دیروز آخرین نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر هم اجرا شدند و کار چهل و یکمین دوره این جشنواره هم به پایان رسید.

جشنواره تئاتر فجر

به گزارش همشهری آنلاین، با پایان یافتن جشنواره، امروز آیین اختتامیه آن در تالار وحدت اجرا می‌شود و برندگان این دوره جوایزشان را دریافت می‌کنند. دوره‌ای که البته جشنواره مجموعه‌ای از برندگان تئاتر استان‌ها و همین طور بعضی نمایش‌های پیش تر اجرا شده بود، به اضافه چند گروه خارجی از کشورهای عراق، عمان، اردن، برزیل و اسپانیا که البته نمایش سه گروه هم به دلایل مختلف لغو شد. به بهانه اختتامیه چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر نگاهی داریم به برندگان پنج دوره گذشته این جشنواره:

مروری بر ۵ سال اختتامیه تئاتر فجر در روز اختتامیه چهل‌ویکم| از چهره‌های مطرح تا کرونا

جشنواره سی‌وششم، چند داستان دیگر و آکواریوم

این دوره جشنواره سال ۹۶ و به دبیری فرهاد مهندس‌پور برگزار شد. در این دوره جایزه بازیگری زن به ستاره پسیانی برای نمایش صد در صد و معصومه کریمی ‌برای نمایش چند داستان دیگر تعلق گرفت.

در بخش بازیگری از هوتن شکیبا، فرزین محدث برای نمایش شب دشنه‌های بلند و حسین محب اهری برای بازی در نمایش خسیس تقدیر شد و بهنام شرفی برای نمایش آبی مایل به صورتی جایزه بهترین بازیگری مرد را گرفت.

سیامک احصایی هم که با نمایش آکواریوم در این جشنواره حضور داشت، در بخش کارگردانی مورد تقدیر قرار گرفت، اما دیپلم افتخار و تندیس بخش مسابقه ایران را پیام لاریان برای نمایش چند داستان دیگر دریافت کرد. در بخش مسابقه بین‌الملل هم دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به اشکان خیل‌نژاد کارگردان نمایش پسران تاریخ تعلق گرفت.

مروری بر ۵ سال اختتامیه تئاتر فجر در روز اختتامیه چهل‌ویکم| از چهره‌های مطرح تا کرونا

جشنواره سی‌وهفتم، حضور چهره‌های تئاتری

سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر سال ۹۷ برگزار شد و در اختتامیه آن در روز ۴ اسفند برندگان معرفی شدند. دبیر این دوره جشنواره نادر برهانی مرند بود و بسیاری از چهره‌های شناخته شده تئاتر در آن حضور داشتند. از جمله فاطمه معتمدآریا، پیام دهکردی و آرش دادگر.

 در این دوره در بخش بازیگری زن در بخش مسابقه تئاتر ایران آرزو عبدالهی برای بازی در نمایش «آنشرلی با موهای خیلی قرمز» برگزیده شد و مونا بارانی برای بازی در نمایش «رومئو و ژولیت» جایزه برتر را گرفت. در بخش بین‌الملل هم مارال فرجاد برای بازی در نمایش «وقتی خروس غلط می‌خواند» و پریا وزیری برای بازی در نمایش «خنکای ختم خاطره» جایزه برتر را گرفتند و فاطمه معتمدآریا برای نمایش «خنکای ختم خاطره» جایزه برگزیده را دریافت کرد.

در بخش بازیگری مرد هم جایزه به امیر نوروزی برای بازی در نمایش «لانچر ۵» رسید و ابراهیم عزیزی برای بازی در نمایش «فیل در تاریکی»  برگزیده شد.

در بخش بین‌الملل فرزین محدث برای بازی در نمایش «استیو جابز»، بانی پال شومون برای بازی در نمایش «وقتی خروس غلط می‌خواند» پیام دهکردی برای بازی در نمایش «ابلوموف» و مصطفی شبخوان برای بازی در نمایش «جادویت می‌کنم» جایزه گرفتند و اصغر پیران برای بازی در نمایش «نامبرده» از ایران به عنوان برگزیده معرفی شد.

اما جایزه بهترین کارگردانی بخش مسابقه ایران را مهرداد مصطفوی برای گارگردانی نمایش «فیل در تاریکی» دریافت کرد. در بخش بین‌الملل هم علی شمس برای کارگردانی نمایش «وقتی خروس غلط می‌خواند» آرش دادگر برای کارگردانی نمایش «او» و شهاب آگاهی برای کارگردانی نمایش «پرومته/ طاعون» جایزه گرفتند و علی‌اصغر دشتی برای کارگردانی نمایش «نامبرده» برگزیده شد.

مروری بر ۵ سال اختتامیه تئاتر فجر در روز اختتامیه چهل‌ویکم| از چهره‌های مطرح تا کرونا

جشنواره سی و هشتم، بیگانه در خانه جوایز را درو کرد

سی و هشتمین جشنواره تئاترفجر پیش از شیوع کرونا در ایران و در بهمن ماه و این بار هم به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار شد و ۱۰ بهمن و در اختتامیه آن برندگان معرفی شدند.

در این جشنواره محمد مساوات با نمایش به یادماندنی بیگانه در خانه حضور داشت و به عنوان پدیده جشنواره در بخش‌های مختلف جایزه گرفت. نکته دیگر این جشنواره حضور بازیگرانی بود که به دلیل حضور در سینما مطرح هستند. هرچند کارشان را از تئاتر شروع کرده‌اند. از جمله نوید محمدزاده و امیر جدیدی که اولی در نمایش محمد مساوات حضور داشت و دومی ‌برای بازی در نمایش شاه ماهی نقدهای بسیار خوبی گرفت. علی شادمان هم این روزها برای بازی در سریال‌های مختلف شناخته‌شده است، در نمایش شاه ماهی حضور داشت.

در بخش بازیگری زن، لوح تقدیر و جایزه نقدی به «آرزو عبدالهی» برای نمایش «باق وحش» از شهر کرد و «یلدا عباسی» برای نمایش‌های «مارلون براندو» و «کمیته نان» از تهران اهدا شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش هم به «رومینا مومنی» برای نمایش «بیگانه در خانه»   رسید.

در بخش بازیگری مرد، لوح تقدیر و جایزه نقدی به علی شادمان برای نمایش «شاه ماهی» از تهران و «مجید رحمتی» برای نمایش «کریم لوژی» از تهران تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگر مرد را هم امیر جدیدی برای نمایش «شاه ماهی» دریافت کرد. اما جایزه ویژه هیات داوران در بخش بازیگری مرد شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نوید محمدزاده برای بازی در نمایش «بیگانه در خانه» رسید.

در بخش کارگردانی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به رضا بهاروند برای نمایش «شاه ماهی» از تهران و مجتبی رستمی‌فر برای نمایش «همه فرزندان مکبث» از اهواز تعلق گرفت.

مروری بر ۵ سال اختتامیه تئاتر فجر در روز اختتامیه چهل‌ویکم| از چهره‌های مطرح تا کرونا

«بیگانه در خانه» هم یک بار دیگر مطرح شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را برای سیدمحمد مساوات به دنبال داشت. جایزه ویژه هیات داوران در این بخش، شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش هم «ژنتیک» به کارگردانی مهسا غفوریان از مشهد اهدا شد.

جایزه بزرگ این بخش به نمایش «بیگانه در خانه» به کارگردانی محمد مساوات اهدا شد.

مروری بر ۵ سال اختتامیه تئاتر فجر در روز اختتامیه چهل‌ویکم| از چهره‌های مطرح تا کرونا

جشنواره سی‌ونهم، تئاتر در سایه کرونا

سی و نهمین جشنواره تئاتر سال  ۹۹ و در حالی برگزار شد که کرونا بی رحمانه می‌تاخت و در نبود واکسن جان هنرمندان بسیاری را گرفت. دبیر این دوره حسین مسافر آستانه بود و اختتامیه آن ۲۰ بهمن و طبق روال همیشه در تالار وحدت برگزار شد.

در این دوره جایزه بازیگری زن در  مسابقه تئاتر صحنه‌ای را ویدا موسوی برای «بهشت حکیم الله» و آیه کیانپور برای «سگدو» دریافت کردند.

در بخش بازیگری مرد سروش طاهری برای بازی در «سگدو» جایزه برتر را گرفت و جایزه برگزیده به حمیدرضا محمدی برای «هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» رسید.

در بخش کارگردانی لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر کارگردانی به «اوشان محمودی» برای کارگردانی نمایش «پینوکیو» و «نیما ایمان زاده» برای کارگردانی نمایش «باب بارا» تعلق گرفت.

این دوره یک جایزه ویژه هم برای پرداختن به موضوع پاندمی ‌داشت. لوح تقدیر ویژه هیأت داوران و جایزه نقدی این بخش به گروه نمایش «اپیدمی» به کارگردانی «رضا پورتراب زاده» تعلق گرفت.  همچنین جایزه ویژه هیأت داوران بخش صحنه‌ای به نمایش «کمین ژاله» به کارگردانی «حامد مکملی» از قزوین تعلق گرفت.

مروری بر ۵ سال اختتامیه تئاتر فجر در روز اختتامیه چهل‌ویکم| از چهره‌های مطرح تا کرونا

جشنواره چهلم، درخشش دو نمایش خوب

چهلمین جشنواره تئاتر فجر سال گذشته و به یک بار دیگر به دبیری حسین مسافر آستانه برگزار شد.

اختتامیه این جشنواره هم در سایه کرونا و با در نظر گرفتن مقررات بهداشتی برگزار شد. یکی از اتفاقات اختتامیه هم حضور رضا رویگری در آن بود. دو نمایش «احتمالات» از علی شمس و «مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار» به کارگردانی مجتبی‌فر از اهواز هم نمایش‌های خوب این دوره بودند که جوایزی هم دریافت کردند. در این دوره و در بخش بازیگری زن، نسرین درخشان‌زاده برای بازی در نمایش احتمالات و الهام شعبانی برای بازی در نمایش بابا آدم تقدیر شدند و نورا هاشمی ‌برای بازی در نمایش بانوی محبوب من از تهران جایزه نفر برگزیده را دریافت کرد.

جایزه بازیگری مرد هم به پیام نوروزی برای بازی در نمایش زندگی سگ مرده رسید.

در بخش کارگردانی هم علی شمس برای کارگردانی نمایش احتمالات از تهران تقدیر شد و مجتبی رستمی‌فر برای کارگردانی نمایش مرثیه‌ای بر قتل ژولیوس سزار از اهواز جایزه نفر برگزیده بخش کارگردانی نمایش‌های صحنه‌ای را به دست آورد.

کد خبر 738681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha