این روزها خبرهای گوناگونی از وجود ربع سکه های تقلبی در بازار همزمان با عرضه ربع سکه در بورس کالا به گوش می رسد. فعالان این حوزه نیز این خبرها را تایید کرده و از افزایش ربع سکه های تقلبی در بازار خبر می دهند.

سکه

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: این روزها خبرهای گوناگونی از وجود ربع سکه های تقلبی در بازار همزمان با عرضه ربع سکه در بورس کالا به گوش می رسد. فعالان این حوزه نیز این خبرها را تایید کرده و از افزایش ربع سکه های تقلبی در بازار خبر می دهند.

همچنین از زمانی که عرضه ربع سکه در بورس کالا آغاز شده است،  برخی از سودجویان شایعه کردند که خریداران هنگام دریافت سکه های بورسی باید هزینه ای را بابت صحت سنجی در خصوص اصل یا تقلبی بودن سکه های دریافتی پرداخت کنند و اگر ربع سکه ای را بدون اینکه هزینه کارشناسی آن را پرداخت کنند، تحویل بگیرند هر گونه عواقب بعدی آن متوجه خودشان خواهد بود.

با پیگیری هایی که از اداره خزانه بانک رفاه کارگران داشتیم صحت یا سقم این شایعات را مورد بررسی قرار دادیم. یکی از مسئولان اداره خزانه بانک رفاه کارگران در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص اینکه هزینه کارشناسی از مردم بابت صحت سنجی سکه ها گرفته می شود، گفت: خیر صحت ندارد. تنها هزینه ای که از مردم گرفته می شود هزینه انبارداری است که برای هر سکه هزار و ۹۰ ریال روزانه گرفته می شود و قبل از تحویل سکه ها این هزینه از مشتریان گرفته می شود. 

وی در این خصوص که گفته می شود ربع سکه هایی که بانک رفاه بین مشتریان توزیع می کند سکه های خزانه بانک رفاه است که ممکن است تقلبی باشد، هم گفت: این گفته‌ها صحت ندارد و تمام ربع سکه هایی که بانک رفاه به مشتریان بورس می دهد تماما از بانک مرکزی گرفته می شود. خزانه بانک رفاه ربع سکه ای ندارد که به مردم عرضه کند. 

موارد تقلب بالاست؟

سری به چهارراه استانبول زدیم تا اوضاع را رصد کنیم. البته از هر ۵ صرافی یک فروشنده واقعی وجود دارد و بقیه درجا می گویند فروش نداریم. قیمت های فروش ربع سکه نیز اختلاف ۱۰۰ تا ۳۰۰ با هم دارند. 

یکی از صرافانی که ربع سکه را با اختلاف قیمت ۳۰۰ تومانی می دهد به ما می گوید: قیمت ما قیمت بازار اصلی طلا و سکه است و نرخ ها بالا نیست، آنهایی که به شما قیمت پایین می دهند سکه هایشان اصل نیست.
در حین اینکه با ما صحبت می کند، یکی از همکارانش که صرافی اش چند مغازه  پایین تر است، وارد صرافی می شود و یک ربع سکه از جیبش در می آورد و او را مخاطب قرار می دهد و می گوید: این ربع سکه تقلبی  را ببین که چقدر حرفه ای ضرب شده و تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن کار هر کسی نیست.

صراف از زیر پیشخوان وکیوم هایی که جدیدا خریداری کرده را روی روی پیشخوان می گذارد و رو همکارش می گوید: این روزها سکه تقلبی در بازار زیاد شده است. من اخیرا از این وکیوم های نازک و با کیفیت خریداری کردم که کسی نتواند وکیوم را باز کند و جای سکه اصل با تقلبی را تعویض کند. 

راست می گوید؛ وکیوم هایش آنقدر شق و نازک هستند که با دست یا وسیله ای تیز و نازک هم قابل باز شدن نیستند. او وکیوم های چند ربع سکه را به همکارش نشان می دهد که بخاطر ضخامت شان به راحتی از هم جدا می شوند.
وی رو به ما می گوید:‌ باید ربع سکه را با وکیومی با برچسب همان صرافی که از او خرید انجام می دهید، بخرید وگرنه احتمالش زیاد است که سرتان کلاه برود.

وارد صرافی دیگری می شویم و از او می پرسیم که ربع سکه ضرب ۸۶ دارد، می گوید: اگر تعداد بالا بخواهی ندارم اما ضرب سال های ماقبل را دارم البته با وکیوم مغازه خودم نیست. پیشنهاد می کنم اگر ضرب ۸۶ می خواهی از جایی بخر که با نام صرافی خود برایت وکیوم کند؛ چرا که اگر مشکلی به وجود آید و تقلبی باشد صراف ها گردن نمی گیرند حتی اگر شکایت کنید. 

احتمال تخلف این صنف بیشتر است

کامران سلطانی زاده، دبیرکل کانون صرافان کشور در خصوص ربع سکه های تقلبی که این روزها در بازار زیاد شده است، در گفت و گو با همشهری آنلاین می گوید: هفته گذشته فردی همراه با یک سکه تقلبی به ما مراجعه کرد که بعد از ملاحظه وکیوم آن مشاهده کردیم که وکیوم و پلمپ یکی از صرافی های معروف ما را جعل کرده بودند که نشان می دهد جاعلان به شکل حرفه ای وارد این کار شده اند. البته پیگیری جعل وظیفه نهاهای انتظامی، امنیتی و نظارتی است و ما به عنوان ضابط نمی توانیم ورودی به بازار داشته باشیم اما آنچه وظیفه ماست این است که اگر شکایتی در این خصوص داشت پیگیری های لازم را انجام دهیم و از این بابت نظارت داریم. 

طبق توصیه رئیس کانون صرافان، مردم باید برای خرید سکه حتما به صرافی های مجاز مراجعه کنند و سکه را همراه با فاکتور رسمی بخرند. اگر صراف سکه با وکیوم جای دیگری را می دهد موظف است به خریدار فاکتوری دهد که شماره سریال وکیوم در آن قید شده باشد تا قابل پیگیری قضایی باشد. کسی در خصوص سکه تقلبی می تواند هم به کانون صرافان هم به بانک مرکزی شکایت کند. صرافی معتبر باید جواز معتبر داشته باشد و تاریخ آن اعتبار داشته باشد، باید مجوز این صرافی را از طریق بانک مرکزی راستی آزمایی کرد.

وی می گوید: صرافی هایی که عنوان "سکه و صرافی" را دارند زیر نظر بانک مرکزی نیستند و زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر هستند. بیشتر مشکلاتی که در خرید سکه های تقلبی وجود دارد برای صنف سکه و طلاست چون تعدادشان بیشتر از صرافی هاست. امکان ندارد صرافی رسمی پلمپ جعلی به کسی بدهد، به این علت که مجوز صراف رسمی ۳۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما با ۲۰۰ هزار تومان می توان مجوز "سکه و صراف" گرفت لذا احتمال تخلف صرافی بسیار کم تر است.

سکه را فقط از سکه فروشان بخرید نه طلافروشان

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص نظارت بر ربع سکه های تقلبی در بازار در گفت و گو با همشهری آنلاین می گوید: نظارت ما فقط بر واحدهای صنفی است که زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر تهران فعالیت می کنند و این روزها نظارت ما به دلیل زیاد شدن سکه های تقلبی بیشتر شده است. اتحادیه آمادگی دارد به شکایات در کمترین زمان رسیدگی کند. 

بسیاری از طلافروشان و سکه فروشان سکه بدون وکیوم و پلمپ از مشتری نمی خرند و معمولا خود هم بدون وکیوم نمی فروشند. اما وکیوم یا پلمپ سکه موجب می شود تا نتوان اصل یا تقلبی بدون آن را تشخیص داد، بذرافشان در این خصوص عنوان می کند: وکیوم برای ضمانت و راحتی مشتری است. مردم باید سکه را فقط از سکه فروشان بخرند نه طلافروشان. مردم بعد از اطمینان از اصالت فروشنده، باید کارت سکه ای که می خرند کارت وکیوم همان واحد صنفی باشد همچنین هولوگرام اتحادیه طلا و جواهر تهران باید روی وکیوم سکه ای که می فروشند درج شده باشد. حتما نیز باید فاکتور سکه را از سکه فروش دریافت کنند. در صورتی که پلمپ باز نشده باشد، در صورتی تقلبی بودن سکه، شکایت قابل پیگیری است. 

کد خبر 738796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha