رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: جرائم وسایل نقلیه در روزهای آلودگی هوا باید تمایل افراد به انجام تخلف را از بین ببرند و اگر جریمه به اندازه قیمت یک ساندویچ و یک بسته شکلات باشد، فایده‌ای نخواهد داشت.

هاشمی تشکری

به گزارش همشهری آنلاین، جریمه وسایل نقلیه شخصی در روزهای آلودگی هوا به عنوان یک راه حل برای کاهش آلودگی شناخته می‌شود اما هزینه مالی اندک این جرائم موجب شده افراد باز هم تمایل تردد با خودروی شخصی در روزهای آلوده که طرح زوج و فرد از در منزل اجرا می شود، را دارند. 

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در گفتگو با همشهری آنلاین در رابطه با میزان بازدارندگی جرائم مربوط به تردد در روزهای آلودگی هوا گفت: جرائم باید از قدرت بازدارندگی برخوردار باشند، اینکه افراد با یک حساب و کتاب به این نتیجه برسند که انجام امور خلاف قانون به صرفه‌تر از پرداخت جریمه است، اتفاقی نامناسب است. در واقع اگر افراد به جریمه شدن اهمیتی ندهند، قطعا نقض غرض است و باید در این روند بازنگری شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با تأکید بر این موضوع که شورای شهر نقشی در تصویب مبالغ جریمه ندارد، افزود: . نباید فراموش کرد که تعیین مبالغ جرائم راهنمایی و رانندگی از سوی ناجا به دولت پیشنهاد و مصوب می‌شود.مبالغ جرائم به صورت ملی اعلام می‌شود و به جز تهران نیز شهرهای دیگر کشور طرح ترافیک دارند، این موضوع باید با مشارکت پلیس و دولت نهایی شود.

براساس گفته تشکری هاشمی «تعرفه‌های ورود به طرح ترافیک با نظر نماینده دولت به تصویب می‌رسد و ما به عنوان اعضای شورای شهر نیز می‌توانیم موضوع را پیگیری کنیم اما در نهایت باید دانست که مرجعیت این موضوع با شورای شهر نیست.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با تأیید بر این موضوع که باید جرائم قابلیت بازدارندگی داشته باشد، گفت: جرائم باید تمایل افراد به انجام تخلف را از بین ببرند در غیراینصورت خواسته طراحان جریمه تردد خودروها در روزهای آلوده به سر منزل مقصود نمی‌رسد.

او در پاسخ به این سئوال که چطور می‌توان میان درآمدزایی و بازدارندگی جرائم تعادل ایجاد کرد،‌ توضیح داد: در مسیر تعیین تکلیف جرائم رانندگی باید با دقت عمل حرکت کرد تا مبادا جرائم تبدیل به محل درآمد دولت شود و در عین حال باید نگاه بازدارندگی بر این موضوع احاطه داشته باشد. جرائم باید به گونه‌ای باشند که افراد از انجام آن احساس خطر کنند. اگر جریمه به اندازه قیمت یک ساندویچ و یک بسته شکلات باشند، طبیعی است که افراد هیچ توجهی به قانون نخواهند داشت و اجرای آنها فایده‌ای نخواهد داشت.

این عضو شورا با اشاره به این موضوع منابع متحرک آلودگی یا همان وسایل نقلیه به عنوان منابع اصلی آلودگی هوا شناخته می‌شوند،‌ گفت: بهترین راه حل کاهش آلودگی هوا مربوط به راهکارهایی مانند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه حمل ونقل عمومی، استفاده از موتورهای برقی و...است که در نامه به سران قوا نیز بر آن تأکید شده بود.

کد خبر 735715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha