تقلب و انتشار سوالات کنکور در فضای مجازی طی سال‌های گذشته موضوع بسیار جنجالی درباره این آزمون بوده است. متخلفین تجهیزات هوشمند الکترونیک را مخفیانه وارد جلسه آزمون کرده و به این وسلیه مرتکب تقلب شدند. این وسائل در فضای مجازی به فروش می‌رسد که مسئولیت برخورد با آنها را پلیس فتا بر عهده دارد.

تجهیزات هوشمند

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس پلیس فتا فراجا جزییات اجرای طرح عملیاتی شناسایی و مقابله با تبلیغ‌کنندگان دروغین سوالات کنکور سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد.

سردار وحید مجید، گفت: بر اساس رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی و با استناد به تجارب ادوار گذشته برگزاری کنکور در کشور، امسال نیز با متخلفین و مدعیان دسترسی به سوالات کنکور مواجه خواهیم شد. این مجرمان سایبری با انجام تبلیغات دروغین و فریبنده که عمدتا در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های غیر بومی فعالیت می‌کنند، مدعی دسترسی به سوالات کنکور و واگذاری آن به داوطلبان کنکور قبل از آزمون هستند.

وی با بیان اینکه پلیس فتا برای مقابله با این مجرمان تمهیداتی را در نظر گرفته است، افزود: ۸۰ تیم تخصصی طرح رصد و برخورد با تارنماها، فروش سوالات کنکور، تخلف در آزمون و فروش تجهیزات تقلب در کشور، فعال شده‌اند. با اجرای این طرح بیش از ۳۸۵ تارنمای مجرمانه مورد شناسایی قرار گرفت و ۵۴ نفر از متهمان که مدیریت ۱۱۶ فقره صفحه و کانال را بر عهده داشتند شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

سردار مجید اظهار کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضائی تشکیل شده علیه متهمان، مشخص شد که بیش از ۹۵ درصد تبلیغات صورت گرفته در این حوزه کاملا دروغین بوده و با هدف فریب و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور ایجاد شده است. در این میان تعداد بسیار محدودی از این تبلیغات واقعی بوده و ادوات و تجهیزات هوشمند به منظور تقلب در آزمون را در اختیار متقاضان قرار داده است.

رئیس پلیس فتا فراجا ادامه داد: فروش تجهیزات الکترونیک مانند خودکار، ساعت، پاک کن و... هوشمند که به تراشه‌های کوچک مجهز هستند، به خودی خود جرم محسوب نمی‌شوند، جرم اصلی به نوع استفاده از این ابزار مربوط می‌شود. با انجام اقدامات لازم در حوزه پیشگیری وضعی در هنگام برگزاری کنکور از سوی متصدیان امر و رعایت تمامی نکات امنیتی، بهره‌گیری از این ادوات و تجهیزات غیر مجاز در جلسه آزمون محقق نخواهد شد.

متقلبین چگونه تصاویر برگه‌های امتحان را در فضای مجازی منتشر کردند؟  | ورود تجهیزات ممنوعه به کنکور امسال غیر ممکن خواهد شد   

این مقام مسئول درباره ورود تجهیزات الکترونیکی ممنوعه به جلسه آزمون در سال‌های پیش افزود: با استناد به کشفیات مسئولین برگزاری کنکور و پلیس فتا مشخص شد در سال‌های گذشته تعدادی از داوطلبان در هنگام برگزاری جلسه کنکور موفق به وارد کردن تجهیزات هوشمند به حوزه امتحانی شدند.

وی ادامه داد: این افراد متخلف در سال‌های گذشته با بهره بردن از این تجهیزات هوشمند موفق شدند بعد از گذشت دو ساعت از آغاز آزمون از سوالات عکس‌برداری کرده و تصاویر برگه‌ها را در فضای مجازی منتشر کنند، در آزمون پیش رو با برنامه‌ریزی و تدابیر اتخاذ شده عملا بهره‌برداری از تجهیزات الکترونیک ممنوعه و انتشار اینگونه سوالات غیر ممکن خواهد بود.

سردار مجید با بیان اینکه با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آزمون کنکور پیش رو امکان ورود تجهیزات مربوط به تقلب به جلسه غیرممکن خواهد بود، گفت: به داوطلبان کنکور توصیه می‌کنم به هیچ عنوان فریب این تبلیغات دروغین مجرمان سایبری را نخورند و از خانواده‌های آنان نیز خواست بر عملکرد سایبری فرزندان خود در هنگام برگزاری کنکور و امتحانات نظارت بیشتری داشته باشند.

وی در پایان اظهار کرد: عموم مردم می‌توانند در صورت رویت موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ یا سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir و مرکز امداد و فوریت‌های سایبری برای پیگیری و برخورد با مجرمان به پلیس فتا اطلاع دهند.

کد خبر 735739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha