پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعضای هیات داوران مسابقه عکس «معنویت در معماری» با بازبینی بیش از 900 اثر منتخب در یک نشست مشترک، برگزیدگان این مسابقه را انتخاب کردند.

به گزارشایرنا به نقل از واحد خبر حوزه هنری، محمدرضا کاشانی، دبیر مسابقه عکس معنویت در معماری در این نشست، گفت: فراخوان این مسابقه چهار ماه پیش منتشر شد و با استقبال خوب عکاسان کشور، 785هنرمند بیش از هفت هزار عکس به دبیرخانه مسابقه ارسال کردند.

کاشانی افزود: هیات بازبینی با بازدید همه عکس‌های ارسال شده به دبیرخانه این مسابقه 900 عکس را واجد حضور در مرحله داوری تشخیص داد.

دبیر مسابقه «معنویت در معماری» گفت: ویژگی عکس‌های برگزیده این مسابقه توجه به ارایه روح معنویت در بناهای معماری است و به همین دلیل عکس‌هایی که فاقد نگاه معنوی بودند یا تنها به گویش معماری توجه داشتند، از مسابقه کنار گذاشته شدند.

همچنین سعید محمودی ازناوه، عکاس و عضو هیات داوری این مسابقه، گفت: این مسابقه یک نمونه منحصر به فرد در عرصه مسابقات عکاسی کشور به شمار می‌آید زیرا به موضوع عکس معماری توجه نشان داده که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی افزود: عکاسی معماری می‌تواند نشانگر شاخص فرهنگ کشور باشد زیرا مطابق معیارهای امروزی شخصیت فرهنگی هر کشور درعرصه معماری آنها تبلور می‌یابد و اگر بخواهیم ارزیابی صحیحی از وضع فرهنگی کنونی کشوری داشته باشیم می‌توانیم معماری امروز آن را بررسی کنیم.

امیر محمدخانی، استاد داشگاه و دیگر داور این مسابقه نیز،گفت: در قانون پنج ساله کشور آمده است که استفاده از نمادها و نشانه‌های معماری ایرانی اسلامی باید در دستور کار کشور باشد درحالی که در حوزه معماری توجه به اصالت شکل، مانع از رویکرد صحیح به اصالت مفهوم می‌شود و در این شرایط تنها به پوسته‌های ظاهری پرداخته می‌شود.

وی افزود: با پایان یافتن مسابقه «عکاسی معنویت در معماری» کار دفتر آرمانشهر حوزه هنری تازه آغاز می‌شود چون این نهاد به کشف و احیای مفاهیمی مانند معنویت در معماری معاصر ایران اهتمام کرده است.

افشین بختیار، یکی دیگر ازاعضای هیات داوران مسابقه عکاسی «معنویت در معماری» نیز گفت: آنچه مسلم است عنوان این مسابقه فصل الخطاب انتخاب آثار است و تنها آثاری در این مسابقه راه دارند که علاوه بر جنبه‌های معماری نشانگر معنویت فضا نیز باشند.

بنا به این گزارش، داوری این مسابقه، با بازبینی عکس‌های منتخب، بدون نام عکاس انجام شد و اسامی برگزیدگان به زودی از سوی دفتر آرمانشهر حوز هنری اعلام و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.

مسابقه عکس معنویت درمعماری را دفتر آرمانشهر و خانه عکاسان حوزه هنری با همکاری سازمان های فرهنگی هنری و زیباسازی شهرداری تهران برگزار می کنند.

کد خبر 73660

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز