با توجه به اینکه صدا و سیما همیشه دنبال تولید و پخش یک برنامه ثابت در باره سینمای ایران بود‏، اکنون با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره سینمایی فجر‏، ‌معاونت سیما در صدد تولید و پخش سری جدید برنامه هفت از شبکه نمایش است.

جشنواره فجر

به گزارش همشهری آنلاین، سینما همیشه مخاطبان خود را دارد. این امر به سطوح مختلف اجتماعی اعم از  فرهنگی‌ و اقتصادی، شهری و غیر شهری‌ دارا و ندار و ... مربوط نمی‌شود. هر مخاطبی سینما و ستاره‌های مورد پسند خود را دوست دارد.

از زمان فعالیت صنعت سینما تا به امروز رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب اخبار و اطلاعات درباره سینما جهان و به ویژه ایران را برای مخاطبان منتشر می‌کنند که می‌توان مدعی شد بعد از اخبار ورزشی مربوط به فوتبال‌ رسانه‌هایی که در زمینه سینما فعالیت می‌کنند بیشترین مخاطبان را در اختیار دارند و در موارد مشترک این دو رقیب همدیگرند و سایه سایه هم راه می‌روند.

تا قبل از انقلاب ۵۷ صفحات و جلدهای پرشماری از نشریات، مجلات‌ روزنامه‌ها و... به معرفی ستاره‌های سینما و تلویزیون می‌پرداختند، اما کمتر نشریه‌ای به صورت تخصصی و حرفه‌ای در حوزه سینما فعال بود و همین مساله نیز در تلویزیون و صدا و سیما مشهود بود.

تولید برنامه‌هایی تخصصی سینما در تلویزیون

بعد از انقلاب برنامه‌ایی چون ورزش و مردم و ورزش از شبکه ۲ جزو برنامه‌های تخصصی تلویزیون محسوب می شدند و اغلب مخاطبان به دلیل متنوع نبودن برنامه‌های این جعبه جادویی کلافه بودند.  برهمین اسا  کم‌کم  تولیدکنندگان و برنامه‌سازان صدا و سیما سراغ تولید برنامه‌های تلویزیونی تخصصی در حوزه سینما افتادند که برخی به صورت هفتگی‌ برخی به صورت غیر دائم بودند و سازندگان آنها سعی می‌کردند در برنامه‌های خود شناختی کلی از سینما به ویژه سینمای جهان به مخاطبان تلویزیون ارائه بدهند که بشتر جنبه آموزشی داشت و سینمای ایران را در بر نمی‌گرفت.

 هفت از پشت نود آمد

تلویزیون ایران همیشه دنبال تولید و پخش یک برنامه تخصصی و مربوط به سینما و تلویزیون ایران بود که در نهایت در  اواخر دهه ۸۰ و  بعد از  موفقیت چشمگیر برنامه فوتبالی ۹۰ برخی به این فکر افتادند که جای چنین برنامه‌ای در تلویزیون و  در رابطه با سینما ایران خالی است.

در همین رابطه  برنامه هفت تولید و از  صدا و سیما پخش شد. برنامه‌ای که با فریدون جیرانی کار خود را آغاز کرد و شروع خوبی داشت و توانست مخاطبان خوبی را هم جدب  کند. این برنامه که به باور بسیاری از مخاطبان از برنامه ورزشی نود الگو برداری شده بود، زودتر از نود درگیر حاشیه شد. ایده اولیه ساخت برنامه‌ از طرف فریدون جیرانی به گروه اجتماعی شبکه ۳ ارائه شد و مورد استقبال مدیر وقت قرار گرفت، برنامه‌ای که مسعود فراستی از جمله حاشیه سازان آن محسوب می‌شود.

طلوع هفت در آستانه جشنواره سینمایی فجر| سری جدید برنامه هفت روی آنتن می رود

به هر حال هفت مانند نود تاب آوری نداشت و برای بقا مجبور شد که چندین بار دست به تعویض مجریان خود بزند. بعد از فریدون جیرانی، بهروز افخمی، محسن گبرلو، رضا رشیدپور و محمدحسین لطفی هم جلوی دوربین ظاهر شدند تا تخصصی‌ترین برنامه تلویزیونی را اجرا کنند.

زمزمه‌های تولید دوباره هفت

حالا چند سالی است که خیلی از برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب یکی یکی جای خود را به برنامه‌های دیگری می‌دهند و دیگر خبری از آن برنامه‌ها نیست. به عنوان مثال کتاب‌باز را باید از آخرین برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون به حساب آورد که به صورت تخصصی در حوزه‌ای برنامه تهیه و تولید می‌کرد، برنامه‌ای که چندین ماه است تعطیل شده، اگرچه مسئولان سیما هر از گاهی خبر از ادامه فعالیت برنامه‌های قبلی می‌دهند، اما در این روزهای سرد سال که همه چیز تحت‌الشعاع آن قرار گرفته و بسیاری از ادارات و مراکز عمومی پایتخت و برخی شهرستان‌ها برا مدیریت سوخت زمستانه تعطیل شده‌اند خبر تولید مجدد برنامه هفت از سوی معاون سیما منتشر و رسانه‌ای شده است.

هفت در حمایت از جشنواره فجر

چند ماهی است که مخاطبان میل زیادی برای سینما رفتن ندارند. همین امر سبب شده تا میزان فروش گیشه‌ها کاهش پیدا کند. در نیمه نخست سال فیلم‌های انفرادی، سگ بند، علفزار و تی تی فروش خوبی نسبت به سایر فیلم‌ها داشته‌اند اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ فروش در گیشه‌ها کاهش بافته و اگر فروش خوب دو فیلم انیمیشن پسر دلفینی و لوپتو را کنار بگذاریم باقی فیلم‌ها شرایط خوبی ندارند.

ممکن است که این کم توجهی و بی‌رقبتی مخاطبان به سینما، گریبان فیلم‌های جشنواره فجر را هم بگیرد که به نظر می‌رسد بازگشت برنامه «هفت» در تلویزیون و همزمان با جشنواره فیلم فجر بی‌دلیل نباشد و به همین منظور است که این برنامه در آستانه جشنواره سینمایی فجر در حال طلوع است.

محسن برمهانی‏، معاون سیما درباره هفت گفته است که «امسال علاوه بر برنامه «هفت» که سرقفلی است و برایمان خیلی جدی است، برنامه های دیگری هم داریم. «هفت» به خاستگاه اصلی که شبکه نمایش است می رود. به شکل ویژه در شبکه نمایش و از این پس در سال های آتی در همین شبکه تولید خواهد شد. «

به نظ

کد خبر 735060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha