یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رقابت‌های انتخاباتی نیکاراگوئه، آمریکا و ونزوئلا را به میدان رقابت کشیده‌است. هر یک از این دو کشور در این انتخابات از یکی از کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند.

ونزوئلا و آمریکا اما فرصت زیادی برای رقابت ندارند زیرا انتخابات در حال برگزار شدن هستند ونتایج آن به زودی و در آخرین ساعات روز یکشنبه 5 نوامبر(14 آبان)  اعلام خواهد شد.

ونزوئلا در این میان از دانیل اورتگا چپ گرای ساندینیست(در راس جبهه آزادیخواه‌ملی) حمایت می‌کند و ایالات متحده آمریکا نیزچتر حمایتی خود را بر سر  ادواردو مونته آلگره بانکدار سابق که به نمایندگی از راستگرایان ائتلاف لیبرال در انتخابات حضور دارد،گسترانیده است.

اورتگای 61 ساله تا کنون و در اغلب نظر سنجی‌های انجام شده محبوب ترین کاندیدا قلمداد شده و مونته آلگره 51 ساله در رده دوم قرار دارد.با این حال و اگر اورتگا نتواند در این انتخابات 35 درصد آرا را از آن خود کند،دور دوم انتخابات ظرف 45 روز برگزار خواهد شد.در این صورت و بنا بر نظر کارشناسان شانس اورتگا برای پیروزی در دور دوم کمتر خواهد شد.

طرفداران فرمانده(اورتگا) در این راستا معتقدند :در انتخابات نیکاراگوئه هیچگاه صبغه حضور مردم در دور دوم انتخابات وجود نداشته است.در مقابل نیز رقبای اورتگا معتقدند که وی نتوانسته در 16 سال اخیر و در سه دور انتخاباتی که در این سال‌ها برگزار شده برابر رقبای راستگرا پیروز شود.این در حالی است که اورتگا در انتخابات یاد شده نیز به عنوان کاندیدای محبوب پای در میدان رقابت می‌گذاشت.

خجالتی، ساده،محکم و صبور به هنگام گوش فرا دادن به سخنان طرف مقابل ،مخالفان وموافقان اورتگا این گونه مردی را توصیف می‌کنند که در سال‌های 1980 تا 1990 مقام ریاست جمهوری را در نیکاراگوئه در دست داشته است.در این دهه جنگ علیه گروه شبه نظامیان کنترا ،که مورد حمایت آمریکا بودند و علیه دولت اورتگا اقدام می‌کردند،در جریان بود،این نبرد‌های داخلی بیش از 30 هزار کشته بر جای گذاشت.

فرمانده اورتگا اکنون وپس از گذشت قریب به دو دهه از آن نبردهای خونبار ضمن یاداوری گذشته به ادعا‌های مخالفان خود که می‌گویند دوران حکومت اورتگا آکنده از جنگ وخونریزی بوده ،این چنین پاسخ می‌دهد:در آن زمان نمی‌شد کشور را در صلح اداره کرد.او در گفته‌های خود با اشاره به خدا ،عشق و همزیستی مسالمت آمیز از مردم می‌خواهد به او شانس دیگری در اداره کشور بدهند.

اورتگا تلاش زیادی کرده که خود را مذهبی جلوه دهد در این راستا نیز علیه قانون سقط جنین رای داده است و سال گذشته نیز مراسم ازدواج خود را در کلیسا برگزار کرده است.اورتگا همچنین رنگ‌های سرخ وسیاه حزب ساندینیست را با نوعی رنگ صورتی تغییر داده است.

اودر تغییری نمادین در سیاست‌های خود خایمه مورالس کارسو بانکدار سابق 70 ساله که عضو گروه‌های شبه نظامی کنترا بود را به سمت معاون خود در صورت پیروزی در انتخابات تعیین کرده است.اورتگا در واقع تلاش کرده است با این اقدام از هر گونه رویارویی احتمالی در آینده جلوگیری کند.اورتگا در هیچ مصاحبه‌ ومناظره ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و در واقع بیشتر بسان ریاست جمهوری رفتار کرده که خود را برای دور دوم ریاست آماده می‌کند و نه کاندیدایی عادی.در این راستا همسرش روساریو موریو نیز با ایفای وظیفه در نقش استراتژیست انتخاباتی وی را همراهی می‌کند.

ادواردو مونته الگره اما از جمله راستگرایان نزدیک به آمریکا محسوب می‌شود،مونته آلگره در جوانی در پاریس به خواندن زبان فرانسه اشتغال داشت و سپس نیز در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد.

آلگره در سال‌های دهه1980 وزمانی که اورتگا برای جنگ علیه نیرو‌های کنترا به جمع آوری نیرو مشغول بود،مونته آلگره در ایلات متحده در کمپانی شیرسون لمان کار می‌کرد.در دهه 1990 نیز در بانک اعتباری سنترو آمریکانو در سمت یکی از مقامات ارشد به کار مشغول بود.

سوابق کاری وتحصیلاتی آلگره بویژه آنکه وی به راستگرایان طرفدار آمریکا منتسب است، سبب شده تا دولت بوش از کاندیداتوری وی در برابر  اورتگا حمایت به عمل آورد.

در همین چارچوب کارلوس گوتیرز وزیر بازرگانی آمریکا هشدار داده که انتخاب اورتگا روابط دو جانبه آمریکا با نیکاراگوئه را در مخاطره قرار می‌دهد و باعث فرار سرمایه از این کشور خواهد شد.

مورالس کارسو نفر دوم در لیست انتخاباتی اورتگا در این باره واکنش نشان داده و می‌گوید:"جبهه سه بار در 16 سال گذشته شکست را پذیرفته واکنون که امید به پیروزی دارد،ایالات متحده متحده در برابر آن قد برفراشته، در چنین شرایطی ما از چه دموکراسی سخن می‌گوییم؟ آنی که ایالات متحده می‌خواهد ویا آنی که ملت نیکاراگوئه طرفدار آن است؟

کد خبر 7376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز