گوگل یک سیستم هوش مصنوعی جدید به نام «موزیک ال ام» (MusicLM) ایجاد کرده است که می‌تواند موسیقی را در هر سبکی از توصیفات متنی تولید کند.

گوگل هوش مصنوعی

به گزارش همشهری انلاین و به نقل از اسنترستینگ انجینیرینگ، این غول فناوری به دلیل مسائل اخلاقی، تصمیم گرفته این سیستم را در دسترس عموم قرار ندهد. کئونوو چوی،، دانشمند هوش مصنوعی در آزمایشگاه گائودیو در توییتی نوشته است: این برای من بزرگتر از «چت جی پی تی»( «چت جی بی تی» یک «چت‌بات» (Chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند هر سوالی را جواب دهد. «چت جی پی تی» می‌تواند موضوع‌ها و مباحث پیچیده‌ای را در حوزه‌های تخصصی مختلف مثل فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی درک کند) است. من می گویم گوگل تقریبا مشکلات یک نسل موسیقی را حل کرده است.
اگرچه «موزیک ال ام» اولین سیستم هوش مصنوعی مولد برای موسیقی نخواهد بود، اما اولین سیستمی است که آهنگ‌هایی با «صداقت بالا» و ترکیب بندی پیچیده ایجاد می‌کند.

این الگوریتم می‌تواند » پس از تمرین روی مجموعه داده‌ای شامل ۲۸۰ هزار ساعت موسیقی، آهنگ‌هایی را تولید کند که برای توصیف «پیچیدگی‌های قابل توجه»، منطقی باشند. این سیستم می تواند بر روی ملودی‌های موجود، خواه همراه با سوت نواخته شوند، زمزمه شوند، خوانده شوند، یا بر روی یک ساز نواخته شوند، کار کند.

به گفته محققان گوگل، «موزیک ال ام» همچنین می‌تواند از موسیقی‌هایت تمرین شده، مجموعه‌ای از توصیف‌های متوالی بنویسد  و آن‌ها را به یک داستان یا روایت موسیقی تبدیل کند. علاوه بر این، «موزیک ال ام» می‌تواند با ترکیبی از تصویر و زیر نویس عنوان کارگردانی شود، یا می‌تواند موسیقی‌ تولید کند که توسط یک نوع ساز خاص در سبک خاصی نواخته می‌شود. اگرچه این سیستم از نظر فنی می تواند صداها را تولید کند، اما نتایج ایده آلی در این زمینه به دست نمی‌اورد  و شاید  آواها و صداهایی تحریف شده را تولید کند.

مشکلات کپی رایت

مساله کلیدی برای گوگل، پتانسیل سیستم «موزیک ال ام» در استفاده از داده‌های آهنگ‌های تمرین شده‌ای است که حاوی ترانه‌ها و ملودی‌های دارای حق چاپ هستند. در یک آزمایش، محققان دریافتند که یک درصد از موسیقی تولیدی سیستم مستقیما از آهنگ‌های کپی شده‌اند، که « موزیک ال ام » پیشتر روی آن‌ها تمرین کرده است. تک کرانچ در گزارشی به این نکته اشاره کرد که این رقم به اندازه‌ای بالا است که کسب‌وکارها را برای انتشار «موزیک ال ام» به شکل فعلی‌اش مردد کند.

محققان بر لزوم تلاش بیشتر در آینده برای رسیدگی به این خطرات مرتبط با تولید موسیقی تاکید کردند. با این حال، برخی از مردم هنوز از آهنگ‌های تولید شده مبتنی بر هوش مصنوعی در گوگل شگفت‌زده هستند. یکی از کاربران توییتر نوشت: از دیدن کیفیت آوازهای تولید شده تحت تاثیر قرار گرفتم. به نظر واقعی می رسد اما به زبانی خارجی.

کد خبر 738469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha