مشاور امنیت ملی آمریکا با تکرار ادعاها و رویکرد دوگانه دولت بایدن گفت: دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده است که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر در اولویت نیست اما همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

مشاور امنیت ملی آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگو با با خبرنگارانی که جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن را در سفر به مکزیک همراهی می‌کردند، اتهامات جدیدی علیه ایران مبنی بر اینکه «فروش پهپادهای مرگبار ایران به روسیه برای استفاده در حملات مداوم مسکو به اوکراین به این معنی است که این کشور می‌تواند در جنایات جنگی گسترده مشارکت داشته باشد.» مطرح کرد.

این اتهام، تندترین لفاظی آمریکا علیه ایران از زمان مطرح شدن ادعاهای حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه محسوب می‌شود.

سالیوان مدعی شد: انتخاب ایران «استفاده از سلاح‌های این کشور برای کشتن غیرنظامیان در اوکراین و تلاش برای در تاریکی و سرما بردن شهرهای این کشور است که از دیدگاه ما، ایران را در موقعیت مشارکت در جنایات گسترده جنگی قرار می‌دهد.»

سالیوان به تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران پس از ادعاهای آمریکا مبنی بر کمک ایران به روسیه اشاره کرد و گفت این تحریم‌ها نمونه‌ای از تلاش آمریکا برای «مشکل‌تر کردن این مبادلات» میان روسیه و ایران است. نحوه انتقال این تسلیحات به روسیه، جلوگیری فیزیکی از آنها را سخت می‌کند.

سالیوان با تکرار ادعاها و رویکرد دوگانه دولت بایدن افزود: دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده است که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر در اولویت نیست اما همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد دولت بایدن  با کابینه جدید رژیم صهیونیستی در مورد  موضوع توافق هسته ای ایران  گفتگو خواهد کرد.ما تلاش خواهیم کرد اختلافات در خصوص تاکتیک‌ها را رفع کنیم.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه مذاکرات برجام از دستور کار آنها خارج شده است، اظهار داشت: اینکه مقامات آمریکا برای رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو کند، رخداد جدیدی نیست و متاسفانه سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.

او با یادآوری اینکه موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: توافق یک مسیر دوجانبه است کشوری هم که نقض تعهد کرده است رژیم آمریکا است کشوری که باید پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگویی توضیح بدهد دولت آمریکا است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای روشن است و در همان چارچوب عمل می کند و آمادگی جمع بندی مذاکرات را مبتنی بر بسته ای که ارائه شده است، دارد.

کنعانی با بیان اینکه خطوط قرمز ایران در مذاکرات نیز روشن است، گفت:‌ دولت جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده بر مبنای خواسته ملت ایران عمل کرده و خواهد کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است در اواخر ماه جاری میلادی یعنی ژانویه به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند. این سفر در حالی انجام خواهد شد  که اقدامات کابینه جدید تندروی رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» سطح تنش ها را افزایش داده است.

رسانه های صهیونیستی می‌گویند فراهم کردن زمینه های سفر نتانیاهو به آمریکا در ماه فوریه یکی از اهداف سفر بلینکن است  و این رسانه ها مدعی هستند که واشنگتن نگران اقدامات وزیران کابینه جدید (رژیم) اسرائیل به ویژه «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی است که حضورش در مسجد الاقصی جنجال برانگیز شد.

کد خبر 733799
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha