شایعه‌پراکنی معضلی‌ست که تنها محدود به کشور ما نمی‌شود، این کار که با اهداف سودجویانه انجام می‌شود در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد. بعد از وقوع زلزله در شهرستان خوی شایعات بسیاری در فضای مجازی منتشر شد که باعث نگرانی مردم این شهر زلزله‌زده شد.  

پاشایی

 همشهری آنلاین- محمد  بلبلی:   معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا در این‌باره گفت: بعد از وقع اتفاقاتی مانند زلزله خوی افراد مغرض و سودجو با اهداف مختلف اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی شایعه‌سازی می‌کنند و باعث سردرگمی یا ترس در بین شهروندان می‌شوند. در همین زلزله چندروز پیش شهرستان خوی در فضای مجازی شایعاتی مانند، طبیعی نبود زلزله یا وقوع یک زلزله بزرگ‌تر و... ایجاد شد که شهروندان را دچار ترس و وحشت کرد.  

سرهنگ رامین پاشایی افرود: بازنشر این اخبار کذب و شایعات توسط افراد ناآگاه باعث گسرتش سریع‌تر شایعات می‌شود. از شهروندان درخواست می‌کنیم، اگر از صحت اخبار مطمئن نیستند و خبر را از منابع غیررسمی دریافت کرده‌اند به هیچ وجه اقدام به بازنشر نکنند.

وی اظهار کرد: هر گاه در کشور شاهد حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و حتی شیوع بیماری مانند کرونا هستیم، معاندین، مغرضین و افرادی که قصد صدمه زدن به آرامش مردم و حیثت آب و خاک کشورمان را دارند، در اینگونه مواقع خیلی سریع شروع به شایعه‌سازی می‌کنند.  

سرهنگ پاشایی ادامه داد: این شایعه‌سازی‌ها با اهداف مختلفی انجام می‌شود، اولین هدف آنها ایجاد تشویش در اذهان عمومی است، تا بتوانند با سردرگم کردن افراد جامعه، اهداف بزرگ‌تر و مخرب‌تری را اجرایی کنند. به طور مثال در زلزله خوی خیلی سریع شایه‌سازان کار خود را آغاز کردند و شایعاتی از قبیل اینکه تا ساعاتی دیگر در تبریز و زنجان نیز زلزله خواهد آمد را در فضای مجازی منتشر کردند، این در حالی‌ست که تا کنون حتی مراکز علمی و تخصصی هم نتوانسته‌اند زلزله را پیش‌بینی کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا افرود: این افراد با توجه به ساعات زلزله که در شب اتفاق افتاد، قصد داشتن تا مردم را مجبور به خارج شدن از خانه‌ها و روانه شدن به خیابان‌ها کنند تا در مرحله بعد بتوانند منازل‌ آنها را مورد سرقت قرار دهند، همچنین در ادامه، در اذهان مردم نارضایتی به وجود بیاورند، اما اطلاع‌رسانی با همکاری رسانه ملی این عمل آنها را خنثی کرد.

وی با اشاره به اینکه در چنین مواقعی بسته به موقعیت منطقه مورد حادثه، ممکن است عملیات کمک‌رسانی کمی با کندی صورت بگیرد، گفت: این کندی در کمک‌رسانی فقط مربوط به ایران نیست بلکه در تمام دنیا در مواقعی ممکن است اتفاق بیفتد. در زلزله خوی شایعه‌سازان خیلی زود وارد عمل شدند و با تهیه عکس‌ و فیلم مشغول به تقطیع و تحریف کردن ماجرا شده و با این کار باعث تشویش اذهان عمومی، ایجاد یاس و ناامیدی شدند. این افراد با این کار خدمات مسئولین را زیر سوال ‌بردند و در بین شهروندان نارضایتی ایجاد کردند.

سرهنگ پاشایی افزود: ‌یک شایعه‌ای که به تازگی مطرح شده، جمع‌آوری کمک‌های مردمی به منظور یاری رساندن به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر شهرستان خوی است که توسط کلاهبرداران منتشر شده. شایعه‌سازان شایعه جمع‌آوری کمک‌های مرمی را با سوء استفاده از موقعیت ایجاد شده و نام، اعتبار و شهرت افراد مشهور و نامی کشور ایجاد کردند. شهروندان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان را از طریق سایت‌های رسمی و مراجع قانونی دارای مجوز که نام و مشخصات و شماره حساب‌های آنها از طریق رسانه‌های ملی و خبرگزاری‌های معتبر اطلاع‌رسانی می‌شود، پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: شایعات بسیاری در این چند روز توسط مغرضین منتشر شد، منبع و منشا بسیاری از این شایعات خارج از کشور بود و  رسانه‌های خارج از ایران به شدت در شیپور این شایعات  می‌دمند.

سرهنگ پاشایی اظهار کرد: بعضی از شایعات که جنبه طنز و غیرجدی دارند و گاهی به عنوان دروغ سیزده‌  منتشر می‌شوند، یا شایعاتی کم‌تاثیر که به صورت گسترده منتشر نمی‌شود و برای جامعه مضر نیستند شامل اعمال قانون نمی‌شوند. اما انتشار اخبار، به نحوی که باعث تشویش اذهان عمومی، یا بدون هیچ پایه و اساس و مدرکی باشند، بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ جرم محسوب شده و شامل مجازات می‌شود.

وی در پایان گفت: توصیه ما برای مردم این است که اخبار را از طریق خبرگزاری‌های معتبر و رسمی یا رسانه ملی دنبال کنند، کما اینکه شبکه خبر سیما آخرین اخبار را به صورت شبانه‌روزی اعلام می‌کند. بعضی از شهروندان بدون قصد قبلی در چرخه بازنشر شایعات قرار می‌گیرند و شایعات مغرضانه‌ را بدون شناخت منبع خبر در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

سرهنگ پاشایی تاکید کرد: هم‌وطنان عزیز موارد مشکوک اینچنینی را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ با همکاران ما در پلیس فتا در میان بگذارند.

کد خبر 739108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام IN ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    3 3
    اوخی،چه چهره مهربونی دارن...ولی مشخص نیست که پشت اون چهره مهربان چی وجود داره...ممکنه هم خوب باشه و هم بد