گروه بورس: سازمان حسابرسی اعلام کرد: پیش نویس صورت‌های مالی شرکت مخابرات آماده است و این سازمان منتظر دریافت اصلاحیه صورت‌های مالی شرکت مخابرات ایران است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که نماد شرکت مخابرات ایران بیش از چند ماه است دربورس متوقف است هنوز نحوه تخصیص سود سهام این شرکت و واریز سود این شرکت به خزانه دولت مشخص نیست.

این در حالی است که سهامداران بورس تهران مدت‌هاست که دارایی‌های‌شان به واسطه خرید سهام این شرکت بلوکه شده و داد وستد سهام روی نماد شرکت مخابرات در بورس متوقف است.

براساس تبصره قانون بودجه 40 در صد سود سهام شرکت‌های دولتی باید به حساب خزانه دولت واریز شود. این موضوع زمینه اختلاف‌های زیادی را برای پرداخت سود سهام این شرکت به‌وجود آورد چرا که بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت پیش از این سهم خود را به خزانه دولت واریز کرده بودند واین موضوع رسیدگی به‌صورت‌های مالی تلفیقی شرکت مخابرات را با دشواری‌های جدیدی روبه‌رو کرده است.

نحوه تخصیص سود سهام شرکت مخابرات به سهامدارانش تا آنجا پیش رفت که مسئولان سازمان بورس واوراق بهادار نیز در نشست‌هایی با اعضای هیات دولت و رئیس‌جمهوری با توجه به‌خصوصی شدن شرکت مخابرات، خواستار رسیدگی به نحوه تخصیص سود به سهامداران این شرکت شدند. براساس گفته‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر قرار شد تا پرداخت سود سهام شرکت مخابرات ایران به‌صورت یکپارچه میان تمامی سهامداران این شرکت انجام شود.

سهام شرکت مخابرات ایران در تابستان امسال برای نخستین بار در بورس تهران عرضه شد و بر این اساس این شرکت از شمول قوانین شرکت‌های دولتی خارج شد.

هرچند هنوز بخش اعظمی از سهام این شرکت در دستان دولت است اما براساس قوانین اصل44 بخش عمده سهام این شرکت هرچه سریع‌تر باید به بخش خصوصی واگذار شود. سازمان خصوصی‌سازی‌ درصدد است تا مجوز عرضه بلوک 51 درصدی سهام این شرکت را از هیات واگذاری دریافت کند.

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس پیش از این اعلام کرده بودند که بازار یابی بین‌المللی برای فروش سهام شرکت مخابرات در جریان است.

در همین رابطه اکبر سهیلی‌پور قائم مقام سازمان حسابرسی از آماده شدن پیش نویس صورت‌های مالی شرکت مخابرات ایران خبر داد و گفت: پیش نویس صورت‌های مالی شرکت مخابرات آماده شده و گزارش عملکرد این شرکت از نظر ما تایید شده است.

او در ادامه افزود: از شرکت مخابرات خواسته‌ایم تا اصلاحیه صورت‌های مالی خود را به سازمان حسابرسی ارائه دهد و در حال حاضر منتظر دریافت این اصلاحیه هستیم.

او در پاسخ به این پرسش که این اصلاحیه چه زمان آماده خواهد شد، اظهار داشت: مسئولان مخابرات در حال رسیدگی به موارد درخواستی هستند و باید مشخص شود که نحوه واریز سود به خزانه دولت چگونه خواهد بود و این موضوع باید در قانون بودجه اصلاح شود.

مصوبه‌ای دریافت نشد

همزمان با ارائه توضیحاتی از سوی سازمان حسابرسی درباره صورت‌های مالی شرکت مخابرات، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نیز با بیان اینکه براساس قانون بودجه 40 درصد سود شرکت مخابرات به دولت تعلق دارد، گفت: برای بازگشایی نماد مخابرات این موضوع باید تفسیر شود اما هنوز مصوبه‌ای در این خصوص دریافت نشده است.

علی صالح‌آبادی تاکید کرد: در قانون بودجه نباید بحث برداشت سود از شرکت مخابرات از طرف دولت مطرح شود که این موضوع به معاونت راهبردی و نظارت ریاست‌جمهوری اعلام شده است.  او افزود: همچنین سهام شرکت مخابرات باید به بخش خصوصی واگذار شود تا از شمول دولتی بودن خارج شود.

عضو شورای‌عالی بورس با بیان اینکه شرکت‌های بورسی باید اطلاعات شفاف ارائه دهند، خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات 31‌شرکت تابعه دارد و نمی‌توان انتظار داشت که یک شبه اطلاع رسانی آن متحول شود.

ارزش‌گذاری بلوک 51 درصدی مخابرات

مدیرعامل تامین سرمایه‌ امین، از اتمام ارزش‌گذاری بلوک 51 درصدی سهام مخابرات خبر داد. به گزارش فارس، محمد آرام با بیان اینکه ارزش‌گذاری حرفه‌ای سهام از مقوله‌های مهم بازارهای سرمایه است اظهار داشت: ارزش‌گذاری سهام بلوکی سهام مخابرات با توجه به مواردی چون نرخ ثمرات رفاهی خریدار در آینده مانند دریافت سود خالص هیأت‌مدیره، دسترسی مالک جدید به اطلاعات، انجام معاملات و اثر‌گذاری در زنجیره خدمات و محصولات و در 3 حالت بدترین و بهترین قیمت و نرخ معمولی انجام می‌شود. 

به گفته آرام، بلوک مدیریتی سهام مخابرات دارای مشتریانی از کشورهای اندونزی، ترکیه و مالزی است که برای خرید آن باید یک شرکت داخلی مشارکت کنند.  او تاکید کرد: زمان برای عرضه سهام تا پایان سال مناسب است به شرطی که عرضه‌های جدید با قیمت مناسب انجام شود تا فرصت سرمایه‌گذاری به‌وجود آید.

مدیرعامل تامین سرمایه‌ امین ارزش‌گذاری منطقی و اصولی را نقطه موفقیت بورس در شفافیت اعلام کرد و افزود: به هنگام عرضه اولیه سهام بانک ملت و حفاری شمال راستی آزمایی انجام و گزارش‌ها و امیدنامه‌های حرفه‌ای و جامعی تهیه خواهد شد.

کد خبر 73414

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز