همشهری آنلاین: تصور کنید قطعه یادداشت چند کلمه‌ای از شکسپیر پیدا شود. می‌توانید تصور کنید که چه غوغایی برپا خواهد شد. ارزش پیدا شدن قدیمی‌ترین نسخه حافظ به حتم بزرگ‌تر از این واقعه است.

شهرداد میرزایی مدیر نشر دیبایه که دوشنبه 7 بهمن از قدیمی‌ترین حافظ در فرهنگسرای نیاوران رونمایی خواهد کرد گفت: اهمیت این نسخه بیشتر برای حافظ‌ ‌‌پژوهان و حافظ‌ دوستان است و نشر این اثر بی‌بدیل، حفظ و ترویج میراث معنوی ادب فارسی است.

از سوی دیگر یافتن نسخه‌های خطی فارسی در سراسر جهان میتواند امری مهم باشد که با ترویج نشر آن انگیزه بیشتری را نیز برای پژوهشگران ایجاد می کند.

وی با اشاره به تلاش‌های دکتر علی فردوسی رئیس بخش تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه  نوتردام دو‌نور در خصوص یافتن این نسخه و تلاش برای شناسایی پیشینه فرهنگی ایران خاطر نشان کرد: ما در ایران وظیفه داریم این تلاش درخور و شایان را برای پویش آثار و فرهنگ ایرانی تقدیر کنیم. که هر کسی و هر ایرانی که هر کجای دنیا هست تلاش کند تا آثار ایران را بشناسد و معرفی کند. این حرکت به ما شناخت واقعی‌تری از خودمان و کشورمان می‌دهد.

مدیر نشر دیبایه تاکید کرد: مسئله دیگر اهمیت نشر این موضوع توسط یک ناشر ایرانی است. این کتاب می‌توانست مانند بسیاری نسخه‌های دیگر در خارج از ایران منتشر شود. اما فکر می‌کنم دکتر فردوسی به نشر این کتاب در ایران علاقه بیشتری داشته‌اند و خوشحالم که این مهم تحقق یافت.

قدیمی ترین نسخه حافظ که چندی است در کتابخانه بادلیان دانشگاه آکسفورد کشف شده است به همت نشر دیبایه به زیور طبع آراسته شده و عصر دوشنبه هفتم بهمن 87 در فرهنگسرا ی نیاوران رونمایی خواهد شد.

کد خبر 73563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز