یکی از انواع یوزها در جهان، یوز ایرانی است، این سریع‌ترین موجود جهان، مدت‌هاست در کشور ما در معرض خطر انقراض قرار گرفته، علاوه بر این مشکلات زیست‌محیطی نیز زندگی را برای محدود یوزهای باقیمانده سخت کرده است.

کهرم

 همشهری آنلاین - محمد بلبلی: در این میان تلاش‌هایی نیز برای احیای یوز انجام شده که به نوعی تولیدمثل و تولد یوز در اسارت مهم‌ترین آنهاست، اما آیا اینگونه اقدامات می‌تواند جلوی انقراض این موجود زیبا را بگیرد؟ اسماعیل کهرم، بوم‌شناس در این‌باره و در گفت و گو با همشهری آنلاین توضیحات مفصلی دادند که در ادامه می‌خوانیم.

اسماعیل کهرم گفت: در سال‌های اخیر یک سری تلاش‌هایی مانند آوردن تصویر یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال یا هواپیماها انجام شد، ‌ اما هیچ تاثیر بر روند رو به انقراض این حیوان نادر نداشت. تغییراتی که در محیط زیست طبیعی ایران طی این سال‌ها اتفاق افتاده، آنقدر عمیق و مخرب بوده که اینگونه تبلیغات، بجز آشنا کردن ذهن مردم با خطر انقراض یوز آسیایی، نتوانست هیچ تاثیر دیگری داشته باشد.

این بوم‌شناس با اشاره به اینکه یوز آسیایی درحال حاضر تنها در ایران باقی مانده و به همین دلیل آن را یوز ایرانی می‌گویند، اظهار کرد: در اصل عمل که مساله مهم زادآوری یوز باشد، یا از بین بردن عوامل تهدید، کاری انجام نشده است. ایران از نظر وسعت هفدهمین کشور دنیاست، در این مملکت وسیع، جمعیت یوزها چندپاره و اتصال آنها باهم تقریبا قطع شده، به طور مثال تعدادی از یوزها در شمال و تعدای دیگر در جنوب خراسان و سیستان و بلوچستان و در مجاورت کشور پاکستان پراکنده شده‌اند.

کهرم ادامه داد: با این وضعیت پراکندگی، احتمال اینکه یوزها با یکدیگر مواجه شوند و جفتگیری و زاد و ولد انجام شود، وجود ندارد. انجام تبلیغات به زیستگاه و جمعیت این موجود کمک نکرد، در واقع سازمان حفاظت محیط زیست نه بودجه دارد، نه میلی برای انجام کارهایی در جهت افزایش جمعیت یوز. مدتی پیش یک چوپان در منطقه یزد، سه‌چهار توله‌یوز را با دود خفه کرد، به او گفتم چرا این کار را کردی، گفت: فکر کردم گرگ هستند. درست است که تصویر یوز روی پیراهن فوتبالیست‌ها آمد، اما در محل زندگی یوزها، به یک افرادی مانند این چوپان اطلاع‌رسانی نشد که نباید یوزها را بکشد.

وی در پاسخ به این سوال که محیط‌بانی در چنین اتفاقاتی چقدر مقصر است، ‌گفت: یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع را بین ۳ هزار محیط‌بان تقسیم کنید، با این اوضاع ببینید هر محیط‌بان چه وسعتی را باید پاسبانی بکند، تعداد محیط‌بانان به نسبت وسعت بسیار کم است. این تعداد حداقل باید ۵ برابر شود. اگر محیط‌بان اضافه شود، به حقوق، بیمه، تجهیزات، متورسیکلت، اسب و... نیاز دارد که بودجه زیادی باید برای آن اختصاص داد، اما فعلا از تامین بودجه برای این کار خبری نیست. محیط‌بانی با این کمبود نیرو و امکانات نمی‌تواند مناطق وسیع محل زندگی یوز را مدیریت بکند.

کهرم درباره علت عدم ارتباط و پراکندگی بین یوزها اظهار کرد:‌ به طور مثال در یزد می‌آیند و بین منطقه زیستگاهی یوزها جاده‌سازی می‌کنند، هر کامیونی که از این جاده‌ها عبور کند باعث پراکندگی یوزهای بی‌پناه می‌شود. در شاهرود یک نمایشگاه حیات وحش برپا شد، از مردم خواستند که هرکسی یوز تاکسیدرمی دارد به این نمایشگاه بیاورد، سیزده نفر یوز تاکسیدرمی شده آوردند که خودشان آنها را شکار کرده و به بدترین شکل ممکن تاکسیدرمی کرده بودند.

وی افزود: جاده‌کشی، ساخت معادن و انفجارها هم باعث پراکندگی یوزها و همچنین طعمه‌ آنها می‌شود. در حال حاضر تعداد آهوهای ایران کمتر از ۲۰ هزار رأس است، وقتی یوزها در دشت‌ها نتوانند شکار کنند به کوه‌ها می‌روند که قلمرو پلنگ‌هاست و این مساله باعث درگیری بین آنها می‌شود، پلنگ جسه قوی‌تر و بزرگ‌تری از یوز دارد که ممکن است در این درگیری‌ها یوز کشته شود. کما اینکه با چنین موردی که یوز توسط پلنگ کشته شده بود روبه‌رو شدیم. این عوامل دست به دست هم داده و یوز بیچاره را از بین برده‌اند.

این بوم‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا تکثیر در اسارت یوزها تاثیری در بقای آنها دارد؟ گفت: تکثیر در اسارت یوزها هیچ تاثیری بر روند انقراض آنها ندارد. تا کنون سابقه نداشته که یوزهای در اسارت جفتگیری و تولید مثل کنند، حتی در باغ وحش لندن نیز موفق یه این کار نشدند، تا اینکه یوز نر را به علت بیماری به بیمارستان فوق‌العاده مجهز باغ‌وحش منتقل کردند و بعد از سه هفته به قفس برگردادند که بلافاصله با یوز ماده جفتگیری کرد، کارشناسان علت این عکس‌العمل را تصور اولین دیدار در ذهن این دو یوز دانستند.

کهرم ادامه داد: اینکه ما بگویم اولین کسانی هستیم که یوز را در اسارت تکثر کردیم، درست نیست، چرا که قبل از ایران، این اتفاق در باغ‌وحش لندن رخ داده است. مساله جلوگیری از انقراض یوز فقط و فقط جفتگیری و تولیدمثل این حیوان نیست. این توله متولد شده چگونه باید شکار کردن را یاد بگیرد؟ با شیر و غذا دادن به یک توله‌یوز نمی‌توانیم بگوییم یوزها را نجات داده‌ایم. «پیروز» تنها یک توله‌یوز دستی است که زندگی برای او در خوردن گوشت و ماهیچه و بازی‌کردن خلاصه می‌شود.

تکثیر در اسارت تاثیری بر روند انقراض یوزها ندارد | پیروز فقط یک توله‌یوز «دستی» است! | یک چوپان چند توله‌یوز را خفه کرد چون فکر می‌کرد آنها گرگ هستند

وی درباره حفاظت از حیات وحش گفت: حیات وحش را فقط در حالت وحشی خودش می‌توان حفظ کرد. یوز باید در حیات وحش با نحوه زندگی، شکار، جفت‌یابی و... آشنا شود، این یوز در اسارت با هیچکدام از اینها آشنا نشده و جزو حیات وحش محسوب نمی‌شود. اینکه بگوییم نسل چهار یا پنجم این یوز در اسارت می‌تواند به طبعیت وحشی بازگردد کاملا اشتباه است، چراکه تا کنون در هیچ جای دنیا این چنین اتفاقی نیفتاده و این فقط یک خیال است.

کهرم ادامه داد: همین نوع از تولید مثل را قبلا در گوراب یزد با گورخر انجام دادند، گورخرها باردار و کره‌ها متولد شدند، اما هیچ وقت نتوانستند آنها را در طبیعت رها کنند، به محض اینکه آنها را به خارج از محل نگهداری‌شان می‌بردند و در دشت‌های گوراب رها می‌کردند، گورخرها دوباره به محل محصور نگهداری‌شان برمی‌گشتند، چرا که آب و غذا و خانواده‌شان آنجا بود.

این بوم‌شناس اظهار کرد: من ۵۰ سال است که پرنده‌شناس هستم، یک گربه به خانه من آمد و زایمان کرد، بعد دقت کردم دیدم گربه مادر هرجایی می‌رود یکی از توله‌ها را با خود همراه می‌برد، بعد متوجه شدم که چشم‌های آن توله‌گربه نابینا هستند. سعی کردم گربه مادر را در نگهداری این توله نابینا یاری دهم، بعد از چند روز که خبری از گربه مادر نشد به زیرزمین رفتم و دیدم که گربه مادر مرده و توله‌ها هم اطراف او به حالت نمیه‌جان هستند. من به عنوان یک جانورشناس نتوانستم آن توله‌گربه نابینا را به سرانجام برسانم.

کهرم افزود: تا الان چیزی درباره اینکه یک حیوان متولد شده در اسارت در طبیعت رها شده باشد، نشنیده‌ام، مثلا بگویند چنین کاری در کشور هلند، آلمان، یا هرجای دیگری انجام شده و به نتیجه رسیده است. آن یوزی هم که در باغ وحش لندن متولد شد مدت طولانی زنده نماند.

وی درباره آینده حیات وحش و به خصوص یوز ایرانی گفت: برای نجات حیات وحش ایران، هیچ‌گونه میل و علاقه‌ای در برخی مسئولان نمی‌بینم، به‌علاوه این یک امر تخصصی است که توسط افراد غیرمتخصص اداره می‌شود. اولویت‌ها برای تامین بودجه‌ها جابه‌جا شده‌اند و حیات وحش در این میان بسیار مظلوم واقع شده. درست است که اگر یوزها همین امروز منقرض شوند به ظاهر آسیبی به طبیعت وارد نمی‌شود، اما در درازمدت تاثیر منفی خود را بر طبیعت کشور نشان می‌دهد.

کهرم در پایان افزود: من و دیگر متخصصین و عاشقان طبیعت بارها و بارها درباره این مشکلات و معضلات گوش‌زد کرده‌ایم و دربرنامه‌های تلویزیونی، ‌ رادیویی و گفت‌وگوهای مطبوعاتی این هشدارها را به گوش مردم رسانده‌ایم، امیدواریم که به گوش مسئولین هم رسیده باشد، به قول مولانا؛ گفت پیغامبر که چون کوبی دری - عاقبت زان در برون آید سری.

کد خبر 738427
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 27
  • نظرات غیرقابل انتشار: 29
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    114 5
    یکی نیست بگه آخه مسولان محترم چوپان در مناطق حفاظت شده حیات وحش چیکار میکنه که توله یوز ها رو هم به جای گرگ خفه کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      55 1
      بنا به مطالب فوق با حضور دامداران عملا حفاظت یوز در منطقه امکان پذیر نیست. یک چوپان دود در لانه یوز می کند. چوپان دیگر برای از بین بردن گرگها لاشه سمی می گذارد. عده ای هم که یوزها را شکار و تاکسیدرمی می کنند. تعدادی از یوزها را سگهای گله می درند یا فراری می دهند. گاهی مثل کوشکی و ایران و تعدادی دیگر که ما خبر نداریم توسط قاچاقچیان گرفته می شود یا با حضور دامداران یوز مادر فرار کرده و توله ها به سرنوشت توران و آذر دچار می شوند.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      27 2
      امسال که گذشت و به گفته آقای اکبری معاون سازمان نتوانستند بودجه بگیرند و قول سال آینده را به سازمان محیط زیست برای بودجه توران دادند. واقعا با این وضع به جایی نمی رسیم و امیدوارم طی سال بعد و سالهای بعد نواحی لازم توران برای یوزها از دام تخلیه شود.
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      21 7
      در ایران هر کسی به یک نحوی دنبال گرفتن بودجه هست که ای کاش اصل کار را سامان می‌دادیم تا به دنبال آن زندگی برای همه آسان شود، یک خبری خواندم هزینه‌ی نگهداری پیروز ماهی صد میلیون تومان و من هر چقدر دوستدار محیط زیست باشم نمیتوانم این هزینه‌ها را متوجه شوم. یوز اگر در طبیعت باشد خود به خود مشکلات خود را پشت سر می‌گذارد و تمام انقراض و غیره بهانه هست که سالیان بعد شاید متوجه شدید، حالا ی عده جواب می‌دهند که تو نمیفهمی، باشه شما فهمیده!
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
      22 2
      در پارک ملی کویر و عباس آباد و سیاه کوه و دره انجیر و کمکی و آریز و کوه بافق و نایبندان و دربند راور و بیابانهای وسیع اطراف سالهاست به جز دو سه یوز نر یوزی دیده نشده نباید بگذاریم توران هم به سرنوشت آنها دچار شود فقط ۱۳ تا تاکسیدرمی یوز می تواند در یک ناحیه یوز را منقرض کند و فاجعه است.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    24 5
    انتخاب دکتر سلاجقه باعث امیدواری طبیعت دوستان گردید. امیدوارم ایشان اقدامات جدی در ایمن سازی زیستگاه یوز خاصه توران انجام بدهند.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    21 0
    ۱۳ تا تاکسیدرمی یوز در توران آورد اند تعدادی هم که تاکسیدرمی نکرده اند تعدادی هم جرات نکرده اند بیاورند . عده ای هم که فروخته اند یا به دیگران داده اند تعدادی هم توسط سگها تلف شده اند تعدادی هم زیر ماشین رفته اند حالا حساب کنید چند تا یوز تلف شده؟؟؟؟؟؟
  • مریم IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    46 0
    سلام ، اون چوپانی که توله یوزهاراخفه کرده وفکرکروه توله گرگ هستن اخه جنایتکاریکی بچهای تورخفه کنه چکارمیکنی ؟؟؟؟!!!! مگه این توله های بی زبون که خداآفریده جان نداشتن درواحساس نمیکردن ؟؟؟!!!چرابه موجودات زنده خداظلم میکنید ؟؟ خداخودش نمبدون چی باید بیا آفرین که شما دخالت میکنید توکارخدا حیوانهای بی دفاع بی پناه رومیکشید ؟؟؟؟!!!
  • Hr IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    7 9
    خب خیلی از حیوانات هستند که در طبیعت منقرض شدن ولی هنوز در اسارت تولیدمثل میکنن مثل بعضی از ماهیان زینتی که اتفاقا جمعیتشون خیلی هم کم نیست. درسته که احتمال دهره یوز در طبیعت منقرض بشه ولی دستی کردنشون میتونه مانع انقراض کاملشون بشه
  • ناشناس IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    31 2
    ظاهرا بودجه کشور برای مقاصد خاص استفاده می‌شود و بهبود وضعیت معیشتی مردم و حفاظت از محیط زیست و احیاء تالابها و دریاچه ها و جنگلها و....دراولویت نیستند.
  • کانادا IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    44 0
    اون چوبان فرق یوز و گرگ رو نمیفهمه فرق گوسفند و خر رو میفهمه
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    21 6
    این پیروز بدین من قول میدم ازش یمرد بیازم نه یک گربه ملوس
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    11 3
    تکثیر یوز در اسارت اگر چه اقدام لازمی است ولی همچنان که دکتر کهرم گفت تاثیری در انقراض یوز در طبیعت ندارد و با توجه به اینکه توران تنها زیستگاه زادآور و بانک یوز و بانک ژن آن می باشد نیاز به استارت کار جدی و فوری و زمانبندی شده با توجه به فرصت اندک باقیمانده می باشد یعنی اول مناطق لازم به ترتیب اولویت موثر بودن را مشخص کرد و زمانبندی و طرحی برای تخلیه آنها از دامداری ها و تامین مالی آن با کمک خیرین و کمکهای مردمی و دولت را برای آن طراحی کرد.