مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه یک درنای سیبری از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در کشور بلژیک از مسیر هواپیمایی این کشور به قطر و از آنجا به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی انتقال یافت، گفت: این درنا صبح امروز با طی مراحل تشریفاتی و گمرکی برای رها سازی در منطقه تالاب بین‌المللی فریدونکنار اعزام شد.

درنا

به گزارش همشهری آنلاین، عطاء‌الله کاویان امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به تمهیداتی که بر اساس دستورالعمل‌های استانداردی که از مرکز تکثیر و حفاظت درنا دریافت شد، اظهار کرد: مجموعه همکاران ما در طول دو ماه گذشته بسیج شدند و مجموعه سازه موقت در محل تالاب زمستان گذرانی درنای امید بود آماده سازی شد و صبح امروز نیز پروتکل‌ها انجام و این پرنده با علائم کامل زیستی در محل سازه موقت سرحال حضور دارد.

وی گفت: احتمال است بعد از یک دوره کوتاه که در این سازه حضور دارد انتقال آن به محیط طبیعی اطراف انجام شود.

مدیرکل محیط زیست مازندران هدف از این انتقال را ادامه تلاش‌های ۲۵ سال گذشته برای حفظ و تقویت کریدور پروازی و مهاجرتی درنای سیبری از گله غربی عنون کرد و گفت: این درنا حدود ۱۵ سال است که به صورت انفرادی مهاجرت می‌کند و تلاش ما بر این است بتوان افراد دیگری را در این مسیر مهاجرتی همراه کنیم.

کاویان تصریح کرد: از دی ماه ۱۳۸۵ تاکنون بعد از اینکه گله غربی تک درنای خود را به تالاب فریدون کنار فرستاد باعث شد مجامع مختلف بین‌المللی هم به ما کمک کنند و مرکز بلژیک نیز این همکاری را با ما داشته است.

وی تاکید کرد: انتظار دوستداران حیات وحش این بوده است که برنامه‌هایی را برای رها سازی و تقویت مسیر پروازی داشته باشیم که این اتفاق بعد از سال‌ها افتاد.

مدیرکل محیط زیست مازندران، اظهار کرد: انتظار ما از رسانه‌ها این است که بتوانیم در یک فضای آرام در تامین امنیت این درنا در سه هفته ابتدایی، این دو پرنده در کنار هم قرار بگیرند و در زمان مهاجرت بتوانند باهم پرواز کنند.

کاویان با تاکید براینکه لازم است درنای تازه وارد شده در امنیت کامل باشد، متذکر شد: حضور نیافتن در منطقه‌ای که درنا اسکان داده شده است، امری ضروری و مهم است.

وی افزود: همکاران محیط زیست برای حفظ امنیت در حال پایش منطقه هستند تا بتوانند برابر آنچه به عنوان پروتکل از طرف کشور بلژیک داده شده است انجام شود.

کد خبر 737585
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    14 0
    ان شاالله که موفق بشوند و همچنین تجربه خوبی می باشد. امیدوارم امسال فیروز و ایران هم دوباره فررنددار شوند و این بار خود ایران بچه ها را بزرگ کند.