سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

محمود مولایی: پیش‌تر، هنگامی که سایت ورلد ساکر مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2008 را انتخاب می‌کرد، مربیگری علی دایی در تیم ملی را به عنوان یکی از سی و دو اتفاق سال معرفی کرده بود.

 از نظر این ماهنامه انتخاب دایی به عنوان سرمربی تیم ملی  ایران مهمترین انتخاب سال گذشته در ماه مارس بود؛ روز هشتم مارس. دایی که در آستانه یک سالگی مربیگری‌اش در تیم ملی قرار دارد، خود را نه در دور اول مقدماتی جام جهانی آفریقای جنوبی که در دور دوم این مسابقات در قاره آسیا می‌بیند. کسی که بعد از قهرمانی با سایپا در لیگ برتر، فکر نمی‌کرد در مدت زمان کمی به تیم ملی برسد. اما این اتفاق بعد از منتفی شدن حضور کلمنته و در روز مسابقه پرسپولیس-برق در شیراز، هنگامی که افشین قطبی فارغ از این مسابقه، خود را آماده حضور در تیم ملی کرده بود، افتاد. در حالی که پیش از آن هیچگاه نام او در فهرست سرمربیگری  تیم ملی نبود و به غیر از قطبی نام مربیانی چون ذوالفقارنسب  و جلالی مطرح بود.

مربیگری دایی در تیم ملی تبعاتی به همراه داشت چراکه او بعد از جام جهانی بارها گفته بود که برخی از بازیکنان در جریان مسابقه با کاپیتان همکاری نمی‌کردند. به همین دلیل، در روزهای اول حضورش در تیم ملی برخی بر این باور بودند که دایی چند تن از بازیکنان قدیمی تیم ملی را کنار خواهد گذاشت. دایی زمانی که اولین فهرست تیم ملی را اعلام کرد، در بین نفرات نامی از مهدوی‌کیا، کریمی، هاشمیان و ... دیده نمی‌شد.

او البته دلیل آورد و گفت که مهدوی‌کیا مصدوم است و علی کریمی بدون تیم. بنابراین، حق داشته که آنها را به تیم ملی دعوت نکند. البته هاشمیان قبل از اینها اعلام کرده بود که در دور اول مقدماتی جام جهانی برای تیم‌ملی بازی نخواهد کرد. اما دعوت‌نشدن این بازیکنان دایی را تحت فشار قرار داده بود به طوری که در اردوهای بعد از آنها دعوت کرد. او حتی رحمان رضایی که از تیم ملی خداحافظی کرده بود را هم به تیم ملی فراخواند. اما اردوی تیم ملی در اردبیل خبرساز شد. وقتی که  کریمی علیه فدراسیون مصاحبه کرد و رضایی در تمرینات حاضر نشد. دو اتفاقی که هر دوی این بازیکنان را برای همیشه از تیم ملی دور کرد. در آن روزها البته دایی سعی کرد کریمی را به تیم ملی برگرداند. به خصوص پس از بازگشت کریمی به لیگ ایران.

اما او در مصاحبه‌هایش علاقه‌ای به بازگشت نشان نداده بود و دایی در واکنش گفته بود: «تیم ملی مانند یک قطار است که ما باید با آن برویم و هرکس که سوار این قطار نشود، جا می‌ماند. من نمی‌توانم کسی را به زور سوار این قطار کنم.» سرمربی تیم ملی حتی از هاشمیان هم انتقاد کرده بود؛ از اینکه اگر بازیکنی می‌خواهد در تیم ملی بازی کند، باید در هر شرایطی در کنار تیم ملی باشد. طوری گفته بود که ظاهرا نمی‌خواست هاشمیان حتی برای حضور در دور دوم مقدماتی جام جهانی برای تیم ملی بازی کند. اما مشکلات تیم ملی در دور اول که انتقادهای زیادی را برانگیخت و حتی تیم ملی را تا آستانه حذف پیش برد، سبب شد دایی هم انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. به خصوص بعد از آسیب‌دیدگی محسن خلیلی، سرمربی تیم ملی هاشمیان را به اردو فراخواند.

فریدون معینی، کارشناس فوتبال در این رابطه می‌گوید: «در روزهای اول مشخص بود که دایی به مشکل برمی‌خورد. زیرا تیم ملی در جام ملت‌ها موفق نبود و بعد از آن هم تیم ملی مربی نداشت. قلعه‌نویی رفت و فدراسیون مجبور شد در اولین بازی تیم ملی در دور اول ابراهیم‌زاده را به عنوان سرمربی موقت تیم ملی معرفی کند. اینها، مشکلاتی بود که باعث می‌شد تیم‌ملی تحلیل برود.»  تیم ملی اما رفته‌رفته نمایش قابل قبولی از خود نشان داد و با صعود از دور اول، در حال حاضر بازی‌های دور دوم را برگزار می‌کند. در حالی که دایی برای رسیدن به ترکیب اصلی از بازیکنان زیادی استفاده کرد.

بازیکن جوانی مثل غلامرضا رضایی و البته باتجربه‌ای چون کریم باقری . بازیکن دومی در حال حاضر جزو نفرات اصلی تیم به حساب می‌آید؛ کسی که مدت‌ها بود که قید بازی در تیم ملی را زده بود و البته حضور دوباره‌اش یک پرسش را هم مطرح می‌کرد؛ «مگر قرار نبود به جوان‌ها اعتماد کنید؟» این سئوال یکی از خبرنگاران در یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی از سرمربی تیم ملی بود. او گفت: «نه. من هیچ وقت چنین حرفی نزدم و هر بازیکنی که خوب باشد به تیم ملی دعوت می‌شود.»

دایی همین اواخر روته مولر، مربی و مدرس سرشناس آلمانی را هم به کادر فنی اضافه کرد. انتخاب فردی که باعث خوشحالی برخی از کارشناسان فوتبال هم شد. به خصوص مرتضی محصص. او همانطور که انتخاب دایی به عنوان سرمربی تیم ملی را «درست» عنوان کرده بود، از انتخاب روته مولر هم «شگفت‌زده» است. محصص می‌گوید: «او مربی تیم ملی آلمان  در جام جهانی 2002  بوده و همین طور سرمربی تیم کلن. او مرد توانمندی است که می‌تواند به تیم ملی کمک‌های بسیاری بکند.»

به هر حال، دایی این روزها فارغ از بازی‌های تیم ملی در مقدماتی جام ملت‌های آسیا، به بازی ایران با کره‌جنوبی فکر می‌کند. مسابقه‌ای که روز 32 بهمن‌ماه انجام می‌شود و پیروزی در این بازی می‌تواند امیدهای ایران برای حضور در جام جهانی را بیشتر کند. تیمی که در حال حاضر بعد از کره‌جنوبی 7 امتیازی با 5 امتیاز در رده دوم جدول قرار دارد. البته بعد از این دو تیم عربستان در جایگاه سوم است. با همه اینها، دایی پیش از اینها قول صعود تیم ملی را داده بود. هنگامی که گفته بود: «هدفم از مربیگری در تیم ملی صعود این تیم به جام جهانی است.»

دقایق آخر، دقایق سرنوشت

بازیکنان تیم ملی نشان داده‌اند که هر چه از زمان مسابقه می‌گذرد و بازی به پایان نزدیک می‌شود، آنها هم میل بیشتری به زدن گل دارند. این موضوع را وقتی که زمان یک مسابقه را به 6 قسمت تقسیم کنید، متوجه می‌شوید. تیم ملی در 15 دقیقه پایانی مسابقه 11 گل به ثمر رسانده است. 3 گل آن در دقیقه 90 زده شده است. البته بازیکنان تیم ملی در 5 دقیقه ابتدایی مسابقه هم عطش زیادی برای گل‌زدن داشته‌اند.

آمار گل‌های تیم ملی در این دقایق عدد 7 را نشان می‌دهد و عدد 6 در 15 دقیقه پنجم به چشم می‌خورد. جالب این که در 15 دقیقه دوم، سوم و چهارم 12 گل به ثمر رسیده است که سهم هر 15 دقیقه 4 گل است. جمع این تعداد گل‌ها 36 می‌شود که در 20 مسابقه تیم ملی با مربیگری علی دایی به دست آمده است. تیم ملی با او البته در این بازی‌ها تنها 12 گل دریافت کرده است. جالب اینکه هیچ یک از حریفان در 15 دقیقه ابتدایی مسابقه نتوانسته‌اند به تیم دایی گل بزنند. اما این تیم از دقیقه 60 تا 75 ، 5 گل دریافت کرده است. در 15 دقیقه سوم، چهارم و ششم 6 گل خورده که نتوانسته اند در هر 15 دقیقه به طور مساوی 2 گل زده شده است. در 15 دقیقه دوم نیز تیم ملی یک گل دریافت کرده است.

خشن ترین ها

اگر بازیکنانی که با دریافت کارت قرمز از زمین مسابقه اخراج شده‌اند، را خشن‌ترین بازیکنان علی دایی بدانید، تنها سه نام به چشم می‌خورد؛ آندرانیک تیموریان، کیانوش رحمتی و مجید غلام‌نژاد سه بازیکنی هستند که در 20 مسابقه تیم ملی کارت قرمز دریافت کرده‌اند. اما اگر تعداد کارت زرد ملاک باشد، کعبی در صدر قرار دارد. این بازیکن تا حالا 6 بار توسط داور با کارت زرد جریمه شده. بعد از او، مهرزاد معدنچی قرار دارد که 4 اخطاره است. کیانوش رحمتی هم با دریافت سه کارت زرد در رده سوم است. آندرانیک تیموریان، مسعود شجاعی، محمدرضا خلعتبری، غلامرضا رضایی، احسان حاج‌صفی، محسن بنگر، حسین کاظمی، هادی عقیلی و مجید غلام‌نژاد هر کدام 2 بار با کارت زرد جریمه شده‌اند. ستار زارع، پیروز قربانی، محمد نوری، محمد پروین، جلال رافخایی، آل‌نعمه و کریم باقری بازیکنان یک اخطاره تیم ملی به حساب می‌آیند.

رضایی جای دایی

غلامرضا رضایی که پیش از حضور دایی در کادر فنی تیم ملی در این تیم جایی نداشت، حالا بیشترین گل را برای او زده است. او بازیکن 6 گله دایی به حساب می‌آید. بعد از این مهاجم، جواد نکونام 4 گل زده که یکی از آنها از روی نقطه پنالتی بوده. محمد نوری هم 4 گل زده. البته نکونام در بازی‌های رسمی تیم ملی حضور داشته و گل‌های نوری در بازی‌های دوستانه و کم‌اهمیت‌تر بوده است. بعد از این سه بازیکن، بازیکنانی مثل عقیلی، میداودی، باقری و مازیار زارع هرکدام دو گل به ثمر رسانده‌اند. در این بین هر دو گل عقیلی از روی نقطه پنالتی بوده. غلام‌نژاد، نیکبخت، حسینی، آل‌نعمه، حاج‌صفی، رافخایی، کیانوش رحمتی، مهدوی‌کیا، سیدصالحی و برهانی بازیکنان یک‌گله دایی به حساب می‌آیند.

کد خبر 73466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز