دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند معادن متروکه به باتری‌های گرانشی تبدیل شوند.

معدن - انرژی گرانشی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، هنگامی معدن از سنگ معدن خالی شد، دیگر هیچ فایده‌ای ندارد  و فقط به یک سوراخ متروکه در زمین تبدیل می‌شود. با این حال، طبق یک مطالعه جدید، شفت آسانسور (تونلی که در آن آسانسور معدن قرار دارد) این معادن می‌تواند به عنوان محلی برای باتری‌های گرانشی ذخیره‌کننده، انرژی کار کند.

اما باتری گرانشی چیست؟
به طور خلاصه می‌توان درباره باتری گرانشی گفت، این سیستمی است که در آن الکتریسیته با رها کردن یک بار سنگین  تولید می‌شود. از این برق می‌توان در مواقعی که نیاز به شبکه شهری زیاد است استفاده کرد. در مواقع دیگر، هنگامی که انرژی اضافی در شبکه وجود دارد، سیستم باتری گرانشی مقداری از آن انرژی را برای بالا کشیدن بار استفاده می‌کند و به طور موثر انرژی را برای استفاده بعدی ذخیره می‌کند.

یکی از رایج‌ترین انواع این فناوری، سیستمی است که به عنوان سیستم هیدروالکتریک ذخیره سازی پمپی شناخته می‌شود. در این سیستم، آب از ارتفاع بالا آزاد می‌شود و با چرخاندن توربین‌ها در حین سرازیر شدن، برق تولید می‌کند. هنگامی که انرژی اضافی در دسترس باشد، آن آب به نقطه آغاز پمپ می شود.
سال گذشته، دانشمندان موسسه بین‌المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی اتریش (IIASA) نوع متفاوتی از باتری گرانشی را پیشنهاد کردند. ایده اصلی این بود که آسانسورها در ساختمان‌های بلند از سیستم‌های ترمز احیاکننده برای تولید برق استفاده کنند و در عین حال بارهای دارای وزن را از طبقات بالاتر به طبقات پایین‌تر انتقال دهند. روبات‌های تریلر خودران، در صورت نیاز، بارها را به داخل و خارج آسانسور می‌کشند.
از ایده آسانسور  به سیستم ذخیره‌سازی انرژی گرانشی زیرزمینی (UGES) مبتنی بر معدن می‌رسیم که اخیرا توسط محققان پیشنهاد شده است. به همین ترتیب از آسانسورها استفاده می‌کند، اما این آسانسورها در چاهک‌های معادن بلااستفاده موجود هستند و ظروف پر از ماسه را بالا و پایین می‌برند.
مجموعه‌ای از واحدهای موتور - ژنراتور الکتریکی در دو طرف شفت، هر آسانسور را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهند، از طریق ترمز احیاکننده در مسیر پایین، برق تولید می‌کنند، سپس مقداری از آن برق را در مسیر برگشت استفاده می‌کنند.
برای حداکثر کارایی، آسانسورها می‌توانند بار شنی را از سطح بردارند و بعد آن بار را در پایین چاهک (شفت) تخلیه کرده و سپس خالی به سطح بازگردند. نیازی به گفتن نیست که در این سناریو، فضای ذخیره سازی در پایین چاهک آسانسور معدن در نهایت با ماسه پر می‌شود. به همین دلیل، هنگامی که انرژی اضافی در شبکه وجود داشته باشد، آسانسورها مجبور خواهند بود مقداری از ماسه را به سمت بالا برگردانند. در این شیوه از ترکیبی از تسمه نقاله برقی و کامیون کمپرسی برای بارگیری و تخلیه استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:


دانشمندان تخمین می‌زنند که انرژی گرانشی زیر زمینی می‌تواند پتانسیل ذخیره‌سازی انرژی جهانی بین ۷ تا ۷۰ تراوات ساعت (تروات ساعت) داشته باشد و اکثر نیروگاه‌ها در کشورهایی قرار دارند که در حال حاضر معادن متروکه زیادی وجود دارد، مانند چین، هند، روسیه و آمریکا به همین دلیل می‌توان در آینده از امکان انرژی گرانشی در این کشورها بهره‌وری بسیار بیشتری کرد.

کد خبر 734789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha