زمینه باغداری احداث باغ گردو است.

گردو

قدم اول برای دستیابی به یک باغ گردو پرمحصول، انتخاب نهال مرغوب و شناسنامه دار است زیرا اگر کیفیت محصول تولید شده بالاتر باشد، بازار پسندتر بوده و سبب درآمد زایی بهتر خواهد شد پس دقت داشته باشید قدم اول را برای انتخاب نهال لیبل دار درست بردارید.

در این مقاله قصد داریم به معرفی نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور از نهال های لیبل دار و مرغوب تولید شده در شرکت رویال نهال بپردازیم. خیلی از باغداران به دلیل خرید اشتباه نهال گردو چندلر و فرنور بدون لیبل، به نتیجه ی دلخواه و مطلوب نمی رسند. پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید چون با مطالعه ی این مقاله و کسب اطلاعات صحیح در مورد گردو چندلر و فرنور به احداث باغ این ارقام علاقمند خواهید شد.

ویژگی های نهال های لیبل دار

لیبل نهال، در واقع اصالت نهال تولید شده را تضمین می نماید. با تهیه نهال لیبل دار، باغدار می تواند با خیال راحت اقدام به احداث باغ گردو نماید. هنگام خرید نهال لیبل دار توجه داشته باشید که ارتفاع نهال، زیر نیم متر نباشد و نهال لیبل دار حداقل باید ۲ متر ارتفاع داشته باشد. علاوه بر این بهترین ارتفاع برای جابه جایی نهال بین ۱ تا ۲ متراست.

نهال های چندلر و فرنور لیبل دار حتما باید پیوندی باشد و چیزی به اسم نهال بذری اصلاح شده چندلر و فرنور وجود ندارد! دقت داشته باشید که نهال های لیبل دار را فقط می توانید از نهالستان های معتبر و مجوز دار تهیه کنید.

حال نکاتی مرتبط به گردو چندلرو فرنور را بیشتر بررسی کنیم:

معرفی گردو چندلر

این رقم گردو پیوندی اولین بار توسط دانشگاه کالیفرنیا معرفی شده و به طورکلی از برجسته ترین گردوهای مورد کشت در کالیفرنیا و جهان محسوب می شود. رقم گردو چندلر به خاطر داشتن کیفیت مغز بالا و شفاف، به شدت بازار پسند است.

گردو پیوندی چندلر دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل آفات و سرما است. این رقم گردو مناسب آب وهوای معتدل، خشک و نیمه سردسیری است. رقم گردو چندلر برای گرده افشانی نیازمند به رقم های فرنور، فرنت یا روند است.

به ازای هر ۱۰ اصله گردو چندلر، ۱ اصله رقم گرده افشان باید کشت شود. رقم گردو چندلر با قدرت کشت متوسط به طور نیمه قائم رشد می کند. همان طور که در ابتدا گفتیم، این رقم در حال حاضر یکی از محبوب ترین گردوهای جهان محسوب میشود.

گردو چندلر برای ارتفاعات ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ مناسب بوده و در ارتفاعات بالاتر عملکرد بهتری دارد. محصول گردو چندلر دارای پوسته ای نازک و ظاهری بیضی شکل است که به راحتی مغز از پوسته چوبی آن جدا میشود.

رقم پیوندی گردو چندلر جزو ارقام دیربرگ ده محسوب میشود و ۲۵ روز دیرتر از ارقام ژنوتیپ شروع به جوانه زدن می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این رقم برای مناطقی که دارای سرمای بهاره هستند؛ ازجمله آذربایجان، لرستان، ارومیه، تویسرکان، بانه، قزوین، تهران، تبریز، کرمان، و ... مناسب ترین رقم گردو محسوب میشود.

گردو چندلر دارای عملکرد و باردهی فوق العاده ای است. میوه ی آن پوست کاغذی و درشت بوده و مغز این گردو سفید رنگ است و حتی تابستان های گرم روی کیفیت این مغز تاثیر گذار نیست.

از ویژگی های مشترک این ارقام گردو زود بازده میتوان به باردهی از سال اول اشاره کرد. همچنین باردهی هر دو رقم جانبی است. دیر گل بودن این ارقام سبب می شود در بسیاری از مناطق کشورمان که باغات دچار سرما زدگی می‌شود، این ارقام قابلیت کشت داشته باشند زیرا رقم گردو چندلر و فرنور مقاومت بسیار بالایی دربرابر سرمای بهاره از خود نشان می‌دهد.

فاصله کاشت این ارقام ۷*۵ بوده و در هکتار میتوان ۲۸۰ اصله نهال گردو چندلر یا فرنور کاشت کرد. به ازای هر درخت ۵ ساله میتوان به طور متوسط ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم گردوی خشک برداشت کرد در واقع به ازای ۲۸۰ اصله در هکتار از درخت ۵ ساله گردو چندلر و فرنور میتوان ۵۶۰۰ کیلوگرم محصول برداشت کرد که معادل ۲ برابر گردوهای بومی است.

خرید نهال گردو چندلر و فرنور لیبل دار

معرفی گردو فرنور

نهال گردو فرنور از جمله نهال های مقاوم به سرما و مناسب کاشت در مناطق سرد و کوهستانی است و تا سطح ارتفاع ۱۸۰۰ متر از دریای آزاد بازدهی خوبی از خود نشان خواهد داد.

همانطور که گفتیم نهال گردو فرنور بسیار دیرگل و مقاوم به سرما بوده و مقاومت خوبی در برابر سرمای بهاره دارد؛ سرمای بهاره توانایی آسیب رساندن به گل های آن را ندارد لذا برای کاشت در شهرهای قم، مشهد، گلستان، بجنورد، سمنان، یزد، ایلام، بیرجند و ... مناسب است.

مناطق ذکر شده در بالا، سازگاری آب و هوایی خوبی با نهال گردو فرنور دارند و از دمای ۱۵- تا ۴۰+ را تحمل می کنند. امروزه سرمای بهاره، کاشت نهال و احداث باغ را با مشکلاتی مواجه کرده لذا با توجه به اطلاعات و شرایط آب و هوایی منطقه خود، بهتر است از ارقام مناسب و سازگار با اقلیم خود استفاده نمایید.

ویژگی های بارز گردو چندلر و فرنور

  1. دیرگل بودن (مقاوم به سرما) یکدست بودن محصول.
  2. پایه کوتاه.
  3. مقاومت بالا به بیماری ها و آفات.
  4. زود بازده بودن (باردهی از سال اول).
  5. یکدست بودن محصول.

به دلیل اینکه درختان این گردوها ارتفاع زیادی نمی‌گیرند و باردهی آن ها حالت خوشه ای دارند، کسانی که قصد احداث باغ گردو چندلر و فرنور را دارند، فریب بازاریابی نهال های غیرپیوندی این ارقام را نخورند. رقم غیرپیوندی چندلر و فرنور ۱۰ سال طول می کشد که به باردهی برسد و موجب ناامیدی کسانی می شود که شروع به احداث کرده اند. برای فهمیدن پیوندی بودن نهال گردو فقط باید تنه ی نهال مورد بررسی قرار بگیرد و محل زخم نیز کاملا مشخص باشد.

خرید نهال گردو چندلر و فرنور لیبل دار

خرید نهال گردو چندلرو فرنور لیبل دار

پس از کسب اطلاعات کافی از ویژگی های نهال های لیبل دار چندلر و فرنور، نوبت به خرید و تهیه نهال است. همان طور که قبلا گفته شد، نهال های لیبل دار را تنها از نهالستان های مجوز دار می توانید تهیه نمایید.

نهال گردو چندلر و فرنور پیوندی تولید شده توسط شرکت رویال نهال که یکی از بزرگترین و معتبرترین مرکز عرضه مستقیم نهال در کشور است، دارای لیبل از جهاد کشاورزی بوده و ارتفاع نهال های آن بالای ۲ متر است. مشخصه ی بارز نهال چندلر و فرنور، پیوندی بودن آنها است.

در شرکت رویال نهال، پیوندک های تهیه شده برای پیوند این ارقام، از باغات مادری داخل کشور است و این امر سبب خاطر جمع شدن مشتریان این نهالستان شده است.

خرید نهال گردو چندلر و نهال گردو فرنور از نهالستان رویال نهال آرمین قاسمی به صورت مستقیم و بدون واسطه صورت می گیرد و همچنین خرید نهال به صورت حضوری و آنلاین از این مرکز امکان پذیر است.

باغداران عزیز توجه داشته باشید که نهال های تولید شده در این نهالستان، زیر نظر مهندسین مجرب سازمان جهاد کشاورزی بوده و همه ی نهال ها دارای گواهی سلامت، بهداشت و قرنطینه هستند.

آدرس گلخانه: آذربایجان غربی، میاندواب، انتهای کوی رابری، نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی، گلخانه آرمین قاسمی

۰۹۱۴۱۸۱۱۵۲۰

۰۹۳۰۱۸۱۱۵۲۰

۰۹۲۰۱۸۱۱۵۲۰

۰۴۴۴۵۳۳۰۵۲۷

برای اطلاعات بیشتر به سایت ROYALNAHAL.COM مراجعه نمایید.

کد خبر 739109

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha