روند تغییرات جمعیتی در سرزمین‌های اشغالی حکایت از آن دارد که با افزایش جمعیت اعراب فلسطینی، صهیونیست‌ها در آینده به جمعیت اقلیت تبدیل خواهند شد.

فلسطین

رضا عمویی- همشهری: این روزها که وزارتخانه‌های تل‌آویو به کنترل تندروترین گروه‌های صهیونیستی درآمده، شعار محوری اخراج فلسطینی‌ها از مناطق تحت کنترل رژیم صهیونیستی به‌وفور از زبان‌ آنها شنیده می‌شود. «ایتمار بن گویر» که چهره مشهور تندروها در کابینه بنیامین نتانیاهوست، در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود وعده اخراج اجباری فلسطینی‌ها را به حامیان خود داده بود. اکنون که او پست وزارت امنیت ملی را به‌دست گرفته بسیاری با نگرانی به اقداماتش نگاه می‌کنند.

علاوه بر بن گویر، شریک سیاسی او بزالل اسموتریچ از حزب صهیونیسم مذهبی نیز دیدگاه‌های بسیار افراطی درباره فلسطینیان ساکن در مناطق اشغالی دارد. او نیز به‌دنبال راهی برای مقابله با جمعیت رو به رشد فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی است. هم بن گویر و هم اسموتریچ هر دو از شاگردان مئیر کاهان، خاخام افراطی به شمار می‌روند که حزبش به‌دلیل دیدگاه‌های افراطی در دهه۱۹۸۰ از ورود به پارلمان اسرائیل موسوم به کنست منع شد. حتی آمریکا هم حزب کاهان را یک گروه تروریستی معرفی کرده بود. اسموتریچ حتی متهم به برنامه‌ریزی برای یک عملیات تروریستی علیه نظامیان صهیونیستی است که در سال۲۰۰۵ در حال خروج از غزه بودند. با توجه به این پیشینه افراطی، انجام اقدامات بسیار تند علیه فلسطینی‌ها از سوی چنین افرادی اتفاق عجیبی نخواهد بود.

وب سایت «میدل‌ایست‌ای» در گزارشی نوشته که با رشد تندروها در تل‌آویو، مفهوم اخراج فلسطینی‌ها از وطن‌شان در گفتمان سیاسی اسرائیل برجسته شده است. در سال۲۰۲۱، اسموتریچ به کنست گفته بود که دیوید بن گوریون، نخستین نخست‌وزیر اسرائیل، باید کار را همان ابتدا یکسره و همه اعراب را در سال۱۹۴۸ بیرون می‌کرد.

جمعیت فلسطینی‌ها؛ معضل صهیونیست‌ها

طبق گزارش اداره آمار رژیم صهیونیستی، جمعیت مناطق اشغالی حدود ۹.۷میلیون نفر است که حدود ۷۴درصد آنها یهودی و ۲۱درصد آنها اعراب فلسطینی هستند. این نسبت همواره در سال‌های گذشته به نفع فلسطینی‌ها در حال تغییر بوده است. درصد جمعیت یهودیان در سال۲۰۰۹ حدود ۸۰درصد اعلام شده بود و طی ۱۴سال اخیر جمعیت آنها ۶درصد کاهش یافته است. ادامه این روند به‌معنای آن است که در کمتر از ۳دهه آتی، نسبت یهودیان در مناطق اشغالی به کمتر از ۶۰درصد سقوط خواهد کرد و این وضعیت کابوس بزرگ رهبران صهیونیست است.

هم‌اکنون جمعیت فلسطینی‌ها در سراسر سرزمین فلسطین (شامل سراسر کرانه باختری، نوار غره و مناطق اشغالی ۱۹۴۸) بیشتر از کل جمعیت یهودیان است. براساس گزارش میدل ایست مانیتور، جمعیت یهودیان در سراسر فلسطین حداکثر به ۴۷درصد می‌رسد. براساس آمار ارائه شده در میدل ایست مانیتور، جمعیت یهودیان هم‌اکنون ۷.۴۵میلیون نفر و اعراب فلسطینی ۷.۵۳میلیون نفر اعلام شده است. در این صورت، دنبال کردن یک راه‌حل تک‌دولتی به‌جای راه‌حل ۲دولتی هم درصورت وجود سازوکار دمکراتیک، به کنترل سرنوشت فلسطین توسط خود فلسطینی‌ها منجر می‌شود. به‌عبارت دیگر، فلسطینی‌ها دست بالاتر خواهند داشت.

از سوی دیگر مهاجرت یهودی‌ها از سراسر جهان به داخل سرزمین‌های اشغالی هم نتوانسته معضل جمعیتی اسرائیل را حل کند. براساس قانون مهاجرت برای نسل سوم یهودیان، نوه‌های فعلی یهودیان در سراسر جهان قادر به مهاجرت و دریافت شهروندی در مناطق اشغالی فلسطین  هستند، اما مشکل بزرگ آنجاست که نسل سوم از یهودیانی که به مناطق اشغالی بازمی‌گردند، اصولا یهودی نیستند و درواقع اعتقادی به مفاهیم مذهبی اجداد خود ندارند. اسموتریچ نیز ۲ماه پیش با درخواست برای لغو قانون بازگشت نوادگان یهودی گفته بود که ۷۰درصد از مهاجرانی که از کشورهای شوروی سابق به اسرائیل می‌آیند، به‌طور کلی یهودی نیستند و این وضعیت مانند یک بمب ساعتی موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند. آنچه از مجموع این شرایط به‌دست می‌آید آن است که سرنوشت فلسطین چه در قالب راه‌حل ۲دولتی موردنظر غرب و چه در قالب استقرار یک دولت درصورت وجود سازوکار دمکراتیک به نفع فلسطینی‌ها رقم خواهد خورد.

ترس صهیونیسم از فروپاشی

حتی محافل صهیونیستی خارج از سرزمین‌های اشغالی نیز نگرانی‌های مشابهی درباره رشد جمعیت فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی دارند و «رانلد لودر»، میلیاردر صهیونیست و رئیس کنگره جهانی یهودیان خطر فروپاشی رژیم صهیونیستی را مطرح کرده است.

لودر ۴ماه پیش با انتشار یادداشتی در واشنگتن به هم‌مسلکان خود در تل‌آویو هشدار داد: «مشکل جمعیتی برای اسرائیل یک تهدید حیاتی و بسیار سرنوشت‌ساز است. اگر افزایش نرخ جمعیت فلسطینی‌ها در برابر یهودیان در اسرائیل طی ۲دهه آینده به‌صورت فعلی ادامه یابد، جمعیت فلسطینی‌ها بخش قابل‌توجهی از جمعیت آینده اسرائیل خواهد بود. در این صورت در آینده نزدیک اگر تل‌آویو به فلسطینی‌ها حق شهروندی بدهد، اسرائیل دیگر یک دولت یهودی نخواهد بود و اگر این کار را نکند، دیگر دمکراتیک نخواهد بود. بی‌تردید اسرائیل در آینده یک جامعه یهودی دمکراتیک نخواهد بود و تل‌آویو ناچار است که بین یهودی بودن و دمکراتیک بودن یکی را انتخاب کند. هیچ تهدید خارجی به اندازه این تهدید داخلی برای صهیونیست‌ها خطرناک نیست. فرض اساسی بنیاد صهیونیسم در هنگام تاسیس این بود که یهودیان یک مکان مشخصی را روی زمین داشته باشند تا در آن در اکثریت باشند. هدف آنها این بود که این اکثریت بتواند از حق تعیین سرنوشت خود در چارچوبی دمکراتیک استفاده کند، اما اگر یهودیان در سرزمین خود اکثریت لازم را نداشته باشند، آرمان صهیونیسم فروخواهد پاشید.»

تظاهرات در تل‌آویو

هزاران نفر از اسرائیلی‌ها علیه طرح‌های نتانیاهو برای گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری و محدودکردن دادگاه عالی اسرائیل تظاهرات کردند. به گزارش الجزیره، تظاهرات معترضان روز شنبه چند روز پس از تحلیف راستگراترین کابینه سیاسی در تاریخ ۷۴ساله رژیم صهیونیستی صورت گرفت. این تظاهرات توسط نمایندگان چپ‌گرا و فلسطینی کنست سازماندهی شده بود. طرح‌های بنیامین نتانیاهو برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری و تضعیف دادگاه عالی در تل‌آویو با جنجال‌های بسیاری روبه‌رو شده و منتقدان این طرح نتانیاهو را با هدف مختومه کردن پرونده قضایی خود عنوان کرده‌اند. همچنین گسترش شهرک‌ها می‌تواند به تشدید تنش در مناطق اشغالی منجر شود.

فلسطینی‌ها تحت آپارتاید هستند

اگنس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل: نظام آپارتاید به‌عنوان یک ساختار نهادینه شده از ستم و سلطه یک گروه نژادی بر گروه دیگر سال‌هاست علیه فلسطینی‌ها اعمال می‌شود. این نوع رفتار و سیاست‌ها نقض جدی حقوق بشر است و با حقوق بین‌الملل نیز سازگاری ندارد. تحقیقات گسترده عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که اسرائیل از طریق قوانین، سیاست‌ها و اقداماتی که در بلندمدت با رفتار تبعیض‌آمیز همراه است، چنین سیستمی را علیه فلسطینی‌ها اعمال می‌کند. شورای امنیت باید تحریم‌های هدفمند مانند توقیف دارایی را علیه مقامات اسرائیلی که بیشترین نقش را در جنایت آپارتاید دارند، اعمال کند. دولت‌های متوالی در اسرائیل فلسطینی‌ها را یک تهدید جمعیتی تلقی کرده و اقداماتی را برای کنترل و جلوگیری از دسترسی آنها به امکانات اسرائیل اعمال می‌کنند.

کد خبر 733539
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha