همشهری‌آنلاین: پایگاه ثبت‌ اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی کشور رونمایی شد

رییس پژوهشگاه اطلاعات‌ و مدارک علمی ایران با اعلام ثبت بیش از 600 هزار رکورد علمی در چهلمین سال فعالیت این پژوهشگاه، از رونمایی پایگاه ثبت‌اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی کشور با رویکرد ثبت پیشنهاد پایان‌نامه (پروپوزال) خبرداد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید‌امید فاطمی در با بیان این که پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، اولین مرکز اطلاع‌رسانی علمی ایران است که از سال 42 تاسیس شده که در آستانه دهه فجر امسال، چهلمین سال فعالیتش را جشن می‌گیرد، تصریح کرد: پایگاه‌های اطلاعاتی پژوهشگاه به عنوان فعالیت اصلی مرکز محسوب می‌شوند که در حال حاضر با برخورداری از بیش از 600 هزار رکورد علمی شامل مقالات نشریات علمی، مقالات همایش‌ها، پایان‌نامه‌های دانشجویان ایرانی خارج از کشور، محل رجوع محققان برای یافتن موضوعات تحقیقاتی است.

وی با بیان این که 11 پایگاه علمی در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: از این رو در پایگاه ثبت پایان‌نامه به عنوان اصلی‌ترین پایگاه، حدود 120 هزار پایان نامه ثبت شده است.

فاطمی ادامه داد: تاکنون ثبت پایان نامه در پژوهشگاه به این صورت بود که پایان نامه‌ها پس از دریافت توسط پژوهشگاه ثبت می‌شد، اما در صددیم که ثبت اطلاعات پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی کشور به صورت الکترونیکی از محل صورت گیرد که این موضوع، مدتی است آغاز شده، اما بحث ثبت پیشنهاد پایان‌نامه یکی از جدیدترین کارهای پژوهشگاه است، زیرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای این که پایان نامه خود را آغاز کنند، باید پروپوزالی را تهیه کنند و ما در پایگاه ثبت اطلاعات پایان نامه و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در صددیم ثبت پروپوزال به صورت آنلاین صورت گیرد تا برای تمامی محققان قابل دسترسی بوده و آنها نیز آگاه باشند که این پژوهش در کدام دانشگاه با چه موضوع و با کدام استاد راهنما شروع شده است.

وی ادامه داد: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در زمینه‌ اطلاعات علمی و فن‌آوری در ایران پیشتاز است و ماموریت ملی برای مدیریت اطلاعات دارد. علاوه بر آن ماموریت پژوهشی در حوزه علوم و فن‌آوری اطلاعاتی را برعهده دارد.

فاطمی با اشاره به آغاز چهلمین سال فعالیت پژوهشگاه گفت: همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در سال شکوفایی و نوآوری، پایگاه ثبت اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران افتتاح می‌شود.

به گفته وی، در این مراسم که روز یکشنبه، ششم بهمن ماه با حضور وزیر علوم و با گرامیداشت چهلمین سال تاسیس پژوهشگاه برگزار می‌شود، ضمن معرفی و تقدیر از دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکزی که بیشترین مشارکت و همکاری را با پژوهشگاه از جمله در قالب طرح غدیر داشته‌اند از پایگاه ثبت اطلاعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی توسط وزیر علوم رونمایی خواهد شد.

رییس پژوهشگاه اطلاعات‌ و مدارک علمی ایران خاطرنشان کرد: طرح غدیر طرح اشتراک منابع بوده که کتابخانه‌ها در آن شرکت کرده‌اند و در مراسم یکشنبه از کتابخانه‌هایی که سرویس بهتری به دانشگاهها داده‌اند، تقدیر خواهند شد.

کد خبر 73711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز