مدیر منابع آب شهرستان کبودرآهنگ گفت: ۱۵ فروچاله تاکنون در این شهرستان شناسایی شده و برای پیشگیری از افزایش این پدیده طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی نیز به اجرا درآمده است.

کبودرآهنگ

به گزارش همشهری آنلاین، هادی خضریان اظهار داشت: بروز فروچاله در دشت های بحرانی کبودراهنگ در کنار تداوم کم آبی و خشکسالی همچنان یکی از تهدیدهای جدی در حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی و کشاورزی شهرستان کبودراهنگ به شمار می رود.

وی یادآوری کرد: وزارت نیرو همه ادارات منابع آب را در کشور مکلف به اجرای طرح تعادل بخشی کرده که شهرستان کبودرآهنگ در این راستا اقدام به مسدود کردن چاه های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه ها کرده است.

او گفت:همچنین ۲۹۵ حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای سال جاری تاکنون به عمق ۶.۵ کیلومتر در شهرستان کبودرآهنگ مسدود شده است که این اقدام منجر به صرفه جویی حدود ۶ میلیون مترمکعبی آب شد.

مدیر منابع آب شهرستان کبودرآهنگ افزود: ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون یک هزار و ۸۴۳ حلقه چاه به عمق ۵۲.۵ کیلومتر در این شهرستان مسدود شده که ۷۰ میلیون متر معکعب آب صرفه جویی شد.

خضریان ادامه داد: به منظور کنترل و بهره وری مناسب آب موجود در چاه های دارای مجوز، نصب کنتور هوشمند بر روی این چاه ها در دستور کار قرا گرفت که امسال ۷۱ دستگاه کنتور نصب شده است

وی با بیان اینکه سال ۷۱ نخستین فروچاله در شهرستان کبودراهنگ پدیدار شد گفت: عمیق ترین فروچاله این شهرستان به ۳۰ متر می رسد و با گذشت زمان و اجرای طرح های متنوع از بروز فروچاله های عمیق جلوگیری شد.

مدیر منابع آب شهرستان کبودرآهنگ اضافه کرد: با گذشت زمان از تداوم فرونشست فروچاله های موجود و عمیق تر نشدن آنها جلوگیری شد همچنین با ریزش دیواره های فروچاله و پر شدن آن با خاک، با گذر زمان عمق فروچاله ها کمتر شد.

خضریان افزود: میزان افت آب های زیر زمینی در سال آبی ۱۴۰۱ به حدود ۲ متر ۱۲ سانتیمتر کاهش یافت این عدد در سال های ۸۶ و ۸۷ به بیشترین میزان خود یعنی سه متر و ۴۰ سانتیمتر رسیده بود.

وی اظهار داشت: یکی از اقدامات اساسی برای جلوگیری از افت آب های زیر زمینی در دشت های کبودراهنگ، انتقال پساب شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح و پلمب کردن چاه های موجود در این نیروگاه بود که هم اینک از آب موجود در چاه های این نیروگاه تنها برای مصارف آشامیدنی استفاده می شود.

معاون فرماندار کبودراهنگ نیز در این باره گفت: کنترل مصارف غیرمجاز مصرف آب آشامیدنی، مسدود کردن چاه های غیرمجاز، استفاده از کنتورهای حجمی، کنترل میزان مصرف آب در بخش کشاورزی از اولویت های شهرستان است.

امین شیخی زاده با بیان اینکه بسیاری از چاه های فاقد مجوز با دستور مسئولان از مدار خارج شده است و افزود: اقدامات صورت گرفته تاثیر چندانی در پر شدن آب های زیر زمینی نداشته است چرا که به تناسب اقدامات صورت گرفته بارندگی نداشته ایم.

وی اضافه کرد: به طور حتم در صورت بارندگی متناوب شیب تند افت آب های زیر زمینی نه تنها کاهش یافته بلکه کمبودها نیز رفع می شود.

شیخی زاده بیان کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی کبودراهنگ، دشت های این شهرستان جزو دشت های ممنوعه و بحرانی هستند و طبق نمودارهای موجود میزان افت آب های زیر زمینی در این شهرستان به سالانه ۸۰ سانتیمتر تا یک متر رسیده است.

تاکنون۳۴ فروچاله و فرونشست نقطه ای در استان همدان شناسایی شده است.

کد خبر 738232
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha